sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

הבעיה המרכזית של העיר היתה יישובה מחדש לאחר יציאת הפראנקים מתוכה . נדמה שבניגוד לערי הצלבנים האחרות היתה אוכלוסיית ירושלים מורכבת ברובה מיוצאי אירופה . על מוסלמים ויהודים נאסרה הישיבה בעיר , אולם היה בתוכה יישוב נוצרי מזרחי , ומקור קופטי אף טוען שמספר ה'סורים' ( כלומר , נוצרים יווניים אורתודוקסיים או מונופיסיטיים ) בעיר היה גדול ממספר הפראנקים . קשה , כמובן , להכריע בנידון , אולם העניין נראה כגוזמה , אם כי מספרם היה גדול ושכונה שלמה נושבה על ידם . בנוסף על כך נמצאו בעיר ארמנים וגיאורגים . צלאח אלדין ניסה , כזכור , להעביר אוכלוסייה נוצרית זו לצדו , אם כי ספק הוא אם אמנם בגדה בצלבנים . שיר ארמני שחובר על נפילת ירושלים מוכיח על רגש תמיכה מובהק בצלבנים שהיה בקרב הארמנים . לגבי אוכלוסייה _נוצרית מזרחית זו נקבע הסדר מיוחד בשעת כיבוש צלאח אלדין . המשפטן ' ) פקיה ( ' עיסא אלהכארי מצא את הנוסחה שעל פיה ישלמו נוצרים אלה דמי פדיון , אולם תמורת תשלום מס הגולגולת , הג'זיה , יוכלו להישאר לבטח בעיר ואף יחזיקו ברכושם . 'אלפי נוצרים , ' מספר עמאד אלדין , 'נשארו בירושלים ובמחוזה . הם פנו לעבודה , נטעו מטעים ותקעו כלונסאות כרם וסמוך לאחר מכן אספו את הפירות והירקות . ' בהסדר זה היה משום חזרה אל 'סטאטוס קוו אנטה . ' הכיבוש הצלבני נתפס על ידי השלטונות המוסלמיים כפרשה חולפת , ונוצרי המזרח חזרו למעמד של ך'מים , בני חסות של המדינה המוסלמית , שנפשם ורכושם מובטחים על ידי השליט ועל ידי חוק האסלאם בתמורה לתשלום מס הגולגולת . לפי אותו ההסדר עברה שמירת כנסיית הקבר ועבודת פולחנה לבעליה מלפני בוא הצלבנים , הם היוונים אורתודוקסים , ולעדה הלטינית ניתן להחזיק בתוכה ארבעה כמרים בלבד . לפי ידיעה אחת , שאיננה ברורה די צורכה , שילמו הנוצרים המזרחיים כעד זכותם לכנסיית הקבר סך שנתי של 40 אלף דינרי זהב . כדי לעמוד בכך דרשו נוצרים אלה מכל מבקר ועולה רגל תשלום של מטבע זהב . אם נדרש תשלום כזה על ידי צלאח אלדין בכלל , הרי הוא התבטל במשך הזמן וכנסיית הקבר חזרה למרות הפטריארך היווני של העיר , נושא משרה כנסייתית שלא נראה בעיר מאז כבשוה הצלבנים . אולם הנוצרים המזרחיים לא מילאו את העיר , ובוודאי לא היה בכך כל עניין לצלאח אלדין . התיישבות היהודים בתוכה ( ראה להלן ) תרמה אף היא את תרומתה , אולם הפעולה העיקרית היתה התיישבותם של המוסלמים , שאין לנו די פרטים עליה . תושבים חדשים אלה , שמספר אנשי הדת ביניהם לא היה מועט , הם אשר קנו , ביחד עם הנוצרים המזרחיים , כפי שמסופר בפירוט , את המיטלטלים של הצלבנים העוזבים ואת בתי העיר , שהיו ברובם ריקים מכל תושב . העיר תישאר מעתה ולמשך 42 שנה תחת שלטון צלאח אלדין וצאצאיו . במכלול פעולות אלה של איסלום העיר יש להזכיר עובדה פחות ידועה , והיא שצלאח אלדין אסר על נוצרים להיכנס להר הבית תחת עונש מוות או קבלת האסלאם . איסור זה , שהורחב ( אם לא היה קיים מלכתחילה ) על היהודים , נשאר בתוקפו מאות שנים . כתובות מתאימות נקבעו בסביבות הר הבית , ואפשר ששריד של אחת מהן נמצא במקום שבו נקבעה שתים עשרה מאות שנה לפני כן כתובת שאסרה על הנוכרים בעונש מוות להיכנס להר הבית , בסוף ימיו של בית שני " . 9 השיר נכתב על ידי גריגורי דגא , . 272 ff . RHCHArm _, I , pp . נשתמרו גם שני שירים דומים , כתובים סורית על ידי נסטוריאנים : zdmg , xxvn ( 1873 ) , p . 489 10 עמאד אלדין , אצל אבו שאמה , ד , עמ' '' . 340 שרידי הכתובת של אלמלך אלמעטם עיסא משנת 610 להגירה ( 1213 / 4 = ) מצויים ליד באב אלעתם ; ראה : cia , 2 , no . 162 , p . 88

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help