sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

אין ספק שבתחילה הוחלט על עמידה מול האויב , אם כי כל צופה מבחוץ יכול היה להעריך את הגבורה שבהחלטה זו , מול חוסר כל תקווה להציל את העיר ואת תושביה . באותה שעה דמתה ירושלים לאי נוצרי מבודד מוקף ים של מחנות אויב ו רק בגליל ובחוף צור עמדו עוד מספר מצודות צלבניות בהתגוננות . במשך כחמישה ימים לא היה המצור יעיל במיוחד . הלחימה נערכה לאורך החומה המערבית . כבוקר , מספרים המקורות , היו הצלבנים מתקיפים את האויב , בנצלם את העובדה , שהשמש שמעל הר הזיתים מסנוורת את הגייס המוסלמי ; ואילו המוסלמים התקיפו בשעות אחרי הצהרים , בשעה שהשמש לקראת שקיעתה מסנוורת את הצלבנים . שעות אלה נוצלו על ידי המוסלמים גם בכך שרתמו לשירותם את משב הרוח המרענן של שעות אחרי הצהרים , רוח מערב , כדי לזרות חול שנישא עם הרוח אל קווי ההתגוננות של הצלבנים . נראה שבימים אלה של לחימה בעצלתיים גם המצור לא היה מלא , כפי שעולה מן הגיחה הצלבנית שהוזכרה — זו בוודאי יצאה מסביבות שער שכם . לאחר שבוע ימים , ב 25 בספטמבר , 1187 פקד צלאח אלדין על שינוי מערך הלחימה . הגייסות המוסלמיים הועברו אל מול החומה הצפונית של העיר , מפשפש לזרוס ובתי המצורעים ועד הפינה הצפונית מזרחיתשל החומה , וארבעים מכונות ירי שנבנו בפקודת צלאח אלדין התחילו מרעישות את העיר . התנאים הטופוגראפיים שהכתיבו בזמנו את מהלכי המצור הצלבני הכתיבו גם את מהלכי המצור המוסלמי . צלאח אלדין פקד לכרות מנהרה מתחת לחומה הקדמית . זו מולאה עצים והוצתה , וכתוצאה מכך התמוטטה החומה הקדמית והמוסלמים התחילו כורים את מנהרתם מתחת לחומה העיקרית . כשטח זה נמצא 'צלב הניצחון' הצלבני , שהקימו הצלבנים על החומה במקום שבו פרצו צבאות גוטפריד מבויון העירה " . המקום שימש גם כאתר תפילה ביום השנה לכיבוש ירושלים שנחוג מדי שנה . נפילת הצלב נתפרשה כסימן מבשר רעות . הצלבנים נאלצו להפסיק את התהלוכות הדתיות שנערכו על החומה , בראשות אנשי הכמורה בבגדי הכהונה , נושאים את שריד הצלב האמיתי אשר נשאר בידי הנוצרים המזרחיים ' ) השריד' האחר נפל בידי צבאות צלאח אלדין בקרב הטין , ( מחמת מטר החיצים שהמטיר מחנה הצרים על העיר על התהלוכה . רוחם של תושבי העיר החלה נופלת . אמנם מסופר במקורות הצלבניים שהתושבים גילו רצון לחימה עז , אלא שהפטריארך של ירושלים ריפה את ידיהם . אולם נראה שגם שמועות שהיו מהלכות במחנה הנצורים מוכיחות , כדרכן של שמועות אלה , שספקות התחילו מכרסמים בלב אוכלוסי העיר . במצב זה של סכנת נפשות נפוצו שמועות על שיתוף פעולה בין חלק מתושבי העיר הנוצרים המזרחיים ובין צלאח אלדין . כך סיפרו מקורות צלבניים שהעבירו ידיעה זו על ידי ההוספיטאלרים והגנואזים לאירופה י - השמועות האשימו בבגידה את הנוצרים הסוריים , שהזמינו כביכול את צלאח אלדין לשים מצור על ירושלים . אין זה מן הנמנע שסיפור זה נוצר מאוחר יותר , משהורשו נוצרי המזרח להישאר בבירה לאחר כניעת העיר וגירוש הצלבנים . מאידך גיסא , סיפור זה רווח גם בין הנוצרים המונופיסיטים . מקור קופטי ממצרים , עוין ליוונים האורתודוקסים 'המלכיתים , ' סיפר שמלכיתי בשם יוסף אלבטיט , ירושלמי ששהה בחצרו של נור אלדין והכיר שם את משפחת איוב , משפחתו של צלאח אלדין , סייע לסלטאן במשא ומתן עם הפראנקים . ברם , השליח שימש למעשה " י הצלב נראה היטב במפה של כת"יקמבריי , ולידו כתוב בלטינית : 'כאן נכבשה ירושלים על ידי הפראנקים / ראה המפה , תולדות , א , עמ' , 139 וראה להלן בכרך זה , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help