sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

קנטור ונקמנות של איש תככים ממורמר . ואמנם היתה זו גזירה שהציבור לא יכול היה לעמוד בה , ואלפי צלבנים עשו את דרכם ירושלימה . שמס אלדין , הקאצי של שכם , נצטווה על ידי הסלטאן אלכאמל לדאוג לפינוי חיל המצב המצרי מן העיר לפני כניסת הצלבנים ולסידורים אחרים הקשורים בשהות הקיסר בעיר . ביום שבת , 17 במרס , 1229 הגיע הקיסר לשער יפו . כאן חיכה לו הקאצי של שכם , שמסר לו בפקודת אדונו את מפתחות העיר , והקיסר השתכן באחד מבנייני ההוספיטאלרים לשעבר ליד כנסיית הקבר , שנתפס קודם על ידי הקאצי של שכם . ביום א 18 , ' במרס , 1229 נערכה זו הפעם האחרונה בתולדות העיר הכתרת מלך נוצרי בתוך חומותיה ; העיר לא תשוב לראות נוצרי שולט בה אלא כעבור 688 שנים , כאשר ייכנסו לתוכה צבאות הגנרל אלנבי . השכם באותו בוקר חצו הקיסר ובני לווייתו את הרחבה שבין בנייני ההוספיטאלרים לשעבר וכנסיית הקבר . הקיסר נכנס לכנסייה בבגדי מלכות . כתר הזהב של המלוכה הושם על המזבח והקיסר נטלו משם ושמ 1 בעצמו על ראשו . כך מימש הקיסר את זכותו לתואר ולתפקיד מלך ירושלים , כבעלה של יורשת הכתר , בתו של ז'אן דה בריאן , שנפטרה בינתיים . בצאתו מן הכנסייה נאם הקיסר לפני הנאספים בצרפתית , שפת , _pxn ודבריו תורגמו ללטינית ולגרמניה על ידי הרמאן פון זאלצה . היה זה הסבר של הנעשה ונאום פיוס כלפי הכנסייה , אולם פטריארך ירושלים , שדיווח על כך לרומא , סילף את תוכן הנאום . כבר יומיים קודם לכן , ביום ו , ' השמיע המאך'ן עבד אלכרים , למרות האיסור — ויש אומרים בגלל תקלה בהעברת פקודות — מאחד הצריחים בהר הבית את הפסוק מן הקיאן , הקשה לנוצרים : ' לא הוליד אלוהים כל ולד' ( סורה כג צג . ( הנוצרים אמנם לא הבינו את הפסוק , אולם עצם קריאת המאד'ן — כפי שהוסכם בחוזה — במרחק פסיעות ספורות מכנסיית הקבר , היה בה כדי לעורר הרהורים . למחרת הגיע ארכיבישוף קיסריה , כשליחו של האפיפיור , והטיל רשמית אינטךדיקט על העיר , כלומר : חרם ונידוי על כל הכנסיות לערוך בתוכן עבודת קודש נוצרית . היתה זו מכה קשה , שנתקבלה בהתמרמרות מובנת על ידי גדודי הצלבנים שבתוכה . התפילה נערכה עתה בכנסיות מחוץ לעיר שלא נהרסו על ידי המוסלמים , והן 'כנסיית מרים מעמק יהושפט' בעמק קדרון ו'כנסיית הצלב' בעמק המצלבה ( זו לא היתה לטינית . ( ברור היה שהקיסר לא יישאר בעיר זמן ממושך . ואמנם , בשעות אחרי הצהרים של יום ההכתרה , נערכה כעין פגישת חירום של הקיסר עם הגורמים החשובים בממלכה , בעיקרו של ' בר עם מפקדי המסדרים הצבאיים וראשי מסע הצלב כמו פיטר דה רוש , ( Peter de Roche ) בישוף וינ ' _^ סטר ובישוף אקסטר . הקיסר הציע תוכנית של ביצור ירושלים , תוכנית חשובה מנקודת מבט קיסרית כהוכחה להצדקת מהלכיו הקודמים , וכמובן חשובה לעתידה הנוצרי של העיר . הוא דרש את השתתפות הגופים השונים בהוצאות שיקום הביצורים , שבוודאי לא נשאר מהם הרבה לאחר שלושה חורבנות . תשובת המסדרים לא ניתנה מייד , אולם הקיסר יצר בו במקום כעין קופת מלחמה ואליה העביר בכוח את המתנות שנתנו הצלבנים והצליינים לכנסיות בירושלים . חיש מהר הוצגה פעולה זו כהתגרות גלויה בכנסייה , ונזיר דומיניקאני , מטיף במחנה , חזר על החרם על הקיסר . . 1891 , p . 18 n . 59 Geschichle des fun / ten Kreuzzuges , Innsbruck על האיסור של הונוריוס השלישי , משנת , 1217 ראה : Romanorum ..., Graz 1927 , nos . 5575 , 5586 A . Potlhasl , RegestaPont ificium 5 כך על פי : . 324-327 riarum , ed . H . G . \\ evi \ eu ( RollsSeries , % A ) , II , pp . Roger of Wendover , / 70 r _« _//« w- ועיין גם : רריכט , עמ' 791 הערה . 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help