sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

ההוספיטאלרים והמסדר הטוטוני — התנגדו לו בגלוי . אין לזלזל בחשיבות הסנטימנטאלית של החוזה : היתה זו בשורה גדולה לכל העולם הנוצרי שירושלים על הר הבית אכן אוחדה עם החלק הפראנקי של העיר . ואמנם , ההיסטוריון המוסלמי אבן ואצל , שעבר באותה עת בירושלים , מספר על כמרים פראנקים העורכים את תפילותיהם בכיפת הסלע , כשאגרטלי יין — כלים הנחוצים בפולחן הנוצרי והם תועבה באסלאם — מקיפים את הסלע . במסגד אלאקצא , שחזר לטמפלארים , שוב נשמע קול הפעמון הקורא לתפילה . עתה היה על הפראנקים לשלם את חלקם בחוזה , ובחודשי הקיץ 1244 התרכזו צבאות מוסלמיים בטריטוריה פראנקית או בקרבתה טרם יעלו על מצרים — אותו היסטוריון אבן ואצל , שעשה דרכו בשעה זו ( מאי-יוני ( 1244 למצרים , פגש את אלנאצר דאוד שליט כרך והוא חונה במערבה של ירושלים . בעזה נמצא אלצאלח אסמאעיל שליט דמשק , ואלמנצור אבראהים שליט חמץ נמצא בעכו הצלבנית , כדי לתאם את תנועות בעלי הברית נגד מצרים . מצרים עמדה ערב פלישה סורית צלבנית . אלמלך אלצאלח איוב חיפש בעל ברית , ומשלא מצאהו בסביבתו פנה אל גדודי הח'וארזמים , שנמצאו בשעה זו על נהר פרת המרכזי . מפקדם ברכת ח'אן נפגש בנציבין עם שליחי סלטאן מצרים , ששכרו את חרב ההשמד של הח'וארזמים . ברור שכסף רב עבר מיד ליד , ויש הסבורים שסלטאן מצרים הבטיח להם שטחי התיישבות בסוריה . כך או כך , גדודי לוחמים פראיים אלה פיצו את עצמם בדרכם , כשהם שודדים ומשמידים ידידים ואויבים כאחד . גל הח'וארזמים פנה דרומה ושם לשממה את סביבות דמשק ובעלבך . משם , דרך הגליל , מעבר לחומות צפת וטבריה , הדרימו גדודים אלה והתפרסו בין לטרון לעזה . 24 מקו חזית זה היכו בקואליציה הסורית הפראנקית ונחלותיה . הקרבן הראשון היתה ירושלים , שרק לפני חודשיים עברה כולה לידי הפראנקים . הפטריארך רוברט ביקר בה ערב הפלישה , עם מפקד ההוספיטאלרים , אולם לא היה אפשר להושיע את העיר , שהיתה כמעט פרוזה . האוכלוסייה היתה אחוזת ייאוש בפני אויבים אלה , שלא ידעו רחם : 'וכל נשמה חיה נכחדה באש ובחרב . ' משלחות דחופות שוגרו מן העיר ובידיהן בקשות עזרה לעכו ולבעל הברית החדש , אלמלך אלנאצר דאוד . עכו לא נענתה , אפשר מפני שצבאותיה התכוננו כבר לשים את פעמיהם דרומה ( אוגוסט , ( 1244 כדי להתאחד עם בעלי הברית המוסלמיים . לעומת זאת נענה שליט כרך , שפתח במשא ומתן עם הח'וארזמים על יציאת הנוצרים מן העיר . תוך כדי כך הורשה נזיר נוצרי , שמעון שמו , להיכנס לעיר 21 ) באוגוסט ) ולעודד את הנוצרים שלא לעוזבה , בפרט שנמצאה בתוכה עוד אספקה לשישה שבועות . אבל יומיים לאחר מכן החליטה האוכלוסייה , בהתקפת חרדה , לעזוב את העיר . בין ששת לשבעת אלפים איש יצאו לדרך בלילה 23 ) באוגוסט , ( בליווי חיל משמר של אבירים . הדרך הוליכה בשטח מיושב מוסלמים , ואלה , 'הפלאחים של ההר , ' התקיפו את השיירה ועשה בה שמות . משהגיע המחנה עד אמצע הדרך לרמלה , במורד ההרים לשפלה , נראו לפתע דגלי הנוצרים על חומות ירושלים . המחנה , שהיה חסר מנהיג , נתפלג לשניים . רבים מהם סברו שהנוצרים 288-291 . _קק . Majora , ed . H . R . Luard ( RS , 57 ) , IV , כן ראה דיווח אצל מקריזי , בתרגום בלושה , עמ' ; 486 ובתרגום _ברודהרסט , עמ' . 272 24 על פי ךיןןח באיגרת אחרת מארץ הקודש ( שנת , ( 1244 המובא אצל _מתיאוס פאריס ( בהערה הקודמת , ( עמ' . 339 וראה : פראוור , תולדות , ב , עמ' . 298-297 י על פי איגרת מפקד ההוספיטאלרים , Chateau Neuf Guiliaume de המובאת אצל מתיאום פאריס ( לעיל , הערה , ( 23 עמ' . 308 לפרשת פלישת הח'וארזמים ראה גם : פראוור , תולדות , ב , עמ' . 298-297

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help