sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

צלאח אלדין , אחרי ביקור במקומות שנכבשו על ידו , לדמשק , דרכו האחרונה בחייו ( מרס . ( 1193 במשך זמן שהותו של צלאח אלדין בירושלים , הוא קבע הסדרים אדמיניסטרטיביים לניהול העיר , אולם בראש דאגותיו עמד ביצורה . למשך ימות דור ומעלה , למרות חילופי האישים , שעה שירושלים היתה בשלטון קרוביו וצאצאיו של צלאח אלדין , נכון היה לומר , כדברי הכרוניסטן אבו שאמה : 'מזמנו של צלאח אלדין ועד שנת 616 ( היא ( 1219 דאגו בהתמדה לביצורה ולאכלוסה . ' מעשי צלאח אלדין סימן לצאצאיו . כובש ירושלים מינה לאחראי על ההקדשים ( אוקאף ) בעיר הקודש את האיש הנאמן עליו , איש סודו והביוגראף שלו אשר הבטיח לו יותר מכל מעשה או כל איש אחר תהילת עולמים , הוא הקאצי בהא אלדין . המדרסה השאפעית קיבלה שווקים , חנויות ובוסתנים , והבימארסתאן , הוא בית החולים של מסדר יוחנן , שהוקם כאמור במקום כנסיית מרים הגדולה , קיבל רכוש ואספקת תרופות . אולם , כאמור , מעל לכל היתה דאגה לביצורי העיר שצריך היה לתקנם . הביצורים תוקנו לאורך החומה וזו הוקפה מחדש בחגורת חפירים רחבים . מן החפירים היו מוציאים את האבנים ששימשו לאחר סיתותן להגבהת החומות . יתר על כן , צלאח אלדין הרחיב את שטח העיר על ידי הקפת הר ציון בחומות והכללתו בתחום העיר ' . בכיפת הסלע נעלמו השרידים הפראנקיים — מזבחות , תמונות ופסלים . מה שלא נהרס טויח ובמקומות רבים הוסר הטיח הפראנקי וקישוטיו ונתגלו הקישוטים , הפסיפסים והכתובות המוסלמיים של בניין הפאר . שטיחים וקראנים יקרי כריכה הובאו לכאן ולמסגד אלאקצא השכן . אמאמים וקוראי קראן נקבעו במסגדים . עבודת שיקום רבה יותר הושקעה באלאקצא ; כבר עמדנו לעיל על הריסת הבניינים שבנו הטמפלארים בצדו המערבי ועל החזרת המחראב לקדמותו . יתר על כן , הקולונאדה המפוארת של המסגד , שהצלבנים לא שמרו כנראה על צורתה אלא התחילו בונים בין עמודיה , הוחזרה אף היא לקדמותה . שינויים נעשו גם במצודת העיר ( חצן או קלעה ) הסמוכה לשער יפו . השער נקרא לעתים באב אלמחראב ( מאוחר יותר : באב אלח'ליל — שער חברון , ( שער המחראב , על שם מקום התפילה כביכול של דויד המלך , מחראב דאוד , שבתוך המצודה . מקום תפילה זה — או שהפך לקפלה נוצרית לשימוש חיל המצב ומפקד המצודה הצלבניים , או שנעלם לחלוטין . צלאח אלדין ציווה לשקמו וקבע בו אמאם ומאד'ן , שקולו התנשא מעתה ממרומי המצודה אל העיר ותושביה . הקדשים ( אוקאף ) התחילו מתרבים בעיר . הראשון היה ההקדש של המדרסה השאפעית , שתיקרא אלמדרסה אלצלאחיה על שם מייסדה , וכתובת הייסוד תקרא לו בתואר 'מחיה שלטון אמיר המאמינים' או מחיה הח'ליפות . מלבדו חשוב היה יסוד 'מנזר' ' ) _ךבאט ( ' של הצופים . היתה זו אירוניה היסטורית שארמון הפטריארך הלטיני ( דיר אלבתךך , ( שגבל בכנסיית הקבר , הפך לח'אנקאה של הצופים . תעודת ייסוד הוקף היא משנת , 1192 אם כי אפשר _שהךבאט נוסד עוד בביקורו הראשון של צלאח אלדין בעיר , תיכף לאחר כיבושה בשנת . 1189 19 אבו שאמה , ה , עמ' . 85-84 20 על ההענקה למדךסה ראה : שם , עמ' — 82 'מדרסה , ' בלא פירוש שמה . הכוונה כנראה לזו של השאפעים , שקיבלו את כנסיית סנטה אנה . ברשות כנסייה זו היו חנויות בשוקי ירושלים . על ההענקה לבימארסתאן : שם , עמ' . 83 21 עמאד אלדין , שם . החומה נבנתה מעל on ,, צהיוך = ) כיפת ציון . ( הכוונה כביטוי זה יכולה להיות לכנסייה ולכיפתה , אולם ברור , כפי שעולה מהמשך המשפט , שהשטח צורף לעיר . על כתובת מחפיר ( אלדו'נדק ) של צלאח אלדין ראה : 22 CIA , 2 , no . 150 מג'יר אלדין , עמ' 23 . 76-74 שם , עמ' . 77-76 י , cia , 1 , 110 . 35 ' ושם המקורות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help