sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

לירושלים . עם זה , אין מידע ודאי באשר למספר הפריווילגיות שבהן השתמשו למעשה . מקובל היה שהופעה כמו זו של הקיסר עוררה תקוות וגורמים שונים ביקשו לחדש את הפריווילגיות שלהם , מתוך תקווה שאולי ביום מן הימים תהיה בהן תועלת . כך ניתן להסביר את חידוש הפריווילגיות של מסדר האבירים המצורעים של לזרום " . משונה במקצת הפריווילגיה שהעניק הקיסר לקומונה של פיזה באפריל . 1229 הפיזאנים , שעזרו לקיסר , זכו להחזרת זכויותיהם במקומות שונים , ובמיוחד בצור , עכו ויפו ; אולם החידוש נגע לירושלים , 10 והוא העניק להם אוטונומיה משפטית ופטור מוחלט ממכס ומס על רכושם וסחורתם בכניסה וביציאה מן העיר . כמובן , רכוש חדש נמסר עתה למסדר הטוטוני , שזכה בהענקות כספיות גדולות מן הקיסר . וכך רואים אנו את האבירים הטוטונים קונים , בנוסף על הכנסייה שהיתה בידם , בית באותה סביבה , ליד כנסיית תומאס הקדוש ברחוב הארמנים , ואף רכוש חשוב ליד כנסיית הקבר , כלומר ליד מסדר ההוספיטאל " . האינטרדיקט שהוטל על ירושלים על ידי הפטריארך התבטל כבמטה קסם כשנה לאחר מכן , בפקודת האפיפיור , אשר הגיע לידי הסכם עם פרידריך השני בשנת 1230 בצ'פראנו ( Ceperano ) שבאיטליה . אמנם , משיצא פרידריך מירושלים לא היה למעשה טעם בקיומו . האפיפיור הורה לפטריארך ז'רולד להתיר את חידוש הפולחן הלטיני בעיר , שלא היה בה עד עתה אלא פולחן יווני אורתודוקסי או פולחן של הכנסיות המונופיסיטיות . אף הטמפלארים קיבלו הוראה ברורה ללכת בתלם של המדיניות החדשה : פיוס בין הקיסר והאפיפיור . הפטריארך סירב לציית ונקרא לרומא . ( 1232 ) בחודש אוגוסט 1231 העניק האפיפיור לקיסר גם את התואר 'מלך ירושלים , ' שמנע ממנו עד עתה . אולם רפיפותו של המצב מתבררת מן העובדה שלא עברה שנה למן יציאת הקיסר מן העיר והיא הותקפה , והפעם לא על ידי צבאות סדירים אלא על ידי מה שמותר לכנות תנועת מרי עממית , שאנשיה ראו כיצד ירושלים זו , שנגאלה בידי צלאח אלדין , עברה ללא קרב לשליטת הנוצרים . התנועה יצאה משני מרכזים , בחברון ובשכם , ופלאחים מזוינים התקיפו את היישוב הצלבני שרק התחיל מתבסס בעיר . לפי המקור שבידנו , היה אפשר להתגונן רק במצודת העיר , וכנראה גם בביצורים מסוימים שהוקמו בסביבות שער שכם אך נראה שלא הושלמו עדיין . המון המתקיפים חדר לעיר ושדד את כל הניתן לשוד ; האוכלוסייה הדלה נסה בבהלה והסתגרה במצודת העיר ובבתים הסמוכים . מפקד חיל המצב היה אציל פראנקי , ךינו ( Reinaud ) מחיפה , וזה הזעיק עזרה מעכו . לאחר צאת הקיסר היו סדרי השלטון בעכו בכל רע , אולם הפעם הצליחו העוצרים לגייס חיל שיצא בדחיפות לירושלים . מפקד חיל החלוץ היה באלדוין דה פיקיניי ( Picquigny ) וזה , כדי לא ליפול למארב מוסלמי שניסה לנתק את ירושלים , עבר דרך יפו ועמואס שבקרבת לטרון ; משם הדרים בלילה לבית לחם ולמחרת בבוקר הופיע מכיוון בלתי צפוי זה לפני שערי העיר . הפלאחים השודדים נמלטו על נפשם והגדודים הצלבניים העיקריים , שהגיעו עד לטרון , לא ראו עוד צורך להמשיך לירושלים . העיר ניצלה , אולם גם למדה לקח . אלמלך אלכאמל הצטדק — ואין סיבה שלא להאמין לו — שהפלישה נעשתה שלא על דעת שלטונות מצרים . י' באוקטובר , 1228 ראה : שם , מסי 10 . 995 , 994 שם , מס' . 1007 , 1006 , 1005 לקניית הבית ליד כנסית תומאס הקדוש ברחוב הארמנים ראה : שם , מס' . 1010 לרכישות נוספות , ביניהן קניית בית ליד כנסיית הקבר , ראה : שם , מס' . 1009 שתי התעודות מאפריל ' 2 . 1229 לתיאור המאורעות ראה \ HOcc 11 , p . 489 Ms . R 0 the 1 in , cap . \ , rhc ? . והמשכו : אראקלס , פרקים יז-יח , עמ' . 384

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help