sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

מאוחרות יותר " * . מספר חדרים מאותו מבנה נותרו מן התקופה הצלבנית , ביניהם המבנה המשמש כיום לתפילה ואשר היה כנראה הךפקטוריום = ) אולם האוכל ) של המנזר . מדרום למנזר נותרו בשטח קבוצות של אומנות , המגיעות עד לרחוב דויד . נראה שזהו שוק העופות המתואר במקורות השונים . חלק גדול מן האיזור שממערב לקבוצת מבנים זו לא נשתמר , אך מן התוכנית של שיק נראה ששום רחוב לא חצה את שורת האומנות , כפי שעושה היום רחוב המוריסתאן . לאורך הצלע המערבית עבר כנראה רחוב , שדמה בקטעו הצפוני למסלול הרחוב דהיום אך פנה מערבה לעבר רחוב הפטריארך ולא הגיע לרחוב דויד . השוק ברחוב דויד המשיך , אפוא , למלוא אורכו , עד רחוב הפטריארך ו שוק זה היה הגבול הדרומי של כנסיית יוחנן המטביל והמנזר הצמוד לה . הגבול הצפוני של המנזר והכנסייה היה הרחוב הנזכר . בחלק הצפוני מערבי של איזור המוריסתאן בולטת במבנה המסיבי שלה כנסיית מרים הגדולה . בדיונים דלעיל הועלה הקושי שבאיתור מבנה זה , הואיל ובמקום זה או קרוב לו עמדה בתקופה הקדם צלכנית כנסיית מרים הלטינית ; ומסתבר ששמה הועבר בתקופה הצלבנית אל כנסייה שעמדה הלאה למזרח " . בתקופה הקדם צלבנית נקרא המכלול כולו על שמו של יוחנן החסיד , והיתה בו אף קפלה על שמו ; נראה כי משהורחב המכלול הפך פטרונו להיות יוחנן המטביל . כנסיית מרים הגדולה היתה מפוארת ביותר , כפי שמעידים שרידי עיטוריה המצויים כיום במוזיאון הפטריארכיה היוונית האורתודוקסית ; ואילו ידיעותינו על כנסיית מרים הלטינית ועיטוריה מעטות יותר . 151 לכנסיית מרים הגדולה היה נארתקס נרחב וכנראה גם מגדל פעמונים בפינתה הדרומית מערבית . מן הנארתקס היה מעבר אל אולם ארוך ( כמעט 50 מ , ( ' שבו שכן בוודאי בית החולים , שיכול היה , לדברי המקורות , לאכסן עד 2 , 000 חולים . " מצפון לכנסייה המערבית ומצפון מזרח לאולם הענקי מצויה מערכת נוספת של מבנים , שהבנתם קשה . נראה שמכאן היתה הכניסה לבית החולים , מול כנסיית הקבר . '" מלבד המסגד העומד היום בתוך קטע של מבני בית החולים , נותר במקום בסיסו של צריח צלבני שהיה מוכר במאה שעברה , ללא כל סיבה ברורה , בכנסיית פטרוס הקדוש . 154 הצריח , 148 וורן קונדר , עמ' . 255 149 פרשה זו מתוארת אצל הרטמן ( לעיל , הערה , ( 125 עמ' . 66 150 כבר זיוולף , עמ' , 67 קורא למבנה 'מנזר יוחנן המטביל ; ' וכן ויליאם מצור יח , . 5 151 : ו' צפיריס , מוזאון הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית בירושלים , ירושלים , 1985 עמ' יז וצילומים בעמ' . 41 , 40 לצילום חלק מהמימצאים בכנסיית מרים הגדולה ראה : ונסן אבל לוח . lxxxvi 1 : 5-8 וראה , למשל , כותרת מכנסיית יוחנן המטביל : שם , לוח ; _riio _?^ _Vvrrrvnn , lxxxiX : 8 הדומים של כנסייה זו . מהעיטורים של כנסיית מרים הלטינית לא נותר , כאמור , הרבה מלבד השער הצפוני — טובלר , א , עמ' , 408 לוח . iv וכן שתי כותרות : _ונסן אבל , לוח lxxxv 11 : 3-4 152 לדברי יוחנן מווירצבורג , טו , שתיאורו מתאשר על ידי _תיאודוריך , יג , המדבר על אל ף מיטות ; והרי ידוע לנו כי בבית החולים ההוספיטאלרי שכבו שני חולים כמיטה אחת — כך אף מתואר בחותמות של המסדר . לדברי בנימין מטודילה 'שם ינוחו כל החולים הבאים שם ונותנים להם כל ספוקם בחייהם ובמותם . ' י- ' מג'יר אלדין , עמ' , 165 מתאר את רחוב התמרים , אלדרכאה בשפתו , ומוסר שהרחוב הוביל הן לכנסיית הקבר הקדוש והן לבית החולים שלצלאדו אלדין ; בית חולים זה הוא יו _ןו אלדרכאה . המזוהה על ידו במקום אחר עם בית החולים של ההוספיטאלרים . נראה ששרידי חלק כלשהו של בית החולים קיימים עד היום במסגד עמר , אך הואיל ומסגד עמר ההיסטורי לא היה כאן ( ראה : בהט , המערך הפיסי , עמ' , ( 48-47 הרי שהשם 'מסגד עמר' מאוחר לתקופה הצלבנית ( פרשה זו נידונה באריכות אצל rao , 11 ( 1898 ) , pp . 302-362 c / 1 . ciermont-Ganneau , ובמיוחד עמ' 338 ואילך . כמו כן ראה : mndpv , 1891 , pp . 70-78 im ונסן אבל , עמ' 954 הערה \\\\ Comte de Forbin , ; 2 . וין 117 , . ק . Voyagedansle Levant , Paris 1819 , על הקרבה הרבה שבין כנסיית הקבר לבין בניין ההוספיטאלרים ראה גם : ויליאם מצור יח , . 3

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help