sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

חדשה . זמן מה לאחר שנת , 1115 כנראה , הזמין המלך _באלדוין הראשון מעבר הירדן שבטי סורים נוצרים , אשר נתקל בהם לתימהונו בפלישה לעבר הירדן , לבוא ולהתיישב בירושלים . אלה נדדו , על טפם ורכושם , כנראה במיוחד מסביבות כרך שבעבר הירדן לירושלים . כאן קיבלו מהמלך נכסים בשכונה היהודית לשעבר , זו שבין שער שכם ושער יהושפט . השכונה נקראה אמנם 'שכונת היהודים , ' אולם שם התרכז עיקר היישוב הנוצרי המקומי של ירושלים " . ועוד אמצעי נקטו אדוני העיר מלכי ירושלים , כדי להרבות את אוכלוסיית העיר , והוא פיתוח המסחר והקלת תנאי החיים בעיר . כאמור , שרידי האוכלוסייה היהודית והמוסלמית גורשו מירושלים ונאסר עליהם להתיישב בה . אולם החלטה זו הכבידה על חיי העיר ובייחוד על אספקת המזון . הסביבה עובדה על ידי חקלאים מוסלמיים . איסור שהותם בעיר והטלת מכסים על התוצרת , שנגבו בשערי העיר , מנעו משא ומתן מסחרי והבאת מצרכי מזון זולים לתוך העיר . וכך , לבקשת פטריארך ירושלים וכמורת העיר , שהיו מעוניינים בפיתוחה , ביטל המלך באלדוין השני בשנת 1120 את המכסים . 12 בצו המלך אושר ששום פראנקי לא ישלם מכס על שום סחורה בכניסה או ביציאה מהעיר . יתר על כן . זכות זו ניתנה גם לסורים , ליוונים , לארמנים ואפילו למוסלמים . כן בוטלו הארגוניות על המשקלות והמידות בקנייה ומכירה . התוצאה היתה , כפי שאומר ההיסטוריון הצלבני , 'שהעיר תוקנה בשני אופנים : באו לתוכה יותר אנשים בגלל הפריווילגיה וכן הובאו לעיר סחורות ביתר רצון , כי לא שילמו מהן מס ומכס " . ' היה זה , אם כן , ניסיון , 'מודרני' לכאורה , של פיתוח עיר על ידי הפחתת יוקר המחיה והקלת המשא ומתן המסחרי בתוכה . ביטול האיסור על כניסת לא נוצרים לעיר השפיעה גם במובן זה שיהודים ומוסלמים התיישבו בה , אם כי במספר פעוט . יהודים ספורים , שבידיהם היה מונופולין הצביעה , נמצאו בעיר לכל המאוחר בשנת , 1146 והם השתכנו בסביבות ארמון המלך ומצודת העיר . המאמצים נשאו פרי . מספר התושבים בעיר גדל והלך . רבעים בלתי מיושבים נתמלאו והלכו . בשביל העולים לרגל הביאו לשוקי העיר את אוצרות המזרח הקרוב והרחוק ; בשבילם בנו חנויות ובתים והקימו מקומות בישול ואכילה . מבחינה זו ירושלים היא אחת הערים הראשונות שהתפרנסו מתיירות . ועוד ניזונו החיים הכלכליים של העיר מכך שמרכזי האדמיניסטרציה המדינית והכנסייתית שכנו בתוכה . ירושלים גדלה כמקום המקודש לכל מדינות הצלבנים במזרח , בירתן לפחות ברגש אם לא למעשה ו כמרכז ממלכת ירושלים במובן המצומצם של המלה , דהיינו , של השטח מבירות בצפון ועד גבול מצרים ; כמרכז הדומינה המלכותית , כלומר , השטחים שנשארו בידי המלך בלי שימסרם לווסאלים . בהקשר אחרון זה היתה ירושלים מרכז הסניוריה החשובה ביותר למדינה . לבד מזה תפסה ירושלים מקום מרכזי במכנה הכנסייתי לא רק בשל היותה מושבו של פטריארך , אלא גם בזכות מנזרים וכנסיות חשובות , שרכוש להם בכל רחבי המדינה ועיקר הכנסותיהם הובא לירושלים . כך גם היה המצב לגבי שני המסדרים החשובים של ההוספיטאלרים והטמפלארים , שמטות מפקדותיהם נמצאו כבירה . ( על פרטי היישוב והשכונות למיניהן , וכן על המרכזים של הכנסיות והמסדרים הצבאיים , ראה להלן , בפרק 'גיאו אתנוגרפיה של ירושלים הצלבנית . ( ' " ארנול טז , עמ' . 42 -י רגסטה , ; 91 זז Ro / iere , Canulain ; pp . \ . יי ויליאם מצור יב , . 15 מפורט יותר התרגום הצרפתי , ראה : p . Paris ( cd . ) . ( iuilltiiimc de Tyr a . _*?«? 0 , XII . 15 א79- א 4 conlinutilctin , Paris 1 יי פראוור , 'היהודים במלכות ירושלים הצלבנית / ציון , יא ( _תש"ו , ( עמי . 71 , 48-47 וראה גם בכרך זה , כפרק על היישוב היהודי . / f בנימין מטודלה , מהד' אדלר , עמי לה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help