sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

חולים , ( משתרע על ריבוע גדול בין רחובות דויד , הנוצרים , בית הבד והצבעים . בפינה הצפונית מערבית הוא תחום על ידי החצר הקדמית של כנסיית הקבר ( המכונה , Parvis ובמפת קמבריי . ( Piatca Sepuieri — היום מחולק האיזור על ידי רחוב המוריסתאן לאגף המזרחי , השייך לגרמנים , ולאגף המערבי , השייך ליוונים ' ' . מן המקורות עולה שהיו בו מספר מבנים : לפי La titcz ( פרק ה ) ניתן היה להיכנס אל בית החולים בשער מרחוב הפטריארך . משמאל לשוק היו צורפי הזהב הלטיניים , בקצהו ( הימני — ד"ב _< — כנסיית מרים הגדולה , ומעבר לה — כנסיית מרים הלטינית . מעבר לשוק עמדו בית החולים והשער העיקרי שלו , ומימין לבית החולים — הכניסה לכנסיית הקבר . נראה שהמחבר מתאר את האיזור מנקודת תצפית ממזרח , כשהוא מביט מערבה ; ועוד מתאר הוא את השווקים הסמוכים לשלושת השווקים הידועים כיום , שתוארו לעיל : שוק הדגים , שוק הגבינות , התרנגולות והביצים . שוק נוסף היה סמוך לחלפני הכסף הסוריים , שלידם היו מוכרים מזכרות לעולי הרגל . המקור ממשיך ומספר כי כנסיית מרים הלטינית היתה שייכת לנזירים השחורים ( דהיינו , _הבנדיקטינים , ( ובסמוך לה היה בית החולים של יוחנן הקדוש . יוחנן מווירצבורג מתאר את מבני האיזור כך : ליד כנסיית הקבר , מולה כלפי דרום , יש כנסייה יפה שנבנתה לכבודו של יוחנן המטביל , אשר אליה צמוד בית חולים ... ליד כנסיית יוחנן יש מנזר לנזירות שנבנה לכבודה של מרים הקדושה . והוא כמעט נוגע בראשו עם מבני הכנסייה שהוזכרה והנקראת מרים הקדושה הגדולה . לא הרחק משם , באותו צד של הכיכר , ( Piatea ) יש מנזר של נזירים וגם הוא נבנה לכבוד מרים הקדושה והוא מכונה מרים הקרושה הלטינית ' - ' * . .. נראה שתיאורו של _תיאודוריך דומה : מחוץ לכנסייה כלפי דרום יש כנסייה ובית חולים על שם יוחנן המטביל הקדוש ... מעבר לכך כלפי מזרח עומדת כנסיית מרים המבורכת , שבה נזירות הנמצאות תחת השגחת אם המנזר מקיימות את הטקסים היומיומיים . הלאה למזרח יש עוד כנסייה , המוקדשת אף היא לגכירתנו הקדושה . פךטלוס מתאר את הכנסייה על שם מרים הלטינית כמצויה בכיכר הסוחרים או השכירים ' - " ; ( Mercenariorum piatea ) ואולי כוונתו לאותו שרק או רחוב רחב המתואר על ידי תיאררורי ך מול כנסיית הקבר , דהיינו , רחבה כלשהי ברחוב המפריד בין הכניסה לכנסיית הקבר לבי ן המוריסתאן " ' . זיוולף , 125 לתיאור המוריסתאן בתקופה החדשה ראה : שיק ( לעיל , בהערה הקודמת Mitieiiungen or , ( A / A 7 _W , I ( 1895 ) . pp . 6- 1 () : M . idem , . Muristan von 800 bis 1500 ' , und Nachrichten 132 . £ Besitzergreiiimg und Verwertung des . lohanniier- mndpv , 1 v ( 1898 ) , pp . 65-72 ; c . Hofi ' mann , ? Die Hartmann , 'Dei . קין ibid , , . plalzes in Jerusalem 1869-1898 ראה עוד : י' פטריך , 'המבנה של רובע המוריסטן בירושלים בתקופה הצלבנית , ' קתדרה , ( 1984 ) 33 , עמ' , j מאמר זה חוזר ומוכיח כי המקורות אינם כדעה אחידה ונמשכת ההתלבטות במחקר . גם כותב שורות אלו איננו מתיימר לקבוע מסמרות . "יי יוחנן מווירצבורג , טו ( עמ' 1 : 7 . ( 189 תיאודוריך , יג ( עמ' IJX . ( 33 פרטלוס , עמי " . 427 ראה : רגסטה , מס' , 516 וכן : דהווגיא , עמ , 252 ' מס' — 1 כאן מדובר במערכת הרחובות הפנימית ברובע , וראה : , E . G . Schulz , 7 prwia / em , Berlin 1845 . p . 115 הדן ברחוב המתואר בתעודה הנ"ל , הוא כנראה הרחוב שאנו מנסים לאתרו . ראה גם ; 18 G . Will iams , 7 _V // 0 / V . ק City , London 1849 . Vol . I , Suppl ..

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help