sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

עד היום . הרחוב הראשי היה הרחוב העובר משער שכם אל שער ציון הקדום , והוא נחלק לשני חלקים . הצפוני נקרא רחוב סטפאן הקדוש , על שם השער שבקצהו . אך שם זה ניתן לרחוב רק עד מקומם של חלפני הכסף 'הסוריים , ' משם שינה הרחוב את שמו ולמעשה התפצל לשלושה שווקים ( להלן . ( מעבר להם היתה כיכר חלפני הכסף הלטיניים ומשם דרומה התפצל הרחוב לשני רחובות מקבילים , רחוב הר ציון ורחוב קשת יהודה . במקורות לא נאמר במפורש איזה מהם היה רחוב הר ציון ואיזה רחוב קשת יהודה , אך ניתן לברר זאת מפרטי התיאור . על פי _wniLaatez רחוב הר ציון בהמשכו של שוק התבלינים , ואילו רחוב קשת יהודה — בהמשכו של השוק המקורה או המכוסה . בתיאור זה נמנים השווקים בזה אחר זה : השוק המכוסה , שוק התבלינים ושוק הבישול הרע . ( Maiquisinat ) סידור השווקים מתאפשר הואיל והמקור כותב כי כאשר חוצים שווקים אלה את הרחוב העובר ( היום ) משער יפו לשער השלשלת , חוצים משוק התבלינים את רחוב דויד ; ואילו מהשוק המכוסה חוצים את רחוב המקדש ומעבר לו מגיעים לרחוב קשת יהודה . היות שרחוב דויד נמצא מערבה לרחוב המקדש , נובע מכאן ששוק התבלינים נמצא מערבה לשוק המכוסה ושוק הבישול הרע הוא המערבי שבשלושה . כמו כן ברור שרחוב הר ציון הוא המערבי בשני הרחובות הדרומיים ( מקביל לרחוב חב"ד של ימינו , ( ואילו רחוב קשת יהודה הוא המזרחי ( רחוב היהודים של היום . ( רחוב קשת יהודה נקרא כך הואיל וברחוב זה היו מראים את הקשת שעליה תלה יהודה איש קריות את עצמו לאחר בגידתו בישו " . מאוחר יותר עברה המסורת של מקום התאבדותו של יהודה מרחוב זה אל מחוץ לעיר , ואפילו עד הר הזיתים הגיעה ( כך בתיאורי הנוסעים השונים במאות הי"ד-ט"ו . ( בעיית השווקים ותיארוכם קיבלה מימד חדש תודות לחפירות הארכיאולוגיות שנערכו ברובע היהודי בירושלים . במהלך החפירות נחשף המרחב שבין רחוב היהודים ורחוב חב"ד , ונתגלה כאן שוק מתקופת הצלבנים , שנשתמר כמעט בשלמותו . במפות הצלבניות ( כגון מפות שטוטגרט , סנט אומר , פאריס , האג ובריסל ) מופיעה במקום זה הכתובת 'שוק מכירת הסחורות' , ( Forum rerum venaiium ) מושג שגם תיאודוריך נזקק לו " , אם כי לאו דווקא לשוק שנתגלה ברובע היהודי . ייתכן ששוק זה הוא השוק ( או הרחוב ) המוזכר במקור מזמנה של המלכה מליסנדה , משנת , 1152 המדבר על רחוב חדש שעבר ליד שולחנות חלפני הכסף . והרי תחילת השוק החדש בכיכר החלפנים , שהיה על פי העדות הארכיאולוגית באיזור צומת השווקים דהיום . שלושת השווקים האמורים שייכים לתקופה הצלבנית על פי סגנון בנייתם , ואין לערבם עם שלושת השווקים המתוארים בתעודות מן התקופה המוסלמית הקדומה . 74 אביגד , העיר העליונה , עמ' . 248 ; תיאודוריך יג , עמ' Fomm vemiiium re nun' _.- _^ עצם המושג אכן זהה , אך נראה שלא מדובר באותו שוק עצמו . 7 pp . H 7-H 9 atr , « ee r £ . " לבעיית השוני במקומם של השווקים הערביים לעומת הצלבניים ראה . ע' אלעד , 'מסורת ערבית קדומה על שוקי ירושלים , ' קתדרה , , ( 1982 ) 24 עמ' . 40-31 לאחרונה ( נובמבר , ( 1987 בעקבות התמוטטות באחת r _xc'jcr , n _« T _ns _^ _Tin , _« cr 8 w . 71 xvi נזכר הרחוב לכל אורכו עד שער ציון , ראה.- טובלר , א , עמי . 209 72 ראה ? , La die :. xvi ונסךאבל , עמי ; 952-950 אבל , מצב , עמי . 37 , La diez 71 שם , וכן טובלר , א , עמי . 211 סיוע לכך שרחוב הר ציון הוא המערבי ורחוב קשת יהודה הוא המזרחי יש במפת קמבריי , שם נראה היטב הרחוב הנקרא Via Montis Syon ומזרחה לו Arcus . hide ( קשת יהודה .- ( ראה להל ן בפרק 'מפות ירושלים . ' ...

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help