sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

מלבד שרידים בשימוש משני מן התקופה הצלבנית , הנמצאים על הרמה המוגבהת ( כגון חלקים בכיפת הדקדוק , במת ההטפה של ברהאן אלדין ודומיהם , ( ראוי לציין מבנה צלבני אחד על הרמה , הוא כיפת העלייה ( קבת אלמעראג , ( _' שהכתובת הערבית המופיעה עליו מציינת את תאריך שיקומו ' לאחר היעלמו : ' שנת ; 1200 / 01 השיקום הוא כמובן הפיכתה של הכיפה למבנה מוסלמי . לדעת אנלאר ( בעקבות מייסטרמן ) שימש המבנה — שאינו מוזכר כלל במקורות — בית טבילה לכנסיית האדון ; עולי הרגל ראו בו חלק של כנסיית האדון ולכן לא ציינוהו במפורש . במפלס התחתון של הר הבית , בצדו הדרומי , עמד מסגד אלאקצא , שנקרא כאמור בפי הצלבנים ' מקדש שלמה 26 " . ' מבנה זה תואר הרבה במחקר ; כאן נסכם את תולדות הבנייה בתקופה הצלבנית , בעקבות מחקרו של המילטון . 261 לדברי חוקר זה הסתכמה הבנייה הצלבנית בתוספת בצד מזרח של הקמרונות הגדולים , שהוסרו לקראת סוף תקופת המנדט הבריטי ; כמו כן נבנה איזור מסגד הנשים דהיום , ושופץ ותוקן החלק המרכזי של המבוא למסגד , שבו ניתן לראות עד היום את הקשתות והכותרות הצלבניות וכן חלקים של הסיטראות המזרחיות של המבנה . יהתיאורים המפורטים ביותר של הר הבית ניתנים על ידי תיאודוריך ויוחנן מווירצבורג . לעומת המפות מן התקופה הצלבנית , המציינות רק את שני המבנים והשטח שביניהם , המוצג בדרך כלל כדרך בין השער המפואר לשער הרחמים , מוסיפים שני המחברים האמורים פרטים נוספים . אנו נשלים את תיאור הר הבית לפי דבריהם . הגנים שעל הר הבית מתוארים מספר פעמים . כך , למשל , מתארם אדריסי לפי מקורות שהיו בידיו ( שהרי הוא עצמו מעולם לא ביקר בירושלים . ( הזכרנו לעיל את מקום גידולם של התמרים ששימשו ביום ראשון של התמרים . לדברי יוחנן מווירצבורג הראו בפינה הדרומית מזרחית את מקום 259 על השרידים בשימוש משני ראה לאחרונה : ש' תמרי , ' קבת אלנחויה — תשובה ארכיטקטורלית איובית לצלבנים בירושלים , ' בתוך : הצלבנים בממלכתם , עמ' . 242-206 צילום השרידים הצלבניים , למשל , שם , בשתי התמונות בעמ' . 218 על כיפת העלייה ראה : אנלאר , עמ' . 213-211 וראה להלן , בפרק _'ארכיטקטו רה ואמנות בירושלים בתקופה האיוכית . ' לעניין היעלמו של המבנה המוסלמי שעמד במקום לפני התקופה הצלבנית והופעת המבנה הצלבני ראה : ואן ברכם ( לעיל , הערה , ( 96 מס' ; 152 בהט , המערך הפיסי , עמ' . 68 וכן ראה , י the Holy Land , London 1923 , p . 197 B . Meistermann , Guide 10 260 שם זה נובע משמם הרשמי של הטמפלארים — ' אבירי מקדש שלמה . ' לבעיית הפיכת מסגדים לכנסיות , ראה : פראוור , העיר הצלבנית , עמ' 16 והערה 16 שם . 261 המילטון ( לעיל , הערה , ( 233 ובמיוחד עמ' . 74-70 במהלך עבודות השיקום והחיזוק שנעשו במסגד בשנת 1926 נתגלתה תעודה של הטמפלארים בתחומיו . ( F . M . Abe 1 , /? s , 1926 , p . 288 ) התעודה מוצגת היום במוזיאון האסלאם שעל הר הבית . לצילומה ראה : Join-Lambert , Jerusalem , London 1958 , p . 196 , M . . No . 117 הטקסט על פי הכיתוב לתמונה זו , הוא : ' האח ג'ראר _מרידפור , ה _?? של של אבירי המקדש לאח אאודוס מו _? דום , פריצפטור בירושלים , ברכות . ידוע לך כי רוברט מסוךלבל נחת בצור . הפךיצפטור של ביתנו ( דהיינו , של _הטמפלארים — ר"ב ) באותה העיר קיבל אותו , ולאחר שנודע לנו על כך , זימנו פגישה של סניפנו בלה פב - עפולה — ד"ב , ( שנכחו בה למעלה מאלף אבירים . נועצנו בהם מה הם האמצעים שעלינו לנקוט בשל אירוע זה , וההחלטה המשותפת שנתקבלה לבסוף , בהסכמה כללית , היתה לשלוח חמישה מאחינו האבירים לצור , לסלקו ממשרתו , להעבירו לעכו ולשימו במאסר מבודד בצינוק עד שהאונייה הראשונה לעונה תבוא לכאן . ' תאריך התעודה . 1184-1180 אנו מביאים את התעודה בתרגום חופשי ; עד כמה שידוע לנו לא זכתה עד כה לפרסום מדעי . 262 המילטון ( לעיל , הערה , ( 233 עמ' . 28-26 , 23 השרידים הצלבניים מתוארים כאן כאילו הם בשימוש משני . לצילום הכותרות הצלבניות שבמבוא ראה בעיקר שם לוחות . xxiv-xxm Idrissi's Description of Jerusa- 263 lem \ PEFQS , 1888 , pp . 31-34 G . Le Strange ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help