sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

לא הרבה ידוע על הנעשה בעיר בתקופת תהפוכות זו . רק פה ושם צף זכר המאורעות בתעודות ייסוד הקדשים או בכתובות שנשתמרו לפליטה . דוגמה חשובה היא המדרסה אלמימוניה , הסמוכה לשער הורדוס ( באב אלסאהרה , ( את ההקדש שלה ייסד בשנת 593 להג'רה ( 1197 ) האמיר פארס אלדין מימון אלקצרי , שהיה קודם לכן ממונה על האוצר של צלאח אלדין . פה ושם אנו שומעים על פעילותו של האיש החזק במשפחת האיובים , אלמלך אלעאדל , המתקן מובילי מים לבית מרחץ ( אלסקאיה ) בקרבת הר הבית " . ויש רמז מסוים לחיי היומיום של העיר בתקופה זו בייסוד בית ספר ליתומים ולילדים נצרכים ליד שער השלשלת בשנת . 1198 / 9 מאחר שעתיד העיר היה מעורפל למדי , נמנעת כתובת ההקדשה של המוסד להזכיר במפורש את שמות השליטים הניצים של בית איוב , והיא מברכת את צאצאי צלאח אלדין כולם 'ירבו תהלה ועוז . ' ידיעות בודדות על הנציבים בירושלים , המבצבצות מבין שורות הכתובות , אינן לרוב אלא שמות גרידא , שאינם אומרים הרבה . נציבים אלה , כפי שכותב ואן ברכם , מגדולי החוקרים של התקופה , הם חצים נציבים , חצים אדונים פיאודאליים של העיר " . בין המוסדות הנזכרים באותה תקופה של יישובה המכוון והאינטנסיבי של העיר , יש להזכיר מדרסה שנבנתה על ידי אישיות מפורסמת , בדר אלדין מחמד אבן אלהכארי , מפקד ממוצא כורדי . מדרסה שאפעית זו , בקרבת שער השלשלת , נוסדה בשנת , 1213 / 4 שלוש שנים לפני שמייסדה נהרג בקרב הר תבור נגד הפראנקים ;( 1217 ) המאוזוליאום שלו נמצא בבית הקברות ממילא . בית קברות זה , מספר אבו שאמה , שימש מקום עלייה לרגל . מאחר שמייסד הוקף נהרג בלחימה נגד הפראנקים , הכתובת מזכירה אותו בתארים 'מג'אהד' ו'שהיד' ( לוחם מלחמת מצווה ונהרג על קידוש השם . ( אף עצם עניינו של בית קברות זה קשור בתהליך האיסלום של העיר . המקום הידוע בשם ממילא החל למלא תפקיד כבית קברות בהתמדה במאה השישית , אולם באוכלוסייה משתנה . במאה הי"ב היה המקום אחד משלושת בתי הקברות הצלבניים של העיר והגדול שבהם . הוא היה שייך לקאנוניקים של כנסיית הקבר , אולם לאחר כיבוש צלאח _אלדין חזר לשמש את המוסלמים . לא שונה היה המצב בבית הקברות של העילית ההרואית של הצלבנים , כלומר , חללי מלחמת הכיבוש בשנת , 1099 אשר נקברו ליד שער הרחמים מחוץ לחומה המזרחית של הר הבית ולמרגלותיה . מדי שנה , ביום 15 ביולי , יום השנה של כיבוש ירושלים , היתה תהלוכה דתית צלבנית נעצרת בבית קברות זה " . האמת היא שהמקום שימש כבית קברות מוסלמי כבר בתקופה המוסלמית הקדומה , כפי שיוצא ממקורות הגניזה . 38 עתה , עם כיבוש צלאח אלדין , הפך שוב לבית קברות מוסלמי . עם העברת ירושלים על ידי אלמלך אלעאדל לבנו אלמלך אלמעטם , נכנסה העיר לתקופת 32 מג'יר אלדין , עמ' 34 cia , 1 , nos . 38 ff . 33 . 166 שם , מס' , 39 עמ' 109 ואילך . " כך ידוע לנו שם הנציב בשנת 593 / 4 ) 1197 להג'רה . ( מסופר שבאותה שנה מת סנקר אלכביר , נציב ירושלים ; על פי השם הוא ממוצא סלג'וקי . אלמלך אלעאדל העביר את הנציבות לאחד _צאךם אלדין דו'תלג , ' ממליך של אחיין צלאח אלדין , עז אלדין פךח'שאה . על הנציבים בירושלים בפרק זמן זה ראה : cia , 1 , no . 39 , p . 109 56 שם , מס' , 42 וראה שם את המובא בשם אבו שאמה , עמ' 128 הערה . 2 " על התהלוכה והביקור בבית הקברות הסמוך לשער הרחמים בזמן הצלבנים ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' . 186 38 ראה : י' פראוור , 'גלגולי השכונה היהודית בירושלים בתקופה הערבית , ' ציון , יב ( תש"ז , ( עמ' ; 141-139 לפירוש אחר ראה : מ' גיל , 'שכונת היהודים בירושלים בתקופת הכיבוש המוסלמי הראשונה ( 1099-632 ) לספירה , ' שלם , ב _> תשל , 0 " עמ' 25 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help