sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

שחלקו העליון הוא מוסלמי מן המאה הט"ו , שייך ללא ספק למכנה צלבני . ונראה שהיה שייך לקפלה או כנסייה בבית החולים . מצפון לרובע המוריסתאן נמצא המכלול של כנסיית הקבר . גבולות המכלול ( על פי שמות הרחובות היום ) היו : בצפון — רחוב הח'אנקאה , בדרום — רחוב הצבעים ורחבת כנסיית הקבר , במזרח — רחוב שוק בית הבד , ובמערב — רחוב רובע הנוצרים . הואיל והספרות על כנסיית הקבר , שנחנכה ב 15 ביולי , 1149 רבה ביותר , נסתפק כאן בתיאור מקוצר של הכנסייה ונספחיה בתקופה הצלבנית " , לאחר שנקדים סקירה קצרה על תולדות המבנה . כאשר בנה קונסטנטין הגדול את הכנסייה הראשונה באתר ( במאה הד , ( ' הוא ניצל את כל השטח שעמד לרשותו בין רחוב הפטריארך ורחוב סטפאן הקדוש ( כפי שנקראו בתקופה הצלבנית . ( כנסייה ארוכה זו עמדה על תלה , על כל חלקיה , עד שנהרסה בפקודת הח'ליפה חאכם בשנת . 1009 חלקיה היו ( ממזרח למערב ) ? האטריום שבכניסה ' הכנסייה עצמה , שנקראה 'מרטיריוך \ הגן הקדוש , שבו הראו את גבעת הגולגותא ; ומבנה הקבר , הוא ה'רוטונךה' או 'אנסטסיס = ) התחייה . ( במאה הי"א שוקמה הכנסייה בהתערבות הקיסר קונסטנטין מונומכוס . הרוטונדה , שנפגעה רק בחלקה העליון , תוקנה והובאה למצבה דהיום . מיתר המבנים לא שוקם דבר , מלבד מספר קפלות שהוקמו על החורבות , ביניהן קפלת השילוש הקדוש שבחצר המבוא לכנסייה . בשטח שבו עמדה הכנסייה במאה הד' הקימו הצלבנים כנסייה מפוארת , ומזרחית לה את מנזר הקאנוניקים האוגוסטיניים . נעבור עתה לתיאור המבנים הצלבניים . לפני הכניסה לכנסייה היתה חצר קדמית . ( Parvis ) החצר עוצבה במאה הי"א במסגרת בניותיו של קונסטנטין מונומכוס , שהסתיימו בשנת , 1048 ושוקמה בתקופה הצלבנית . מונומכוס הוא אשר קבע כאן את חזית הכנסייה , במקום החזית המזרחית של קונסטנטין הגדול . כחזית שדרת עמודים , שבראשם כותרות מטיפוס כותרות סל ; במזרח , במקום שבו עומד היום מנזר אברהם הקדוש , עמד מבנה שנותרה ממנו רק קשת ענקית ( הסתומה כיום '" , ( אשר תפקידה אינו ברור . מצד מערב שלוש קפלות , אף הן מן המאה הי"א , שהמרכזית שבהן תופסת את מקום הבפטיסטריום הביזאנטי . הקפלות , הקיימות עד היום , מתוארות על ידי זיוולף , שהכיר עדיין את המבנה של מונומכוס : 'בצד השני של הכנסייה על שם יוחנן ישנו המנזר היפה ביותר של השילוש הקדוש , שאליו נצמדת קפלת יעקב השליח . ' בקפלת השילוש הקדוש , שמעליה נישא מגדל הפעמונים , נהגו בנות ובני ירושלים להתחתן ' * . מגדל הפעמונים עצמו , שנבנה על ידי אומן בשם יורדאנס ( כפי שמעידה כתובת שהיתה בו , אשר נעלמה Jordanis me fecit' 1 , ( קוצץ לממדיו הנוכחיים עוד בשנת 19 י 1 , לאחר שנפגע קשות ברעידת אדמה בשנת ' " . 1554 חזית הכנסייה עצמה תופסת את מלוא הצד הצפוני של חצר המבוא . בצד המערבי של החזית הכניסה הכפולה אל הכנסייה , ובצד מזרח — הקפלה של הגולגותא ומערכת המדרגות המובילות ' ?" ראה כעיקר . קלפד , ם _, ונסךאכל , עמי ; 300-89 דה ווגיא , עמי ; 232-173 אנלאר , עמי ; 180-136 קואנון ; . Jerusalem 1982 V . C . Corbo . II San / o Sepolcro 11 i Genisalemme , וראה בכרך זה , בפרק 'אמנות צלבנית כירושלים / סיכום של פרטי הארכיטקטורה והאמנות במבנה . י' ' קואנון , עמי . 57 "י זיוולף , עמי ; 40-39 קואנון , עמי ; 57 ונסךאבל , עמי . 283 א י' , i . udwz . 111 המזכיר גם את הבפטיסטריום , המשמש עד היום ואשר שימש גם כתקופה הצלבנית . ' ? _" קואנון , עמי ; v אנלאר , עמי . 154

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help