sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

הצלבנים לגייס צבא רב והנחילו לפולשים מפלה כבדה בקרבת עין חרוד , שבעקבותיה נסוג צלאח אלדין כלעומת שבא . אולם ההרגשה הכללית היתה שאפשר היה להגיע לניצחון ברור ומכריע יותר . לחץ האריסטוקרטיה הצלבנית הביא את באלדוין הרביעי להחלטה גורלית : ראשית . להכתיר עוד בחייו את בנה של אחותו סיביל מנישואיה הראשונים , הוא הילד באלדוין , למלך ירושלים , בתור באלדוין החמישי ; ושנית , להעביר את העוצרות מידי גי דה ליזיניאן לידי ריימונד מטריפולי טכריה . היה זה ניצחון רגעי של מפלגת הכארונים המקומיים ' . י ב 20 בנובמבר 1183 שוב חזתה ירושלים בהכתרתו של מלך צלבני בין חומותיה . כרוניסטן צלבני , שנכח כנראה בזמן המאורע , יודע לספר פרטי פרטים על הטקס המפואר ביותר בין טקסי המלוכה : וכך ציווה המלך ( באלדוין הרביעי ) להכתיר את הילד . ויובילוהו אל כנסיית הקבר ויכתירוהו . וכך סודרו הדברים , שאביר אחד נשא אותו בזרועותיו מכאן ( כנסיית הקבר ) עד 'מקדש האדון' ( כיפת הסלע , ( וכך עשו כיוון שהיה קטן ולא רצה להיות נמוך יותר מהם . והאביר היה גדול וגבוה ושמו היה באליאן מאיבלן , והיה אחד מן הבארונים של הארץ . ומנהג הוא בירושלים , ששעה שהמלך נושא הכתר בכנסיית הקבר , הוא לוקח את הכתר מן הקבר ונושא אותו על ראשו מכאן ועד 'מקדש האדון , ' במקום שבו הוצג ישו במקדש ( לוקאס ב כה-לה . _< לשם הוא מביא את הכתר , אולם מביא אותו לשם פדיון . כך רגילים היו לעשות כאשר נולד לאשה בכור זכר . היא היתה מביאתו למקדש ופודה אותו בכבש או בשתי תורים או כשני בני יונה [ השווה : ויקרא יב ו-ח . [ כאשר הביא המלך את כתרו למקדש , היה יורד במדרגות שהן מחוץ למקדש והיה נכנס לארמונו , מקדש שלמה , במקום בו שוכנים הטמפלארים . שם ערכו את השולחנות ושמו מפות כדי לסעוד . שם התיישב המלך , הוא והבארונים שלו וכל שרצו לסעוד חוץ מכורגני ירושלים אשר שירתו בסעודה . כי זהו השירות שלהם בשעה שהמל ך מוכתר בכתרו , שהם מגישים את האוכל לפניו ולפני הבארונים שלו . _י ' היה זה הטקס האחרון של הכתרת מלך צלבני שנערכה באווירה רגועה בירושלים . אמנם יוכתרו עוד שני מלכים בירושלים הבירה , גי דה ליזיניאן ופרידריך השני הוהנשטאופן , כשני דורות לאחר מכן . אולם ההכתרה הראשונה תיערך במצב של סכנת מלחמת אחים , והשנייה תיערך בירושלים מחולקת ובנסיבות שונות לחלוטין . שנתיים לאחר ההכתרה , בשנת , 1185 מת המלך המצורע באלדוין הרביעי ונקבר כקודמו מתחת לקפלה של הגולגותא בכנסיית הקבר . במשך שנתיים אלה היתה העוצרות בידי ריימונד רוזן טריפולי ונסיך טבריה והמל ך הינוקא , שהוכתר בגיל חמש , גדל בעכו בפיקוח ז'וסלן דה קורטני , ( Courtenai ) כי כך דרשה ההלכה הצלבנית , בהפרידה בין עוצרות ובין אפוטרופסות . לאחר שנתיים , מת המלך הינוקא פתאום , והוא בן שבע . והנה התפרקו כל הסידורים שקבע כאלדוין הרביעי כדי להבטיח את סדרי השלטון ולא עמדו במבחן המציאות . הזירה העיקרית של ההתמודדות היתה הבירה ירושלים , ולא מעט ממהלך ההתפתחויות היה קשור בבירה ובתושביה . במות באלדוין החמישי היה השלטון להלכה בידי העוצר ריימונד מטריפולי " . טבעי היה שהשלטון ' י פראוור , תולדות , א , עמ' 510 ואילך . -י ארנרל . ; 118 וראהגם : e , nos . 122 . _ 1 54 ; Le Livrc c / e Jean d'lbclin , lilic Lois , 1 , ch . 7 Ro / iere , Ca » 7 «/ a / 7 וכן ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' . 115-111 " תיאור המאורעות בפרק זמן זה איננו מחוור דיו . חיבורו של ויליאם מצור נפסק בתיאור המתרחש במחצית הראשונה של . 1184 בתקופה זו הופך תרגומו הצרפתי והמשכו , 'אראקלס' — הנקרא כך על שם

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help