sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

' רחוב חדש' ( Novam Rugam ) בסמוך לשולחנות חלפני הכסף , אך אין בה כל אזכור של שווקים . לאחרונה חשף אביגד את הקארדו הקדום , שעליו נבנה בתקופה הצלבנית רחוב מקורה רחב ולשני צדיו חנויות . הרחוב הזה , הבנוי היטב ועולה ביופיו על שלושת השווקים המקבילים שמצפונו , אינו מהווה המשך ישיר להם — בין רחוב זה לבין השווקים הפרידה כיכר גדולה , ששימשה את חלפני הכסף , כפי שניתן ללמוד מן התיאורים השונים . עוד במהלך התקופה הצלבנית החלה הכיכר הזו מתמלאת מבנים , וארבע חנויות בנויות היטב הותקנו בתוכה . 196 אין זה ברור אם התעודה הנזכרת משנת 1152 עוסקת בשוק שגילה אכיגד או בתוספת החנויות בתוך הכיכר . כנסייה נוספת המוכרת מן המקורות והמצויה ברובע הצפתי מזרחי של העיר היא כנסיית אליהו הקדוש , המתוארת אצל ונסן ואבל . " דה ווגיא מכנה אותה משום מה בשם קפלת הולדת מרים , והוא מזהה אותה עם דיר אלעדס — מבנה השייך עד היום ליוונים "" . י בדיקת האתר היום מותירה ספקות רבים באשר לתאריכו הצלבני . כנסיית אליהו הקדוש מופיעה בתעודה המזכירה תנורים בשכונת היהודים ( היא שכונת הסורים , ( שאחד מהם נמצא ליד שער הכנסייה הזאת . ' ' מתעודה זאת לבדה קשה לאתר את הכנסייה , מלבד עצם העובדה שעמדה ברובע הנידון . במסגרת סקירה זו על האיזור שבצפון מזרח העיר מן הראוי לדון גם ברצועה הצרה שבין רחוב שער יהושפט והחומה הצפונית של הר הבית . רצועה זו כוללת את בריכת ישראל וכן קבוצת מבנים סמוכים ל'דרך הייסורים' דהיום . בתקופה הצלבנית הוקמה על הקיר שהפריד בין שתי בריכות הצאן מימי הבית השני כנסייה קטנה , ( Moustier ) ששרידיה ניכרים שם עד היום . הצלבנים הפרידו בין שני אירועים הקשורים על פי המסורת לאיזור זה . במקום התרחשותו של האחד — לידת מרים — הוקמה כנסיית אנה הקדושה , שתוארה לעיל ; ואילו במקום שבו ריפא ישו את המשותק הוקמה כנסייה נוספת , היא המתוארת כאן . מדברי החופרים , שלא פירסמו עד כה ועי ו : מדעי , מסתבר שהבריכות היו מזוהות אז עם בריכות בית חסדא הנזכרות ב'ברית החדשה' ( יוחנן ה , ( 9-1 שאם לא כן לא היה כאן צורך בכנסייה הקטנה ™ ' . המקורות השונים בני התקופה אינם מבהירים את בעיית הזיהוי — איזוהי הבריכה שאותה ראו עולי הרגל כבריכות בית חסדא . בדרך כלל מתוארת כנסיית אנה הקדושה כמצויה מצפון להר הבית , ולידה כריכת בית חסדא . זיוולף מתאר חמישה סטווים בבריכה , אך נראה שאלה לא היו קיימים במציאות אלא נשאבו מן התיאור ב'ברית החדשה . ' הנוסע האלמוני השביעי מתאר את הבריכה כמצויה מצפון להר הכית ולא הרחק ממנה — כנסיית אנה הקדושה . יוחנן מווירצבורג מדייק יותר ו הוא מתאר את הכנסייה ומוסר כי היוצא ממנה רואה מימינו את בריכת בית חסדא — זה המצב היום " . מחבר Lacuez ( פרק כג ) מתאר את המצב בפרוטרוט : הכנסייה הקטנה מצויה מעל לבריכה ; peseure le _fontaine avait j Moustier ) הבריכה מצויה בבור או חפיר ( Fosse ) ואינה נובעת ( אין בה 1 ' _" ' ראה : אביגד , העיר העליונה , עמ' , 248 שם מדובר על שלוש חנויות ; במהלך החפירות נתגלתה חנות רביעית . 7 ונסן אכל , עמי , 966 ובעיקר הערה . 2 א ' דה ווגיא , עמ' . 298 אמנם , דה ווגיא איננו מזכיר את דיר אלעדס , אבל תוכנית המבנה המופיעה אצלו בלוח x x 1 1 : 3 מעידה על זיהוי זה . ראה , למשל : Les edifices eccle ' _siasliques du Royaume r . d . Prmgle , Latin de Jerusalem ' , RH , LXXXIX ( I 982 ) , pp . 92- א . 9 גם כאן אין לדיר אלעדס כל זיהוי . . ו רגסטה , מס' - ' "" . No . 1 x 9 = 421 ראה החוברת של כנסיית אנה הקדושה ( לעיל , הערה , ( 186 עמ' 50 וכן ונסן אבל , עמ' " . 679 ראה : זיוולף , עמ' 92 . 42 א ? , PITS , 1 v . 1 לתיאור הנוסע האלמוני מס י ? , pits vi . 1 x 94 , p . 72 : V 11 יוחנן מווירצבורג 13 ! עמ' . 163

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help