sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

לעשות פומבי לפרשה , עיקרי ההסכם ברורים למדי . ירושלים עברה למרות פראנקית , המיוצגת על ידי הקיסר או על ידי נציביו . ריבונות זו היתה מוחלטת ולא מנעה את זכות הפראנקים לבצר מחדש את העיר . בתוך שטח הריבונות הפראנקית נקבעה מובלעת מוסלמית , שכללה את כל שטח הר הבית והבניינים אשר עליו . במפורש נזכרו בחוזה מסגד אלאקצא , הוא 'מקדש שלמה' וכיפת הסלע , היא ' מקדש האדון . ' מפתחות השערים להר הבית הופקדו בידי שומרים מוסלמיים , אולם במפורש נזכר כי 'מקדש האדון' יהיה פתוח לעולי רגל נוצרים ולתפילותיהם . במקביל תהא למוסלמים זכות לעלות לרגל לבית לחם . בהר הבית יישמר הפולחן המוסלמי והמוסלמים ישמיעו ממנו את חלקם — כנראה קריאת המאלץ . החוזה כלל גם אישור על שליטה נוצרית בצידון ובמובלעת שתקשר את עכו עם נצרת , כנראה דרך שפרעם , ציפורי , ובכלל זה נצרת : במקביל תיווצר מובלעת נוצרית , כעין פרוזדור ירושלים , מיפו דרך לוד רמלה לירושלים , כנראה דרך לטרון ואבו עוש , וממנה לבית לחם . ההסכם , שתוקפו נקבע לעשר שנים , אף הבטיח שהפראנקים לא יחתמו על ברית עם שליט דמשק אלמלך אלאשרף שתהא מכוונת נגד מצרים . התגובה לחוזה זה פילגה לא רק את עולם האסלאם ; היא אף העמיקה את הפילוג הקשה בלאו הכי בתוך המחנה הנוצרי . בשביל חסידי הקיסר היה בעצם החוזה ובוויתררים המצריים , שהושגו ללא לחימה , מעין מעשה פלא . מתנגדיו במחנה הנוצרי — בראשם האפיפיור ופטריארך ירושלים , שישב בעכו ולא ניאות לבוא לירושלים אף לאחר שעברה לידי הנוצרים — ראו בכל המסע , שנעשה ללא לחימה ובהחזרה לנצרות של חלק בלבד מן הממלכה העתיקה , מעשה בגידה באלוהות ובנצרות כאחד . יתר על כן , הפטריארך לא שכח לציין שהוויתורים הטריטוריאליים נעשו על חשבונו של אלמלך אלנאצר דאוד , שלא חתם על החוזה . אמנם , לפי חוזה תל עג'ול היו שטחים אלה בידי אלמלך אלאשרף , אולם גם חוזה זה נעשה על ידי קנוניה של אלכאמל ואלאשרף , בלי הסכמת אלנאצר דאוד . בכך היה קצת קנטור לגאליסטי . אולם ביקורת אחרת היתה מוצדקת במידה מסוימת , ועיקרה בכך שבאותו פרוזדור מיפו דרך רמלה לירושלים לא היתה ערבות מספקת להבטיח קשר קבוע ובטוח בין ירושלים , החרבה והזקוקה לשיקום , ובין החוף הצלבני . חוזה יפו מפברואר 1229 פותח את הפרק האחרון של שליטה צלבנית בירושלים , שליטה שנמשכה כחמש עשרה שנה . . Man , Epist ., 1 , pp . 299 ff . הל 7 י _0 חשובים של _, החוזה פורסמו במכתבו הרשמי של פרידריך השני לאפיפיור ולכמה ממלכי אירופה , 18 במרס . Huillard-Bre'holles , III , p . 93 MGH , Const ., II , no . 1 22 ; A / 67 / , Leges , II , p . DM : 1229 מובא גם . Hewlett , Rolls Series , 84 , pp . 366-367 of Wendover , Holes Historiarum , ed . H . G . Roger _^ _K נוסח חשוב נמצא במכתבו של הרמאן פון זאלצה ( Sal / a Hermann von ) לאפיפיור , 7 / 17 מרס , 1229 שנדפס אצל : Breholles , III , p . 90 MGH , Const . , U , no . 121 ; A / 67 / , Leges , II , p . 263 ; אף לא אחד מן המקורות המזרחיים איננו מוסר את נוסח ההסכם , אלא את סיכומו בלבד : אבו אלפדא , _\ R ! 1 c nor , 1 , pp . 103-105 מקריזי , עמ' ; 526-525 בדר אלדין אלעיני ; RHCHO 1 , p . 189 , אבן אלאת'יר , עמ' ; 178 הכרוניקה המיוחסת _לאליפיעי , , p . 249 Bibliotheca Arubo-Sicula , II , Torino-Roma 18 X 1 , M . Amari , המביא גם קטעים מתוך אלנוירי ומתוך ביבךס ; אבו שאמה , ה , עמ' . 1 x 6 הטקסט הערכי החשוב ביותר הוא של אבן ואצל , שעדיין לא נדפס והובא מתוך כתב יד אצל : Die Mor _^ eniumks , 1 . 1 ( 1948 / 50 ) . p . 15 k Kreuzfahrer ' , Wiener Zeilsehrift fur die Kumle ties Fricdcnsangebote al-Kamils von Agypten an die H . Gottschaik , נוסף על כך מצויים טקסטים חלקיים של ההסכם כמעט בכל הכרוניקות האירופיות בנות הזמן , והוא נזכר לרוב בספרות הפולמוסית הקיסרית והאפיפיורית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help