sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

לתפקידם הקודם . למסגד אלאקצא הובא 'מנכר' ( בימת דרשן ) פאר מפורסם , שנבנה בחלב בפקודת נור אלדין מתוך תקווה שאי פעם ישכון בירושלים . ואמנם , בפקודת צלאח אלדין הובא עתה ה'מנבר' ושוכן כבוד באלאקצא 1 הוא נשאר שם עד שכלה באש זידונית שהוצתה , מעשה טירוף מתועב , על ידי תייר בשנת . 1972 י מאחר שמסגד אלאקצא וסביבתו שימשו מקום המגורים והמטה הראשי של מסדר הטמפלארים , אלה הוסיפו , בייחוד לצדו המערבי , מערך שלם של בניינים , ביניהם מחסנים ושטחי מגורים . בפקודת צלאח אלדין נהרסו תוספות בנייה אלה ושוב נגלה המחראב המורה דרומה אל עבר מכה ומדינה , שאליהן מכוונים המוסלמים את פניהם כתפילה . שמן ורדים , בשמים וריהוט יקר ומוזהכ הובאו בחמישה מטעני גמלים על ידי בני משפחת צלאח אלדין . שינויים רבים נעשו בכיפת הסלע . כל שרידי הפולחן הנוצרי נעלמו . פסלי הנוצרים ומזבחותיהם נופצו והכתובות הוסרו , וכך נגלו הכתובות המוסלמיות שמתחתן . הריצוף שבו כיסו הצלבנים את הסלע הטבעי , כדי למנוע את פירוקו על ידי עולי רגל אדוקים , הוסר ועקבות פעמי ישו חזרו ונתפרשו כעקבות רגלי מחמד לפני עלותו השמימה . לשער יהושפט ' ) שער האריות' של ימינו ) הוחזר שמו הערבי באב אלאסבאט = ) שער השבטים ) וכנסיית סנטה אנה שלידו , הסמוכה למנזר שבמקום אשר שימש לעתים את נשות המשפחה המלכותית , שכיהנו כראשי המנזר , הפכה למךרסה מוסלמית של השאפעים . כתובת ההקדשה שנקבעה בשנת 1192 מעל למשקוף , בתוך הקשת הרומאנסקית של הכנסייה , והמצויה עד ימינו , הכריזה לעולם על תהליך איסלומה של העיר . במקומות אחרים טוהרו הכנסיות מעקבות עבודת אלילים — לפי השקפתם של המוסלמים וראייתם את הפולחן הנוצרי . הן נוקו בבושמי ורדים והפכו לבתי תפילה של 'המייחדים האמיתיים . ' שינויים מרחיקי לכת נעשו בקרבת כנסיית הקבר , מקום משכנם של ההוספיטאלרים . עשרה מחברי המסדר הורשו להישאר במקום למשך שנה כדי לטפל בחולים שנמצאו ברשותם . האולם של כנסייה עתיקה במקום , כנסיית מרים הגדולה ( ס _? טה מריה לה גךאנד , ( נהפך לבית החולים , שכונה במונח הפרסי המציין מוסד זה / 'בימארסתאן . ' שרידי בנייניו התקיימו עד תחילת המאה הנוכחית ושם המקום נשתמר עד ימינו אנו . ארמון הפטריארך הלטיני שבקרבת כנסיית הקבר ברחוב הפטריארך נהפך למעון צופי ( ח'אנקאה , ( ששמו וכן הבריכה שבקרבת מקום ' ) חמאם אלבתךך' = מרחץ הפטריארך ) שומרים עד היום על העבר מלפני שמונה מאות שנה , בדומה לכנסיית סנטה אנה , הידועה עדיין , למרות שיקומה לפני כמאה שנה ומעלה , בשם 'צלאחיה' על שמו של צלאח אלדין . 3 על המנבר באלאקצא ראה להלן , בפרק 'קדושת ירושלים לאסלאם בתקופת מסעי הצלב ; ' וכן בפרק ' ארכיטקטורה ואמנות בירושלים בתקופה האיובית 4 . ' על בנייני הטמפלארים ליד אלאקצא ראה : תיאודוריך _, פרק יז . 5 ידיעות מפורטות על הנעשה בירושלים לאחד הכיבוש ראה : עמאד אלדין , אצל אבו שאמה , ד , עמ' ,-341-333 אבן אלאת'יר , עמ' . 707-700 6 לנוסח הכתובת של צלאח אלדין בכנסיית סנטה אנה ראה : , cia , 1 , no . 35 וראה להלן , בפרק על האדריכלות והאמנות האיובית . הכנסייה נמסרה לממשלת צרפת בשנת , 1856 מתנת הסלטאן עבד אלמג'יז ; ראה : י' פראוור , בהקדמתו להדפסה החוזרת של הספר 1973 Terre Sainte , Paris 1860 , repr . Toronto-Jerusalem M . de Vogue , Les e ' glises de / a 7 לבימארסתאן וזיהויי ראה : no . 58 cia , 1 , nos . 36 , 55 ; cf . 8 ראה : . nouvelie , Paris 1914-26 , pp . 953 ff . l . h . Vincent & f . m . Abel , Jerusalem לתוכניות הבניינים בתחילת המאה ראה . Jerusalem 1887 Makdas . Der alter Tempelplaiz zu Jerusalem , c . Schick , Beit el ,- תאריך הוקף הצופי בארמון הפטריארך — אלח'אנקאה — הוא 5 ברמד'אן 585 להגירה 17 = ) באוקטובר ;( 1189 ראה 88 . ק cia , 1 ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help