sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

שלטון הצלבנים , 1187-1099 קשה היה מצבה של ירושלים בשנים הראשונות לקיום המדינה . ההיסטוריון הצלבני ויליאם מצור מתארו במלים אלה : וגם בתוך חומות הערים , בתוך הבתים , רק בקושי נמצא מקום בטוח , כי התושבים היו מועטים ומפוזרים והחומות החרבות היו פתוחות להתקפת אויב . גנבים היו מתנפלים בלאט בלילות , היו פורצים לתוך הערים העזובות , אשר תושביה ן גרו רחוקים איש מחברו , והיו משתלטים על רבים בבתיהם . התוצאה היתה שאחדים בסתר ואחרים בגלוי היו עוזבים את הנכסים אשר רכשו לעצמם והתחילו חוזרים לארצותיהם . כדי למנוע את הבריחה , שהגיעה לממדים גדולים , נחקק חוק שאיש המחזיק שנה ויום בנכס הוא בעליו ; מטרת החוק היתה למנוע מהבורחים את האפשרות לחזור לאחר זמן ולדרוש את השבת נכסיהם . כאמור , המצב בירושלים לא היה טוב יותר , אם כי היתה העיר החשובה במלכות . עמדתה היתה מלאכותית , כמו בתקופות אחרות בתולדותיה , כי שום נתון גיאוגראפי לא ייעדה לעמדה זו . ירושלים עמדה מחוץ לדרכי המסחר העיקריות והתפשטות מדינת הצלבנים צפונה תבעה למעשה בירה במרכזה — כגון ברמלה , בירת הארץ בתקופה הקודמת , או בעכו , בעלת החשיבות הכלכלית — ולא בקצה הדרומי של הארץ . גורם אחד ויחיד קבע את מעמד העיר : הזיכרונות ההיסטוריים שנתקדשו במסורת המקרא והועתקו לברית החדשה בנוסף לפרקי חייו של ישו וצליבתו . בגללם נקבעה הבירה של כל מדינות הצלבנים בירושלים , ולא באנטיוכיה או בטריפולי , שהתאימו יותר מירושלים לתפקיד זה בשל מצבן הגיאוגראפי , במרכז נחלות הנוצרים במזרח . אולם הבירה לא נקבעה , כאמור , על פי חישובים מעשיים אלא בהשפעת אותם גורמים שעמדו ביסוד מסע הצלב כולו . וגם לאחר מכן , זיכרונות הקודש הם שמשכו עלייה מתמדת מאירופה , אף כי זר כללה מבקרים ועולים לרגל יותר משכללה מתיישבים . אולם התפתחות העיר היתה קשורה דווקא בגלי עולי רגל אלה . ועוד : לאחר שנקבעה הבירה מטעמים דתיים בירושלים , התחילה העיר מתפתחת גם הודות למעמדה החדש כבירת המדינה . וכך חתמו שני גורמים אלה , אחד שבקדושה ואחד שבחולין , את חותמם על גורל העיר . כמסופר לעיל , האוכלוסייה הנוצרית גורשה מהעיר לפני שהתחיל המצור הצלבני . לאחר כיבושה חזרו נוצרים אלה העירה . הם היו דוברי ערבית ונקראו בשם הכולל 'סורים . ' כינוי זה חל על הנוצרים שהשתייכו לכנסייה היוונית האורתודוקסית , ששפת פולחנה היתה יוונית , וגם על _היעקוביטים המונופיסיטים , ששפת פולחנם היתה סורית . אולם מספרם הכולל של נוצרים אלה היה קטן ויחס הצלבנים אליהם הפך מידידות לחשדנות ואפילו איבה גלויה . האוכלוסייה המוסלמית והיהודית , 1 ויליאם מצור ט , ; 19 וראה גם : פראוור , מוסדות , עמי 90 ואילך . Vcnte : The ! : volution of _Liinded Property in the . 1 . I _' niwer . The Assise do Tenure ; md the Assise de 1 , ! . ;! tin Kingdom בתוך : פראוור , מוסדות , עמי 343 ואילך . י כך במקור הארמני של מתי מאדסה : . pp . 54-55 rhc HArm . 1 . וראה להלן , בפרק 'העדות הנוצריות המזרחיות והצלבנים . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help