sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

ירושלים בין צלבנים , מוסלמים ומונגולים , 1244-1229 על שהתרחש בירושלים כאשר הועברה לידי הקיסר אפשר לעמוד על פי המסופר בכרוניקות ערביות אחדות . הכרוניסטן ביברס רשם : 'בירושלים הוכרז על יציאת המוסלמים מן העיר והעברתה לפראנקים . לדרכם יצאו המוסלמים כשהם כואבים את כאבם ומלאים התמרמרות על אובדן עיר הקודש וכשהם מקללים את שמו של אלכאמל . ' כרוניקה אחרת , המיוחסת לאליאפעי , מספרת " 'היה זה אחד האסונות היותר קשים שפקדו את המוסלמים ... היה זה עניין מכאיב מעל לכל מידה למוסלמים , שהיתה זו בשבילם שעת מפלה ושעת עמידה בניסיון . ' ומסכם ההיסטוריון המאוחר מקריזי : 'היה זה אסון גדול בשביל המוסלמים . כולם היו מאוחדים בהטלת האשמה על מעשיו של אלמלך אלכאמל והתנהגותו גונתה בחריפות בכל הארצות ' . ' חוזה השלום אמנם לא הזכיר במפורש את פינוי העיר על ידי האוכלוסייה המוסלמית ; מכל מקום , זו לא היתה מרובה בעיר פרזות ששליטיה החריבוה שלוש פעמים בתוך פחות מעשר שנים , מתוך חשבונות או צרכים פוליטיים ואסטרטגיים . שלטון נוצרי לעתיד בוודאי לא עודד את המוסלמים להישאר בתוכה , אם כי הובטחה להם אוטונומיה משפטית ונקבע שמשפטים בינם לבין עצמם יישפטו על ידי הקאצי של אלביךה הסמוכה לרמאללה . באשר ליהודים , אין ספק שהקהילה שהתחילה להתארגן אף אחרי פירוזה של העיר יצאה מתוכה , הואיל וברור היה שהצלבנים יחדשו את האיסור על ישיבת היהודים , כפי שהיה נהוג בזמן שליטתם בעיר במאה הי '' ב . נשארו בעיר הנוצרים המזרחיים , שלא היתה להם סיבה לחשוש מן הצלבנים , אם כי עשויים היו לאבד חלק מנכסיהם הכנסייתיים לטובת הכנסייה הלטינית , שהוחזרה על כנה , ואף התחילה התיישבות פראנקית דלילה . השלטון הנוצרי בעיר נולד במצב של מתח וברגשות מקוטבים . ההמונים שהיו ביפו הריעו לשמע כריתת החוזה . המסדרים הצבאיים לא יכלו להיענות לקריאת הקיסר , שהיה נתון בחרם כנסייתי , אולם לא כך נהג המסדר _הסיטוני בפקודו של הרמאן פון זאלצה , ( Hermann von Saiza ) איש סודו של הקיסר , שנענה בכל לב , וכמוהו עשו גם הגדודים האירופיים ששהו בארץ . הקיסר הודיע שברצונו לעלות לרגל לירושלים _והסלטאן הבטיח לעמוד בדיבורו , אולם אף לעלייה לרגל זו קם מתנגד קיצוני , הוא ז'רולד ( Geroid ) מלוזאן , הפטריארך של ירושלים . הוא החליט שלא לקדש את כנסיות ירושלים ואף אסר את הצליינות לעיר , בהסתמך על איסור אפיפיורי שהוצא לאחר כיבוש ירושלים בידי צלאח אלדין בשנת 1187 ( וחודש בשנים 1215 ו , ( 1217 ושמטרתו — להלכה לפחות — היתה למנוע הכנסות כספיות מן המוסלמים . חידושו של האיסור בשעה זו לא היה אלא מעשה 1 דברי ביברס מובאים בכרוניקה המיוחסת לאליאפעי : . Amari , Bibl . Arabo-Sicula , II , p . 252 לדברי אליאפעי עצמו ראה . שם , עמ' . 249 לדברי מקריזי ראה.- מקריזי , בתרגום בלושה , עמ' ; 373 ובתרגום ברודהרסט , עמ' . 207 2 כך ביברס , בכרוניקה המיוחסת לאליאפעי : Bibl . Arabo-Sicula , U _, p . 25 \ Amari , י לפרטים ראה להלן בכרך זה , בפרק על היישוב היהודי בירושלים . יי לאיסור האפיפיור קל !? נס , שפורסם שנה לאחר הכיבוש ( בשנת , ( 1188 ראה : , mgh , Scriptores , xvi , p . 351 Annaies stadenses , וראה : רריכט , עמ' 463 הערה . 2 על האיסור של _אינולןנטיוס השלישי , משנת , 1215 ראה : R . Rohricht , Studien zur

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help