sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

את בריכת הצאן בבריכה שהיתה סתומה בחלקה ליד הכנסייה והמנזר של אנה הקדושה ! לקראת סוף המאה הי"ב ולאחריה כבר עכר עיקר הזיהוי לבריכת ישראל . ושמא זו הבריכה הישנה הנזכרת באחת התעודות . מערבה מכאן עמדו מספר מבנים שהיו קשורים ברחוב יהושפט . במפת קמבריי מופיעה באיזור זה כנסייה אחת — כנסיית המושיע הקדוש , ( Ecclesia S . Salvatoris ) בנקודת המפגש בין הרחוב היורד משער סטפאן מזרחה ורחוב יהושפט , באיזור התחנה השלישית של 'דרך הייסורים' דהיום . ונסן ואבל מזהים כנסייה וו , שאיננה מוכרת מכל מקור אחר , כ'כנסיית המנוחה , ' אך ללא נימוק חותך " . לאחרונה שוב נידונה כנסיית המנוחה ותולדותיה . שמה נובע מן המסורת שכאן נח ישו בדרכו להיצלב : ועל פי אותה מסורת אף נחבש כאן בבית הסוהר בלילה , לאחר שנתפס על ידי הרומאים בגת שמנים . לפי התיאור של _rnnvLa citez הכנסייה מימין ( דהיינו , מדרום ) לרחוב יהושפט . מצר שמאל , דהיינו , מצפון לרחוב , היה ביתו של פילאטוס . הואיל וידוע שביתו של פילאטוס עמד באיזור המערבי של רחוב יהושפט , מסתבר שגם כנסיית המנוחה היתה באיזור זה , מה גם שבסמיכות מקום עמד תנור שנקרא 'תנור המנוחה' : 15 . ( Furnus de Repois ) מכנסייה זו , שיש לזהותה כנראה עם השרידים סביב קבר השיח' ךךבש ( או ךךיס ) בבית הספר עמריה דהיום , נותרו מעט שרידים . ארבע כותרות שעיטרו חלק ממנה השתמרו עד ימינו : שלוש שולבו במרומי מסגד בני עאנם הסמוך , והרביעית שמורה במוזיאון שעל הר הבית . על פי השרידים ניתן לשחזר את תוכנית המבנה , שהיה מחולק לשלושה חלקים ו פולךה מציע לראות בהם שרידים של בית סוהר , כנסייה וקפלה , אך השערה זו דורשת עיון נוסף . 2 ' 6 הקפלה היתה עדיין שלמה בשנות העשרים , אך היום נותרו ממנה חלקים בודדים . דה _וו גיא כינה את המבנה בשם 'כנסיית הכתרת זר הקוצים . ' מצפון לרחוב יהושפט עמדו שתי קפלות נוספות — קפלת ההלקאה ( _Fiageiiatio ) וממערבה קפלת ההרשעה " * . שלא כביתו של פילאטוס , הנזכר במקורות אחדים ( ראה להלן , ( שתי הקפלות הללו אינן מופיעות במקורות מלבד במפת פירנצה , שהיא משנת 1180 לערך . במפה זו מצוין מצפון לרחוב שער יהושפט מבנה כלשהו ולידו הכתובת 'כאן הולקה ישו' 21 " . ( Hie _iiageiiatus est jhesus ) כפי שמציין ונסן , נראה שקשה לייחס את השם 'קפלת ההרשעה של ישו' לפרק זמן כלשהו לפני המאה הט"ו / והוא הדין , כנראה , בקפלת ההלקאה . אמנם היו מראים במאה הי"ב את מקום הלקאתו של ישו והכתרתו בזר קוצים ו לדברי יוחנן מווירצבורג , היתה זו מערה קטנה סמוכה לכנסיית ציון הגדולה . 212 רגסטה מסי , 483 משנת . 1170 התעודה עוסקת באותו קטע שבו נזכרת הבריכה הישנה באיזור זה ו לפניה נזכר רחוב יהושפט , ואחריה — בריכת הפרובאטיקה . 213 : ונסךאבל , עמ' . 965 , 595-587 כאן נראה לראשונה גלגולה של 'דרך הייסורים' המאוחרת . . 1 m ciiez . XX _11 214 לגלגולי בית פילאטוס ראה : פ' בנואה , 'הפרטוריום של פילטוס בתקופה הביזנטית , ' _ארץ ישראל , יט ( ספר אבי יונה , ( ירושלים תשמ"ז , עמ' , 309-303 ובמיוחד עמ' . 303 215 רגסטה , מס' . 185 gbb _, No . 169 = _RoWere , No . = 421 לפניו מוזכר תנור אנסטאסיה — דהיינו של כנסיית אנסטאסיה הקדושה , מערבה למקום המנוחה , וזה שלאחריו — התנור שנזכר לעיל ליד כנסיית אליהו הקדוש . י ' * ראה שני מאמריו של פולדה ( לעיל , הערה , ( 101 ושם ספרות קודמת . לקשר בין 'המנוחה' לבין בית הסוהר ראה במאמרו השני , עמ' 7 . 195 דה ווגיא , עמ' ; 300 וראה בכלל דיונו בבעיות שהעלינו כאן בדיונו ידרך הייסורים , ' שהוא מושג מאוחר יותר באיזור הזה . מובן שקביעות רבות שלו שוב אינן מקובלות היום . "י ונסךאבל , עמ' 2 | g . 598-595 ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים / " יוחנן מווירצבורג ט , עמ' . 140-130 לאזכורים מאוחרים יותר ראה : דה ווגיא , עמ' ; 301 טובלר , א , עמ' 344 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help