sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

שהארץ אבודה , ואני אצא את הארץ כי אין אני רוצה שיטילו בי אשמה ודופי שהייתי בה בזמן 1 אובדנה '' . ' ריימונד , מנהיג סיעת הבארונים , הסתגר בטבריה וברגע מסוים אף פתח כמשא ומתן עם צלאח אלדין , מעשה שגבל בבגידה . מפקד הטמפלארים דרש פעולת עונש נגד אדון טבריה , אולם בהתערבות אצילי המדינה הושכן שלום בין המלך גי ובין ריימונד באביב . 1187 בשעה זו כבר התדפקו גיסות צלאח אלדין על שערי המדינה . במאי 1187 אירעה הפלישה הראשונה של גדודי צלאח אלדין מעבר הירדן לתחום הממלכה . אחת מתוצאותיה היתה השכנת שלום מהיר בין המחנות היריבים במדינה הצלבנית . צבאות המוסלמים חצו את הירדן בצנבךה , מקום יציאתו מן הכנרת , ושמו מצור על טבריה . כעקבות הגיוס הכללי שהוכרז במדינה התרכזו כוחות הצלבנים בציפורי עשירת המרעה והמים . משם יצאו הצלבנים למסעם הרה האסון לעזרתה של טבריה , עד שנחלצו לקרב בקרנות חטין , שנגמר בטבח המוחלט של כל הכוח הנוצרי 4 ) ביולי . ( 1187 גיוס הצלבנים בציפורי היה כה מלא עד שערי הצלבנים ומכצריהם התרוקנו לחלוטין מכוח אדם המסוגל להגן עליהם , וכך נפלו לאחר קרב חטין , כמעט ללא כל התנגדות , רוב הערים והמבצרים של ממלכת ירושלים . מסע הניצחונות של צלאח אלדין מחטין דרומה נמשך כשלושה חודשים . המפקד המוסלמי קיווה שירושלים הבירה , שמלכה נלקח בשבי , תפתח לפניו את שעריה ללא קרב . אולם צלבני ירושלים , ובראשם באליאן אי ? _לן , ( Baiian d'lbeiin ) אדון שכם , אשר נמלט לירושלים מטבח חטין , דחו את ההצעות . ' ב 17 בספטמבר 1187 הופיעו גיסות המוסלמים לאחר כיבוש אשקלון 4 ) בספטמבר , ( 1187 הגיחו לפני חומות העיר ושמו עליה מצור . שלושה ימים לאחר מכן 20 ) בספטמבר ) הופיע צלאח אלדי ן בכבודו ובעצמו וקיבל לידיו את הפיקוד על פעולות המלחמה . כבר בשלב הראשון של הלחימה נהרסו או נתפסו הכנסיות שבסביבה הקרובה של ירושלים . כך קרה למנזר הפךמונסטךאטנזים ( Premonstratcnses ) בנבי צמויל ולמנזר הנזירות שבבית עניה , וגורל דומה פקד מנזרים וכנסיות קרובים יותר לעיר , כגון הכנסיות והמנזרים המרובים שהצטופפו בהר הזיתים ובמורדותיו והכנסיות בעמק קדרון , כגון מנזר מרים מעמק יהושפט וכנסיית גת שמנים שממזרח לעיר , וכך גם הכנסיות שהיו קרובות כיותר לחומת העיר , כמו הכנסיות בהר ציון . ברי שאנשי הכמורה עזבו את מקומותיהם משהתקרבו המוסלמים לעיר , והיתה בריחה כללית של האוכלוסייה הנוצרית מסביבות העיר אל תוך חומות ירושלים . תמונות מסע הצלב הראשון חזרו ונשנו — בהיפוך תפקידים . עכשיו היו אלה הנוצרים שחיפשו מחסה בירושלים . אמנם , ספק אם גם האוכלוסייה הנוצרית המזרחית חיפשה מחסה בתוך חומות העיר . למחרת קרב חטין ניסה צלאח אלדין , ולא בלי הצלחה , לזרוע פירוד באוכלוסייה הנוצרית , מתוך העדפה ברורה של הנוצרים המזרחיים , כלומר , העדות הנוצריות של 'הסורים , ' אם יוונים ואם מונופיסיטים , על הנוצרים הקתולים . ייתכן , אפוא , שאף לגבי ירושלים הופעלה התעמולה המוסלמית שהבטיחה ביטחון וקיום לנוצרי המזרח תחת שלטון האסלאם . אולם כנוסף על כמורת הכנסיות והמנזרים , שגודלה לא היה קטן , נמצאה אוכלוסייה נוצרית בכפרים מסוימים בקרבת ירושלים , כגון בסביבות רמאללה בצפו ן ובית גוברין במערב , ואלה בוודאי נמלטו לבירה . אם בזמני שלום , בתקופת השיא של השלטון "' על ניצחונות צלאח אלדין ראה ; פראוור , תולדות , א , עמי 526 ואילך . י ' - שם שם . או ( עמי . ( 30

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help