sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

שביניהן מפריד נחל בית זיתא . כנסיית סנטה אנה נמצאת לפי המפה בתוך הנחל ( הנקרא בלועזית נחל סנטה אנה ;( על הגבעה המערבית ניצבת כנסיית מרים המגדלית ועל המזרחית — כנסיית ברתרלרמיארס הקרוש . את תיאור הרובע נתחיל בשער שכם , בארמון _הלטינה . הארמון , ( Paiatium ) שהיה רכושה של כנסיית מרים הלטינית , מתואר בתעודה אחת כך : 'ארמון ליד שער סטפאן הקדוש , בצד דרום , בית מאחורי ( post ) ארמון זה על חומות העיר ליד הארמון הנ"ל עד למגדל השני של החומה 176 . ' ( נראה שהמגדל הוא הבליטה המזדקרת בחומה ליד בית החולים ספאפורד דהיום ( . כנראה קיימים שרידי הארמון הזה עד היום , מזרחית לשער שכם בצמידות לחומה מבפנים . שרידים מרשימים אלה , ששייכותם לתקופה הצלבנית ברורה על פי אופים הארכיטקטוני , לא זכו , עד כמה שידוע לנו , לטיפול במחקר . מעט דרומה מזרחה מכאן נמצאת כנסיית אגנס הקדושה . לפי תעודה אחת היא עומדת ב'שכונת היהודים' או בסמיכות רבה לה , שכן תעודה זו מדברת על תנור המצוי מזרחה לכנסיית אגנס הקדושה בתוך הרובע הנ"ל . על סמך תעודה זו בלבד אפשר לזהות את הכנסייה עם מסגד מילויה , העומד על גבעה רמה ברובע המוסלמי דהיום . המסגד מצוי בכנסייה צלבנית , שנשתמרה בשלמותה עד ימינו . נוסיף לתיאורם של ונסן ואבל כי מלבד הכנסייה נשתמר היטב קטע הרחוב שלפני הכנסייה , כולל הכניסות לכנסייה ולמבנים שהיו סביבה . אחת הכנסיות המוכרות ביותר ברובע היא הכנסייה על שם מרים המגדלית , המופיעה במפת קמבריי ( Ecciesia s . Marie Magdalene ) כבנויה על שולי גבעה . נראה שהיא המכונה במפות אחרות , כגון מפת שטוטגרט , בשם 'כנסיית יעקב הקדוש " . ' שם זה קשור כנראה בתולדות המקום עוד מן התקופה המוסלמית , אז עמדה כאן כנסייה שנבנתה במאה הט . ' לאחר ששוקמה על ידי היעקוביטים במאה הי"א , ( 1092 ) נעשתה רכושם והכנסייה העיקרית ( ואולי היחידה ) שלהם בירושלים . 180 זהות זאת בין כנסיית מרים המגדלית וכנסיית היעקוביטים נשתמרה גם בתקופה הצלבנית . יוחנן מווירצבורג מספר שהכנסייה מוחזקת על ידי נזירים יעקוביטים , המספרים שהמקום הוא ביתו של שמעון ושכאן נפגש עם מרים המגדלית . בכנסייה אף נשמרו שערותיה של מרים ' *' . המבנה זוהה בוודאות עם בית הספר אלמאמוניה דהיום , ברחוב שער הורדוס — מיקום זד , מתאר אף מג'יר אלדין _'" . שרידי הכנסייה נראו עד לראשית המאה העשרים , ואף צוירה תוכנית המבנה . לאחרונה אף נתגלה הקלויסטר של הכנסייה , מצפון לה . ממזרח לנחל בית זיתא , על גבעה , מצוינת כאמור כנסייה נוספת , היא כנסיית ברתולומיאוס 176 רגסטה , מסי 177 . 331 התעודה היא Roziere , No . 185 ( יראה גם לעיל , הערה . ( 174 כנסיית אגנס הקדושה מתוארת על ידי דה ווגיא ( עמ' ( 298-296 בכנסיית פטרוס הקדוש , ללא כל סיבה נראית לעין ; וראה : ונסן אבל , עמ' 966 הערה ' " . 1 , עמ' . 992 י ' ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים 180 . ' לעניין ייסודה של הכנסייה ראה : בהט ( לעיל , הערה ;( 171 מור , עמ' , 19 עמ' ; 40 וכן ראה : פראוור , מוסדות , עמ' . 93 "" יוחנן מווירצבורג ו _> עמ' , ( 132 טז _> עמ' . ( 164 בתעודה , Roziere , No . 118 מכונה הכנסייה 'כנסיית מרים המגדלית היעקוביטית / לתולדות הכנסייה לאחר הכיבוש של 1187 ראה : מור , עמ' ; 47-46 טובלר , א , עמ' 442 ואילך . בא מג'יר אלדין , עמ' ; 166 ונסן אבל , עמ' "" . 966 ונסן אבל , עמ' , 992-991 ציורים . 418 , 417 לתיאור הקלויסטר ראה : בהט ( לעיל , הערה . ( 171 על קיום הקלויסטר מרמז אף טובלר , א , עמ' . 445-444

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help