sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

גוטפריד מבויון , שהיא לא רק יוצאת דופן ואגדית אלא אף בעלת משמעות מיוחדת . רק חדרו הצלבנים העירה , מספר אלברט , והדוכס גוטפריד פסק מלהילחם ? הוא לא השתתף כרצח ההמוני של אוכלוסי העיר ואף לא נמצא בין מחפשי השלל . הוא פשט את שריונו , לבש בגדים נקיים ובליווי קטן של כמה ממשרתיו נכנס לעיר דרך השער שמול הר הזיתים ( כלומר , 'שער הזהב' הצלבני , הוא 'שער הרחמים , ( ' והישיר דרכו לכנסיית הקבר לתפילה . סיפור זה אינו מתפרש אלא על בסיס האמונה האסכאטולוגית הנוצרית ( הקשורה במדרשים וחזונות גאולה יהודיים או אף מסתמכת עליהם ) על כניסתו של המשיח לירושלים בשער המזרחי , שער שהיה סגור מאז נכנס הקיסר הכיזאנטי הךקליוס במסע ניצחון העירה בתחילת המאה השביעית . שער זה ייפתח , לפי כמה מסורות נוצריות , רק עם בואו של המשיח נ " בערוב יום הטבח המתועב בא רגע של ארגעה . ארבע שנים עברו מאז קריאת 'רצון אלוהים הוא' בוועידת קלרמון ( נובמבר , ( 1095 ועתה נפלה ירושלים לידי הנוצרים . כובשי העיר הפנו את צעדיהם לתפילת הודיה בכנסיית הקבר , כשדרכם מתפתלת לאורך רחובות וכיכרות מכוסים אברי אנוש ואבניהם רטו בות מדם הנטבחים ! 'לבושים בגדים חדשים , ידיהם נקיות ורגליהם יחפות מתוך ענווה וחרטה שבלב , התחילו סובבים על המקומות הנערצים אשר המושיע קידשם ופיארם בנוכחותו הגופנית . באנחות שוברות לב נשקו למקומות הנערצים ומתוך אימת קודש התקרבו לכנסיית הסבל והתחייה של האדון " . ' השבוע הראשון בירושלים היה שבוע של התרוממות נפש . הכובשים היו באווירה של ספק מציאות , ספק חלום . ביקורים במקומות קדושים , מעשי צדקה , וידוי וקיום מעשים טובים מתוך חסידות יתר , יצרו לרגע תמונה של מלכות שמיים אשר ירדה לשכון עלי אדמות , ובטבורה — ירושלים . דאגות חולין לא היו קיימות , שכן ביזת העיר היתה עצומה והיא נמכרה בזול לכל דורש , בשוק מיוחד שנערך למטרה זו . אולם המצב האידיאלי קרב לקצו . העיר נמצאה במצב של סידורים ארעיים , כגון העמדת משמרות על החומות והמגדלים , אשר תבעו תחליף של קבע . קביעת המשטר בעיר התחילה בהתנגשות של שני אינטרסים מנוגדים , שהם הם שתי הפנים של התנועה הצלבנית : אינטרס הכנסייה ואינטרס הנסיכים החילוניים . אנשי הכנסייה , המייצגים את האפיפיורות , יוזמת המסע ומנשימתו , דרשו מאסיפת ראשי המחנות להקדים את בחירת הפטריארך לבחירת השליט החילוני על העיר . כוונתם היתה ברורה : בחירת פטריארך תחילה פירושה בחירת שליט בעל סמכות דתית , אשר ימסור חלק מתפקידיו — אלה הקשורים בחרב — לנסיך חילוני . אולם ניסיון אנשי הכנסייה נכשל , ותחילה נבחר ראש חילוני למדינה . הנבחר היה אחד ממנהיגי המסע , גוטפריד מבוען , דוכס לותרינגיה התחתית . פועלו הראשון של השליט החדש , אשר הכתיר את עצמו בתואר הצנוע 'מגן הקבר הקדוש' ( Sepuicri Advocatus Sancti ) ולא 'מלך , ' היה לקבל לאחר סכסוך קשה את מצודת העיר מידי מתחרהו ריימונד מסן דיל . י" ' " אלברט מאאכן ו , . 25 " - ' בתקופת הממלכה הצלבנית נפתח השער פעם בשנה , ביום ראשון של כפות התמרים , כרי לקבל את התהלוכה הדתית שעשתה הרכה מהר הזיתים לרחבת הר הבית . לתיאור התהלוכה ראה : פראוור , הצלבנים , עמי ; 188 וראה : ס"י ( מוס , ( ' מפתח , בערך 'שער הרחמים '" . ' ויליאם מצור ח , . 21 ח ! שם , שם , v . 24 שם , ט , . 3-1 ג'ונתן ריילי סמית' מערער על התואר 'מגן הקבר הקדוש , ' אך דעה זו אינה מקובלת על

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help