sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

המזבח שניצב על הסלע היה מוקדש לניקולאוס הקדוש : 5 ' . הסלע עצמו היה מצופה שיש ומתחתיו היתה מערה , שהוקדשה אף היא לאירועים שונים . לדברי יוחנן מווירצבורג נקרא המקום בשם מקום הווידוי , ( Confessio vocatur ) וכאן שחרר ישו את הנואפת . כאן נודע לזכריה אבי יוחנן המטביל כי אשתו הרה , ולדברי יוחנן אף היתה במערה כתובת שתיארה את האירועים הללו . באותה מערה אף נקברו סטפאן , אחי הרוזן רוטרו די ? ךש , ( Rotrou du Perche ) וכן פרידריך ארכיבישוף צור " . במקום עצמו אין עדות לקבורות אלו . בראשה של כיפת הסלע התנוסס צלב זהב גדול , אשר הוסר על ידי צלאח אלדין לאחר כיבוש העיר ובמשך יומיים נסחב עד שנשבר ; לפי ידיעה אחרת נשלח לבגדאד כמתנה לח'ליפים " . הכיפה היתה עשויה עופרת , כפי שמוסר תיאודוריך . את המקדש שירתו קאנוניקים _אוגוסטיניים ובראשם _? ךיור ; לדברי ויליאם מצור , תפקיד זה הופקד בידם על ידי גוטפריד מבויון , שאף העניק להם בית . י במסגרת הטקסים הדתיים השונים היתה מגיעה לכאן 'האש הקדושה' מכנסיית הקבר . מחוץ לכיפת הסלע עמד מזבח , שציין את מקום הירצחו של זכריהו בן ברכיה על פי המסורת . את מקום המזבח סימן בתקופה הצלבנית שעון ( Horiogium ) שעמד על הרמה של הר הבית . 2 ליד כיפת הסלע עמדה כיפת השלשלת , שנתקדשה במסורת הנוצרית ככנסייה על שמו של יעקב השליח , אחי ישו , שמת מות קדושים כשהושלך מפינת הר הבית ; על פי המסורת נקבר בקבר זכריה שבנחל קדרון . לפי התיאורים היתה כיפה זו מעוטרת היטב ועמדה על שמונה עמודים . מיקומה הצביע אל המקום שאליו נפל יעקב כשהושלך מגג כנסיית האדון ונרצח כאן באלת הכובס . המאורע הונצח בכתובות על המבנה , הן על קירותיו והן מסביב לכיפה " . על החלק הגבוה של הר הבית — הרמה — אין מוסיפים המקורות מעבר למה שתואר לעיל . ויליאם מצור מתאר את הרמה כרבוע בעל צלעות שוות , שעולים אליה בחמש מערכות מדרגות -.שתיים מדרום , שתיים ממערב ואחת ממזרח . בכל פינה היתה קפלה , שהוסרה על מנת להוסיף מכנים . היעדר מדרגות מצד צפון ( ראה לעיל ) מרמז ככל הנראה שהיו כאן מבנים אשר דרכם לא היה אפשר לעבור , ואכן כך מספר יוחנן מווירצבורג . הכניסה מצד מזרח מתוארת על ידי ויליאם מצור בפירוט ; חמש קשתות וארבעה עמודי שיש ביניהם . כצד דרום הוא מתאר שני שערים , אחד מהם רחב יותר , שהיו בו שלוש קשתות . בצד מערב מתאר יוחנן — בניגוד לוויליאם — מעבר אחד בלבד , ובו ארבע קשתות . מן הראוי לציין שבתקופה המוסלמית הקדומה נזכרות ארבע או שש מערכות מדרגות , אך לא חמש ו נראה , לכן , שבתקופה הצלבנית עברה הרמה תהליך כלשהו של שיפוץ , שבמהלכו שונה מספר השערים המובילים אל הרמה . מהמנזר שבצפון , שנוסד כאמור על ידי גוטפריד מבויון וישבו בו נזירים אוגוסטיניים , לא נותרו שרידים כלשהם , ומקומו המדויק אינו ידוע . במפה של ונסן ואבל תוחם המנזר את הצד הצפוני של הרמה , אך אין כל הצדקה לכך , לבד אולי מהיעדר הגישה מצפון הרמה * . 251 תיאודוריך טו . 252 ויליאם מצור כ , ; 3 כא . . 4 י ראה תיאודוריך , כנ"ל , וכן טובלר , א , עמ' 555 הערה 254 . 1 ויליאם מצור ט , ; 9 וכן הנוסע האלמוני . 31 ppts . v : י ! vi . 1 x 94 . ; V 1 I l . e . sl ' elerinaigesporaler en Ihenisulem ; _Anonynuis 255 תיאודוריך יד _> עמ' 256 . ( 37 למשל , פרטלוס וכן יוחנן מווירצבורג . " תיאורים מפורטים אצל תיאודוריך טז . קביעת מקומה אצל יוחנן מווירצבורג , עמ' Jix . 124 ונסךאבל , עמי , 969 לוח ; lxxxv 1 וראה : דה ווגיא , עמ' ; 288 ויליאם מצור ט , . 9-8

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help