sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

מצויר מגדל , נראה שגם זו כנסייה , ויש לזהותה עם הכנסייה על שם חריטון המוכרת ממקורות אחרים . כך , למשל , מזכיר אותה יוחנן מווירצבורג , המוסר כי כנסייה זו , השייכת לסורים , נמצאת ברחוב קטן בין כנסיית הקבר לשער סטפאן הקדוש . " לא ברור מקומה של הכנסייה כפי שהיא מתוארת בהמשך של , La ciiez שם היא מתוארת מצפון מזרח לכנסיית הקבר , ומדרומה כנסיית מרים הלטינית "' . אצל תיאודוריך מתוארת הכנסייה , בניגוד לתיאורו של יוחנן מווירצבורג , מזרחית לרחוב סטפאן הקדוש , לאורך הרחוב המזרחי של העיר 1 לדבריו היא שייכת לארמנים ומצויה בה גופתו של הקדוש במצב שלם . "' עניין העדה השונה ( ארמנים לעומת סורים ) אינו חריג , הואיל ועולי הרגל המערביים לא תמיד דייקו בזיהוי העדות המזרחיות שלהן שייכות הכנסיות . " באשר למקומה של הכנסייה , יש הצעה לאתרה באיזור הח'אנקאה צלאחיה , או במקומה של האכסניה ההונגרית . "' עם זאת , נראה שבמפת קמבריי אין הכנסייה מצוינת במקומה האמיתי , שכן ממסמך אחד משנת 1135 מסתבר שהכנסייה שכנה כסמוך למנזר הקאנוניקים של הקבר הקדוש ולדרך ציבורית ( רחוב סטפאן הקדוש " ' . (? ואכן , ככל העולה מן המקורות , כנסייה זו היתה קרובה לרחוב סטפאן הקדוש מצפון מזרח לכנסיית הקבר . כנסיית אברהם הקדוש נמצאה אף היא בתחומי רובע הפטריארך . היא מופיעה במפת קמבריי בשם , Ecciesia s . Habrahe לא הרחק משער שכם , אך המימצא הקיים אינו מאפשר לזהות את מקומה המדויק . ההצעה לאתרה בשער שכם עצמו , שהעלה הנסי בעקבות חפירותיו בשער בשנות השישים , מבוססת כל כולה על מפת קמבריי בלבד ואין לה על מה שתסמוך . לאחרונה הציע הנט ( Hunt ) לזהותה עם כנסייה הקשורה בשמה של מרים אם ישו בתפקידה כשומרת שערי העיר , אך גם זיהוי זה איננו מתאשר על ידי כל מקור אחר בן התקופה ' " . מלבד כנסיית אברהם שהוזכרה בקשר לשער שכם , נראית במפת קמבריי גם כנסיית הקבר , Anastasis = ) 'התחייה , ( ' שלה נייחד דיון לעצמו בהמשך , וכן גוש בניינים המשתרע במפה ממערב למזרח ומכונה . Hospitale St . Joh ., S . Maria ad Latinam Major , S . Maria ad Latin am Minor על פי מקומו של הגוש הזה מדרום לכנסיית הקבר , הכוונה לרובע ההוספיטאלרים ומבני הדת האחרים שהיו כלולים באיזור המכונה כיום 'מוריסתאך . בתוך הגוש עצמו אין חלוקה מסודרת , ובית החולים אף אינו מתואר בצורה גראפית אלא בכתובת כלבד . כנסיית מרים הלטינית הקטנה וכנסיית מרים הגדולה נזכרות הרבה בספרות ושרידיהן היו קיימים עד סוף המאה שעברה ' - ' . מן הראוי לציין שבעיית זיהוין ואיתורן של שתי כנסיות אלו כרוכה בקשיים רבים . מבניהן היו בגודל דומה ואין ביניהם הבדלים ניכרים , המחייבים לכנות אחת משתי הכנסיות 114 יוחנן מווירצבורג , טז ( עמ ' _tn . ( 165 דה ווגיא , עמ' /' . 446 י תיאודוריך , כו _ןעמ' . ( 66 ווי ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' 246 הערה " * . 33 מור , עמ' ; 49 , 42 טובלר , א , עמ' "" . 426-425 רגסטה , מסי _= GBB . No . 70 = 154 יא 1 : 11 Riviere . No . להצעות הנזכרות ראה : א _< הנסי ( לעיל , הערה ;( 42 וראה גם להמשך הדיון בהערות ; 44 , 43 , 34 כ ) הנט ( לעיל , הערה , ( 44 ובמיוחד עמ' 197-196 והערה . 49 וראה גם : ונסן אבל , עמ' , 965 על הקשר בין שער שכם וכנסיית אברהם הקדוש ובנימין מטודילה מכנה את שער שכם בשם 'שער אברהם , ( ' וכן ראה שם , עמ' . 923 שם מציע אבל לזהות את מקומה של כנסיית אברהם במקום של כנסיית _סרפיון הקדוש ; אך דבריו מתבססים רק על מיקומה של הכנסייה במפת קמבריי ולכן אין בהם משום סיוע . ' ' : ראה חלק מן הספרות ; אנלאר , עמי 1 K _4-1 K 2 י דה ווגיא , עמ' ; 265-255 , 249 ונסן אבל , עמי . 960-954

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help