sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

שנטבחה בזמן הכיבוש , לא חזרה מעולם לאיתנה , וחוק מפורש שיצא מלפני הצלבנים אסר על שהותם של אלה בעיר הואיל והדבר נתפס כחילול הקודש . בסך הכל היתה אפוא אוכלוסיית העיר קטנה מאוד , וכדברי ויליאם מצור לא הספיקה כדי ליישב אף רחוב או רובע אחד בעיר בשלמותו . הרובע הראשון שיושב בצפיפות כלשהי היה ללא ספק רובע כנסיית הקבר והסביבה הקרובה למצודת העיר . רובע זה היה הרובע הנוצרי בתקופה הקודמת . 'הסורים' אשר חזרו לירושלים אחרי הכיבוש הצלבני מצאו את רובעם מיושב על פי 'חוק הכיבוש ' , ' וספק אם יכלו להתיישב בתוכו . באין ברירה ויתרו על מקומותיהם והתיישבו במקומות אחרים , שכן מקום היה די והותר כעיר , ששיכלה רבבות מבניה . מיעוט האוכלוסין בעיר היתה דאגתם הראשונה של השליטים . כדי לפתח את העיר ולעשותה לעיר בירה ראויה לשמה , צריך היה ליישבה מחדש , פשוטו כמשמעו . בשלוש דרכים ניסו מלכי המדינה שהיו אדוני העיר להגדיל את בירתם . ראשית , ביקשו שליטי הצלבנים להגדיל את היישוב ואת כושרו הכלכלי על ידי משיכת מתיישבים סוחרים מבני הקומונות האיטלקיות " . בהסכמים הראשונים עם הקומונות , שנחתמו בשני העשורים הראשונים לקיום המדינה , הוענקו להן רבעים בכל ערי המלכות , תמורת העזרה שנתנו ערי המסחר האיטלקיות בכיבוש ערי החוף . אולם הענקות אלה , שהקנו זכויות יתר לקומונות , הניחו גם שאנשיהן ייצרו יישוב מסחרי בערים שכהן קיבלו את רובעיהם ; כלומר , חוץ מחוזים שבהם מצויה פיסקה כללית המעניקה זכויות 'בכל ערי המדינה , ' אנו מוצאים שזכויות כאלה ניתנו במפורש בירושלים : לאנשי גנואה , שקיבלו רובע ( vicus ) בשנת ; 1104 לוונציאנים , שהובטח להם בשנת 1123 כי בנוסף על רחוב 'בשוק יקבלו כך הרבה כמו שיש למלך' ף ומאוחר יותר תבעו זכויות גם אנשי מארסיי " . מדיניות נדיבה זו , שהצליחה בערי החוף הגדולות , לא הניבה תוצאות בירושלים . אפשר שבזמן שקיבלו הקומונות את הזכויות לא היה להן כדאי לתקוע את אוהליהן בירושלים , לאחר שייסוד מושבות מסחריות בערי החוף הוכיח שהוא משתלם יפה . לעומת זאת , מאוחר יותר , כאשר התפתחה ירושלים , שוב לא נטו שליטי ירושלים חסד לבני הקומונות , משום שהבירה עשתה חיל בהתפתחותה גם כלי עזרתם . ואכן , כאותם ימים אין אנו שומעים על תביעות של הקומונות לירושלים , אם כי לא נמנעו מתביעות בערי החוף בארץ ישראל ובחופי סוריה . הדרך השנייה שבה הלכו שליטי המדינה כדי לפתח את הבירה היתה הגדלה יזומה של היישוב בתוכה . ויליאם מצור אומר שעוד באמצע העשור השני לקיום העיר כידי הצלבנים לא נמצאו בתוכה די תושבים כדי הגנתה , ובשעת צורך , כשהיו יוצאים נושאי הנשק אל מחוץ לעיר , נשקפה סכנה שמחוסר מגינים תפול העיר בידי אויבים "' . כנסיבות אלה נעשה ניסיון להביא לירושלים אוכלוסייה יי ויליאם מצור יא , ; 27 וראה בכרך זה , הפרק על היישוב היהודי . ) על חוק הכיבוש ראה לעיל , הערה 6 . 2 בשם 'קומונה' צוינו ערי המסחר של איטליה , שהשתחררו בסוף המאה הי"א משלטון זר ויצרו שלטון אוטונומי משלהם במסגרת של רפובליקות עצמאיות . הכוונה כאן לוונציה , גנואה ופיזה , שהיו להן מושבות במזרח . מאוחר יותר הועבר שם זה גם על מארסיי ועל ברצלונה . י רגסטה , * . 45 רגסטה , . 102 י ויליאם מצור יב , , . 25 רגסטה , . 276 אנשי מארסיי זייפו פריווילגיה שתאריכה 1157 ( רגסטה , , ( 1 x 5 המקנה להם זכויות בעיר . על זיוף זה ודומיו ראה "' _u-lier 1 c Li Jahihumlcri , Tubingen 1972 _Levwuelumiiclwuivin Akkonensisches _Falschcm- H . _Mm _^ w _MuiscHU-s . ויליאם מצור יא , . 27

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help