sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

על ההר עצמו עמדו כאמור שני מבנים — כיפת הסלע , שנקראה אז בשם 'מקדש האדון , ' ומסגד אלאקצא — 'מקדש שלמה . ' כיפת הסלע מתוארת הרבה אצל עולי הרגל . מן התיאורים עולה התמונה הבאה : המבנה מתואר במעוגל , אך כידוע הוא מתומן . המבקרים מתארים בו ארבעה שערים . ' מתיאורי יוחנן מווירצבורג אפשר ללמוד שקירות המבנה היו מעוטרים בפסיפסים , שבהם ניתן היה להבחין באותיות ערביות וכן בכתובות שהוסיפו הצלבנים כשבח המבנה והקדושים . כמו כן נזכרים אצל האלמוני מס' vn שנים עשר שערים או דלתות , שאינם כנראה אלא מערכת הקשתות הפנימיות של המבנה . ' כלפי חוץ היה החלק העליון מעוטר בפסיפסים והתחתון בשיש . כך לפי יוחנן ותיאודוריך , והאחרון מוסיף שבצד הפונה כלפי כיפת השלשלת ( דהיינו , כלפי מזרח ) היתה דמות עמוד מעוטרת בפסיפס ועליה כתובת 'העמוד הרומי 47 . ' נ העיטורים הנזכרים נוצרו ברובם המכריע עוד בתקופה המוסלמית הקדומה . התוספות הצלבניות בתוך המבנה היו : מזבח שיש , שהוקם בשנת 1115 על אבן השתייה,- על האבן אף ניצבו שתי מנורות מתכת מפוארות , סורג מפואר הקיף את המבנה ומנע מעולי הרגל גישה אל הסלע הקדוש . על סורג זה היו מספר כתובות , אחת מהן מתוארכת לשנת 162 ו . לסלע הקדוש עצמו ( אבן השתייה ) ייחסו בתקופה זו חשיבות בשל מסורות שונות , המנויות אצל יוחנן מווירצבורג : ו . מילתו של ישו נערכה כאן ביום השמיני להולדתו . . 2 הצגתו של ישו . . 3 כאן התווכח ישו עם היהודים בהיותו בן י"ב שנים . . 4 כאן שיבח את מנחת האשה הענייה . . 5 מכאן גירש את המוכרים והקונים . . 6 זה הסלע ששם יעקב למראשותיו בשעת חלומו ( מסורת יהודית במקורה . 7 . ( כאן שחרר ישו את האשה שנחשדה בניאוף . ויליאם מצור מוסי ף שכאן ישב המלאך שהיכה בעם בעקבות המיפקד שערך דויד , ולדברי הנוסע האלמוני השביעי ( כעקבות המסורת היהודית ) נערכה כאן עקידת יצחק " . 244 כך , למשל , פרטלוס , עמ' ; 412 וכן האלמונים 111 ו . V , Mi , למשל : יוחנן מווירצבורג ו ; תיאודוריך טו . ; PPTS vi , 1894 , p . 71 246 וכן במקור המצוין בהערה , 242 סעיף . 92 תיאור מפורט של המבנה ותוכו מצוי גם אצל האב דניאל , יז ( עמי , ( 38-37 המתאר את שני מעגליו החד מרכזיים . 247 יוחנן מווירצבורג ד , עמ' ; 124-123 תיאודוריך טו , עמ' . 40 _ונסן אבל ( עמ' ( 971 משערים — ללא סיבה ברורה — שהעמוד מרמז לפסוק ב'ברית החדשה" ( גלטיים ב , ( 9 שעל פיו נחשבים יעקב , יוחנן וכייפא ל'עמודים . ' ואולי סימן העמוד את מרכז ירושלים י אך עניין זה טעון לימוד נוסף . 2414 על המזבח ראה : ונסן אבל , עמי . 973 המנורות הנזכרות מצויות היום במוזיאון האסלאם שעל הר הבית . אחת מהן פורסמה אצל אנלאר , עמ' , 211 ושם תמונה , 139 לוח . 43 לתוספות הצלבניות בכללן ראה : שם , עמ' . 211-210 לתמונת המנורות באתרן וכן הסורג , ראה : Jerusalem 1 XK 0 ( repr .: Jerusalem 1975 ) , p . 59 c . w . Wilson . Picturesque rq _ccvq תיאור הכתובות אצל תיאודוריך טו , עמ' . 40 יש עניין רב באופן ציון התאריך בכתובת האמורה : שנת 1101 לאינדוקציה הרביעית בתוספת ה 64 , 11 שנה לכיבוש אנטיוכיה , 63 שנה לכיבוש ירושלים , 62 שנה לכיבוש טריפולי , 61 שנה לכיבוש בירות , 11 שנה לכיבוש אשקלון . " יוחנן מווירצבורג ד , עמ' . 120-119 " ויליאם מצור ח , ; 3 ולגבי האלמונים ראה לעיל , הערה . 246 על היסודות המקראיים במסורות צלבניות ראה להלן , כפרק 'הספיריטואליות הנוצרית . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help