sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

לדברי האב דניאל , הפךיטוריום היה במזרח העיר , 221 דהיינו , באיזור הנידון כאן , אך נראה שהוא המקור היחיד בזמן כה מוקדם המזכיר מסורת זאת . ייתכן שהוא משמר מסורת כלשהי , שבעקבותיה זוהה המקום בתקופה מאוחרת יותר . בדיקה מעמיקה יותר מגלה שחלק מן האתרים שמזכיר האב דניאל בקירבת מקום ההלקאה היו דווקא בדרום העיר — כך הכלא שבו ישב פטרוס , בור ירמיהו ועוד . אין להסיק מסקנות מדברי דניאל , אפוא , לגבי מקום ההלקאה של ישו . לעומת זאת , תיאודוריך מתאר מסורת צפונית . 222 לדברי טובלר , המסורת על הלקאת ישו הועברה מהר ציון לאיזור שמצפון להר הבית רק בשנת , 1449 לאחר שזיהו את המקום כביתו של פילאטוס ' . מכל האמור עולה ששתי הקפלות הנזכרות נבנו לאחר המאה הי"כ , ועולי הרגל במאה זו לא הכירו אותן כלל . בהיסוס מה אפשר להציע ששתי הקפלות הללו נבנו כמאה הי"ג , בתקופת השלטון הנוצרי הקצר על חלקה של ירושלים , אם כי העובדה ששתיהן קרובות להר הבית אינה מקילה על קביעה זר . " כאמור , באיזור זה של הקפלות או בסמוך להן נהגו להראות את ביתו של פונטיוס פילאטוס , שהפך בתקופות המאוחרות יותר למרכז חשוב ביותר לעליות לרגל לירושלים . מהמקורות השונים קשה לעמוד בדיוק על מקומו . לפי La titez הוא עמד מצפון לרחוב שער יהושפט ( אם אכן כנסיית המנוחה מזוהה נכון : לדברי המקור הזה היא מצויה מימין לרחוב ובית פילאטוס משמאל לה . ( יוחנן מווירצבורג מזהה את בית פילאטוס , כאמור , באיזור הר ציון , והזכרנו גם מקור מראשית התקופה הצלבנית המתאר את המקום בתוך חומות העיר . אין ליישב את הסתירה בין דברי יוחנן מווירצבורג La ccsnr אלא בכך שהמסורת על בית פילאטוס הועברה בפרק ומן מאוחר יותר של המאה הי"ב מהר ציון לאיזור שמצפון להר הבית , וכך התפתחה שם הבנייה שנזכרה לעיל . בהקשר זה חשוב לציין את הערתו של דה ווגיא על אודות כנסייה ( צלבנית (? גדולה , אשר סימלה את מקומו של בית פילאטוס ונעלמה במשך השנים . אין לחפש את בית פילאטוס באיזור בית הספר עמריה דהיום , שהרי מקום זה אינו מתאים כלל לתיאורו של . Lacitez גם טובלר , המציין ( בעקבות מקורות המאוחרים לתקופה הצלבנית ) את זיהויו של בית פילאטוס באיזור בית הספר עמריה , מסיק כי מסלול 'דרך הייסורים' בתקופה הצלבנית היה שונה מכפי שהוא היום , ומשער כי רק לאחר חורבן ממלכת הצלבנים 'עבר' בית פילאטוס למקום זה . 221 האב דניאל , עמ' . 37-36 222 תיאודוריך ד _ןעמ' , ( 10 מתאר את בית פילאטוס ליד _] _D . Bcatae Annae DomusPilatijuxta Ecclesiam : _nwiipn _rUX / 7 _'VJJ הראוי לציין שתיאודוריך מציין את עמוד ההלקאה בהר ציון ( שם , כבן , וכן הוא מזכיר את הריצוף ( שם , כהן . אץ ספק שהוא מתלבט הרבה במיקום האירועים הקשורים במשפט ישו , אך בסך הכל הוא נוטה לתארם בצפון העיר . י 22 טובלר , א , עמי . 345 השווה גם : , p . 511 Jherusalem Expugnatium XXXII , RHC HOcc , 111 , Gesm _1-rancmum המזכיר את מקום הלקאתו של ישו כתוך העיר , מבלי לפרט יותר ; והרי אותו מקור יודע כי הר ציון ( שהוזכר לעיל על ידי יוחנן ) נמצא מחוץ לעיר . 224 לאפשרויות השונות למועד בנייתן ראה , בין היתר : אנלאר , עמ' , 200-199 הנוטה לתארך את שתיהן למאה הי"ב לפי סגנונן . 225 , למ של : _^\\ _\ ר . La citez . בין המקורות האחרים המזכירים כאן את ביתו או ארמונו של פילאטוס : תיאודוריך , 1952 , pp . 63-72 Englishman ' , in : Western Pilgrims , Jerusalem E . Hoade , itinerary of a Certain 1 x 1 2 : 6 לעיל , הערות . 223 , 220 גם _אפיפאניוס , מראשית המאה הי"ב , מזכיר את מקום המשפט בהר ציון , ( 120 , p . 262 pg \) וראה הערתו של דה ווגיא , עמ' , 299 כאילו קביעה זו מקורה בטעות . 27 ב יה ווגיא , שם . r , טוכלר , א , עמ' 220 ואילך . סיכום המעבר מהר ציון לאיזור בית ספר עמריה מתואר שם , עמ' . 226-225 התיאור שעליו נסמך טובלר הוא של קווארסמיוס , ( Quaresmius ) המובא שם , עמ' 224 הערה . 2 ראה , למשל י _innnn . Paris 1902 , pp . 195 it . Bamabe _d'Aisace , Le Pretoire de Pilate . ( הוא מייס _1 ? רמן )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help