sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

ליד רחוב יהושפט היתה כנסייה נוספת , על שם 'סכל הגברת . ' לדעת ונסן ואבל היא נבנתה במאה הי"ג ולא במאה הי"ב " ' . ואכן , האזכור היחיד של הכנסייה הזאת מופיע אצל מרינו סנודו , בשלהי המאה הי"ג או ראשית המאה הי"ד , אך גם הוא אינו מתאר כנסייה , אלא שני עמודים הניצבים מתחת לקשת . במפתו של סנודו מופיע הציון Pasmus virginis מול ביתו של פילאטוס " . זוג הסנדלים המופיע בפסיפס שבקריפטה של הכנסייה הנוכחית מוכיח שהרצפה קודמת לכנסייה שמימי הביניים ; איננו יכולים , אם כן , להיעזר בכל מימצא ארכיאולוגי כדי לברר אם היתה במקום כנסייה כלשהי מהתקופה הצלבנית " . המקורות ההיסטוריים אינם מזכירים כל כנסייה כשם זה . ג . הר הבית הר הבית מתואר הרבה במקורות הצלבניים , על שני המבנים שבו — 'מקדש האדון' , Domini Tempium ) הוא כיפת הסלע ) ו'מקדש שלמה' , Tempium Saiomonis ) הוא מסגד אלאקצאא כך גם נראה הר הבית במפות השונות . ובו שני מבנים אלו בלבד . מלבד המבנים האלה מצוינים אתרים שונים הקשורים בהר הבית , וביניהם : השער המפואר ;( Porta spedosa ) במפת קמבריי , המפורטת יותר , מתואר שער הרחמים או שער הזהב ;( Port a a urea ) פשפש בדרום הר הבית ;( Posterna ) ואורוות שלמה ;( Stabuia Saiomonis ) שער הרחמים מופיע גם במפות אחרות ( כמו זו של לונדון והאג . ( ליד 'מקדש שלמה' מצוין במפות ( האג , שטוטגרט ועודן גם הסטיו של שלמה . ( Saiomonis _ciaustrum ) רוב התיאורים של הר הבית עוסקים בעיקר , כאמור , בשני המבנים המרכזיים שעל ההר על מסורותיהם השונות " . הר הבית בתקופה הצלבנית דמה להר הבית דהיום ( כמובן , ללא התוספות הממלוכיות ) על רחבוהיו ושעריו . באלה האחרונים חלו שינויים בעקבות הבנייה הרבה בתקופה הממלוכית . מספר השערים לא השתנה בעיקרו . ביניהם יש להזכיר את השער המפואר ושער הזהב = ) הרחמים _< ממערב וממזרח , היונקים ממסורות קדומות . ' על פי תיאורו של _ויליאם מצור את הר הכית \ י אכן נשתמרה צורתו המקורית של הר הבית . הוא מנתח את המקורות אך בשל היצמדותו לבית הספר עמריה הוא טועה , כמובן , בניתוחם . "'' ונסךאבל , עמ' ; 605-598 טובלר , א . עמ' 449 ואילך ; אנלאר , עמי . 230 , 19 « ' - "' ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים . ' " ונסן אכל , עמ' . 604-601 ונסן ואבל עצמם דנו במוטיב הסנדלים ; לאור דיונם אין להכריע אם הסנדלים שימשו כסימן לבית מרחץ קדום , שהיה באתר עוד בתקופה הצלבנית , או שהם בבחינת 'של נעליך מעל רגליך' באתר קדוש כלשהו מהתקופה הנידונה , ציון למקום עמידת רגליו של ישו או רגלי אמו . גם בירושלים עצמה , בכנסיית פטרוס אין _noanijlli מופיעים סנדלים רומים . ראה שם , לוח , 1 . 11 מס' . 13 לדיון בנושא הסנדלים בכלל ראה : nairc d _Anheohgic chreiicnne ei ilc i . _inuxie , xv . _Picliun- , cols . 750-751 . s . v . ? _Sa ndales שם מועלית הצעה שמדובר בסמל המתאר את היציאה מ ] העולם הזה . נ ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים / ... במפת קמבריי מצוין מסגד אלאקצא בשם , Domus Mil . Tempi ! דהיינו , בית חיל _ןאו מסדר צבאי של ) המקדש . . על המימצא הצלבני שעל הר הבית ראה , בין היתר : יעקכי ( לעיל , הערה ;( 88 וראה הספרות המובאת להלן , בפרק 'אמנות צלבנית בירושלים , ' ובייחוד הערה . 106 על אלה יש להוסיף את תיאורי המצאי על הר הבית אצל אנלאר , עמ' , 224-207 וכן דה ווגיא , עמ' . 291-266 לסיכום על התקופה הצלבנית בתולדות מסגד אלאקצא ראה : _Jior . £ 0 crns _^ _'D _vxcin , _ccco " n ff c / nv R . w . Hamilton . The . . 1949 . pp . 74 it ולאחרונה 4 Capitals in Al-HaramAt Sharif . Jerusalem 1987 . . 1 Wilkinson , Column ; ו : על השער המפואר ועל הגשר שהוביל אליו ראה לעיל , ליד ציון הערה 87 ואילך . - " ויליאם מצור ח , . 3

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help