sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

שלטון האיובים , 1229-1187 היה זה יום גדול לצלאח אלדין ויום גדול לאסלאם כאשר יצאו אחרוני הצלבנים את ירושלים , אם בשיירות שבויים שהובלו לשוקי עבדים בבירות האימפריה , ואם כפליטים שנפדו בדמי כופר ונספרו ראש אל ראש בשער יפו ליד מצודת העיר . צלאח אלדין , אשר הכריז וחזר והכריז זה עשרים שנה על ג'האד , מלחמת מצווה , לשם הכחדת מדינת הצלבנים , כאילו קיים את שבועתו . עד שעה זו פרש האיובי את רשת שלטונו על מרכזי האסלאם בסוריה והוריש מתוכם את בני זנגי , השושלת שהטיבה עמו והעלתה אותו לגדולה . הלחימה נגד בני דתו בסוריה הוסברה לעולם המוסלמי על ידי מערך תעמולה כמעט מודרני ביעילותו , כהקדמה הכרחית לגיבוש כוח מוסלמי מאוחד אשר יתקוף את מדינת הצלבנים . להכרזות אלה לא תמיד ניתן אימון והח'ליפה בבגדאד לא תמיד היה מוכן להעמיד פנים , קל וחומר להיענות לדברי השידול של צלאח אלדין ' . על כן , כיבוש ירושלים היה לא רק הישג פוליטי ולא רק הישג דתי וצבאי מבחינת יחסי צלאח אלדין והצלבנים , אלא גם מימוש של הכרזותיו הצבאיות הדתיות ביחסיו עם שליטי העולם המוסלמי ומנהיגיו . כמובן , אין להטיל ספק באדיקותו של צלאח אלדין . בוודאי לא היה ניגוד בין הפעילות הפוליטית והצבאית שקדמה למלחמותיו בצלבנים לבין אותן המלחמות . אף אין זה מן הנמנע שראה בכיבוש זה אות שנתן לגיטימציה למעשיו . את תפילת יום השישי , 9 באוקטובר , 1187 ערך במסגד אלאקצא קאצי דמשק מחיי אלדין אבן אלזכי , שנשא דרשה על חשיבות כיבושה של ירושלים לאסלאם . לשכת הסלטאן נחפזה להודיע על הכיבוש ועל הנעשה בעיר לכל רחבי העולם המוסלמי , ועמאד אלדין , שקם ממיטת חוליו בדמשק ואץ לירושלים כדי לקבל את ניהול ההתכתבות לידיו , מספר על משלוח שבעים איגרות ביום אחד ובהן ההודעה על הניצחון . למפקד העיר מונה כנראה להלכה סיף אלדין עלי אבן אחמד אלהכארי , המכונה אלמשטוב , שנמצא עדיין בשבי הפראנקים בעכו . י מפקד ירושלים , או ממלא מקומו למעשה , נהנה מרוחב לבו של אחיו של צלאח אלדין , אלמלך אלעאךל . וכמו כן מנדבנות בניו , אלמלך אלמטפר , אלמלך אלאפצל ואלמלך אלעזיז . כל הביזה העצומה משלל העיר הצלבנית ניתנה לאלמשטוב כמתנה בעיר הכבושה . שטיחים וחפצי ערך אחרים הוקצבו בשעות אלה של התעלות נפש לקישוט המקומות המקודשים למוסלמים . רק הועברה העיר לידי צלאח אלדין , ופקודות יצאו מן הסלטאן למחוק כל זכר לאופיה הנוצרי , שגובש בתוכה במשך שלושה דורות ומעלה , ולשוות לה במהירות האפשרית אופי של עיר מוסלמית . הצלב המוזהב מעל החומה הצפונית , במקום שם פרצו הצלבנים לעיר במסע הצלב הראשון , נפל עוד בזמן המצור המוסלמי והצרים ראו בכך אות משמיים לניצחונם הקרוב . עכשיו , משנכבשה העיר , היתה אחת הפעולות הראשונות של הכובשים להוריד צלב ענק מוזהב שקישט את כיפת הסלע . הצלב הורד ונגרר בראש חוצות לכלימת הדת המנוצחת . המסגדים , שהפכו לכנסיות בזמן הצלבנים , הושבו . Lhlam ei la Croisade , Paris 1968 car _*; > C | rran 'rm ? a _
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help