sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

בינתיים התארגנו מחדש החיים בעיר . כאמור , על ההקדשים ועל השיפוט בעיר נתמנה בן לווייתו של צלאח אלדין ומנציח שמו , בהא אלדין . בתור מושל העיר נתמנה תחילה התורכי חסאם אלדין סיארוח \ ' ולאחר מכן אחד ממפקדיו החשובים של צלאח אלדין , עז אלדין ג'רךיך . 26 בכתובת ירושלמית המנציחה את שמו הוא נושא את התואר 'מתולי אלחרב' — נציב או מפקד המלחמה , ומסתבר שתואר זה תואם מינוי הקרוב בזמן לכיבוש העיר . המתולי או הנציב בירושלים היה שליטה האמיתי של העיר בשעה שאדונה המלכותי נמצא במרחקים . אכן , ירושלים נכנסה עכשיו לתקופה של חוסר ודאות מדינית והשתייכותה המדינית היתה משתנית חדשים לבקרים , כאותן נחלות פרטיות העוברות מיד ליד על פי סדרי ההורשה , תנאי הכלכלה ויחסי המשפחה . תעלולי הגורל של צאצאי בית איוב — אחיו ובניו של צלאח אלדין — שהתחרו ונלחמו לא רק על הבכורה אלא על הירושה והנהלות , קבעו את גורל ירושלים . צלאח אלדין מת באופן פתאומי בשנת 1193 ונקבר בדמשק . חלוקת האימפריה תוך שמירת אחדותה , כפי שתכנן פעמים מספר , טרם התבצעה , ויסודותיה , שהיו מושתתים על סמכויותיו הפטריארכליות של צלאח אלדין , היו רופפים למדי . עם מות צלאח אלדין נמצאה ירושלים מצורפת לנחלת בנו בכורו ויורשו , אלמלך אלאפצל , שליט דמשק וסוריה . במחשבת צלאח אלדין נועדה סוריה להיות הנחלה העיקרית , ושאר שליטי בית איוב אמורים היו להכיר בעליונותה . המציאות טפחה על פני תוכניות אלה . שנים מספר התנהלה התחרות פרועה בין היורשים . עוד באותה שנה , , 1193 עברה העיר זמן קצר לידי שליט מצרים , אחיו של אלאפצל , הוא אלמלך אלעזיז עמאד אלדין עת'מאן , והפכה לחלק מן הנחלה המצרית . לא עברה שנה , ובשנת 1194 היא חזרה לידי אלמלך אלאפצל , כלומר , צורפה לדמשק ; שנה לאחר מכן , בשנת , 1195 היתה שוב בידי אלמלך אלעזיז עת'מאן , וכחלק מנחלתו המצרית נשארה בידו עד שנת מותו בשנת . 1198 תהפוכות הגורל הללו כשלעצמן מוכיחות על השינוי העצום שחל במעמדה של ירושלים בהשוואה לתקופה הצלבנית . בזו האחרונה היתה ירושלים לא רק בירת ממלכת ירושלים הצלבנית , שהשתרעה מבירות ועד עקבה , אלא הוכרה להלכה גם כבירה של כל הנסיכויות הצלבניות , ממפרץ אלכסנדךטה שבים התיכון _ומאךסה שעל הפרת בצפון , ועד ים סוף בדרום . בדרך הטבע התמקדו בה כל מרכזי הכוח הפוליטי והדתי של מושבות הצלבנים במזרח . יתר על כן , ירושלים היתה בירתה הבלתי כתובה של הנצרות , כבמה של המאורעות המקודשים ביותר במסורתה , כמרכז עלייה לרגל וכמטרה של מסעי הצלב , אשר עשו את ירושלים במשך שלושה דורות ומעלה לנושא אידיאולוגיה ומטרה של פעילות בינלאומית ומלחמתית של העולם המערבי . ועכשיו לא היתה ירושלים אלא אחת מהערים הקדושות באסלאם , ואף בקדושתה לא היתה ראשונה שבהן ולא ייחודית . ומעל לכל ; היא לא היתה אלא בירה פרובינציאלית , שענייניה נחתכו לא על ידה ולא בתוכה אלא בקאהיר או בדמשק , וברבות הימים אף בעבר הירדן . לשון אחר , אילו היה מעמדה נמדד במושגים ארציים גרידא — בחשיבותה הכלכלית , הפוליטית והצבאית — היתה העיר מידרדרת במהרה למעמד משני לחלוטין . אולם הן זיכרון הג'האד , שעדיין היה טרי בלבבות המוסלמים , והן המעמד הדתי 25 אבו שאמה , ה , עמ' ; 83 בהא אלדין , עמ' 26 . 82 על ג'רדיך ראה : 27 cia , 1 , no . 36 שם , מס' , 40 עמ' 119 ואילך . בזמנו של אלמלך אלעזיז תוקן חלק מחומת ירושלים , כפי שנמסר בכתובת שתאריכה כנראה ; 1198 ראה : פראוור , תולדות , ב , עמ' 98 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help