sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

יוונים ו'סוריאנים' ( ראה להלן , ( סביב המבנה המקודש ביותר בעולם הנוצרי " . בהזדמנות זו התגבש גם הריכוז של הקהילה היהודית בצפון העיר , לאחר שזו עזבה את מקומה בסביבות הר הבית , שטח שנמצא עתה מחוץ לחומות החדשות של העיר . 76 כמקובל , תושבי הרבעים הגנו על קטעי החומה שבסביבת רובעיהם , וכך מצאו עצמם היהודים מגינים על קטע החומה החלש ביותר שבביצורי העיר , הוא השטח המשתרע משער שכם מזרחה ליד 'המערה' ' ) מערת צדקיהו ( ' שמתחת לחומה הצפונית של העיר . לא ייפלא אפוא כי כרוניסטן צלבני מציין את הלילה שבין יום ה' ליום ו 14 , ' ו 5 ו ביולי , כלילה האחרון שעבר כשקט על המגינים היהודים . כך נמצאו היהודים על חומות שכונתם באותו בוקר טראגי של יום ו , ' והשכונה הראשונה שאליה פרצו גדודי גוטפריד _מכויון היתה השכונה היהודית . אולם , כאמור , כעקבות הבקעה ראשונה זו הובקעו והלכו גם חלקי העיר האחרים וגדודי הצלבנים , מורעבים וצמאים לדם כמו למים , התחילו עורכים טבח בתושבי העיר , טבח שלא היה כמותו מאז מצור טיטוס וחורבן העיר בידי לגיונות רומא . שני כרוניסטים צלבניים , ריימונד מאגילר ואלברט מאאכן , מתארים את זוועת הכיבוש ; וייאמר לזכותם שהם היו מזועזעים ממראות האימה . ויליאם מצור עתיד לתאר מאורעות אלה כעבור שלושה דורות , ותיאורו מלוטש יותר , אולם חסרה אותה תחושה כלתי אמצעית של _הכרוניסטים הקודמים . היה זה רצח ללא רחמים על ידי המונים משולהבים בקנאות דתית , ותאוות הבצע והשוד עוד הוסיפה על חמתם . ההמונים הצלבניים , פרשים ורגלים , שזרמו דרך השערים הפרוצים דרסו איש את רעהו , ומאחר שהשערים בצד צפון היו צרים מדי נפרצה החומה במקום שבו איל הברזל כילה כמעט את מלאכתו " . משער שכם , השער העיקרי בחומה , נמשכה הדרך העיקרית לכיוון הר הבית בגבול השכונה היהודית או דרכה , והגייסות שפרצו לעיר באיזור ההבקעה הראשונה , בקרבת שער הורדוס של ימינו , חצו בדרכם להר הבית את השכונה היהודית ממש . מוסלמים ויהודים כאחד נהדפו לפניהם . קשה לדעת אם המוסלמים חיפשו מחסה בהר הבית או חשבו על עמידה אחרונה מול האויב הנוצרי בין כיפת הסלע ובין אלאקצא . היהודים , שהחקיקה המוסלמית אסרה עליהם את הכניסה למסגדים , בוודאי לא חיפשו בהם מחסה . משאפסה כל תקווה הסתגרו היהודים בבתי הכנסת וציפו לעזרת אביהם שבשמים . הצלבנים הבעירו את בתי הכנסת על הנמלטים שבתוכם "" , והיהודים קידשו שם שמים ברבים . בתי הכנסת עלו באש , וביניהם כנראה גם בית כנסת קראי . בין הכובשים היה מי שהבחין בספרי התורה ושדדם . בעוד כמה שנים עתידים היו ספרי תורה אלה להימכר על ידי הצלבנים לקהילות היהודים שבמצרים '" . הצלבנים שהתרוצצו בסימטאות העיר פרצו לבתים , הרגו את תושביהם ושדדו אותם . גופות נבקעו או נשרפו כדי להוציא מקרביהן תכשיטים או מטבעות זהב שבעליהם בלעום על מנת להסתירם . נשים שנמלטו לצריחי הארמונות ולעליות הבתים ניתנו לחרב . יונקים נסחבו ברגליהם מחיק אמם או י 7 על הסכמים אלה ראה : פראוור , התיישבות הלטינים , עמ' ; 503-490 ויליאם מצור ט , ; 18-17 פראוור , מוסדות , עמי ; 298-297 ד' בהט , ס"י ( מוס , ( ' עמי 76 . 47 , 38 ראה : לעיל , הערה 77 . 69 על לילה זה ראה.- י' פראוור , להלן , בפרק 'היישוב היהודי . ' _™ ריימונד , עמי ; 300 אלברט מאאכן ו , 7 . 22 אלברט מאאכן ו , " . 27 על שריפת בתי הכנסת ראה להלן בפרק 'היישוב היהודי' ושם בהערות 13-12 מראי מקומות למקורות . וא ראה פרטים להלן , בפרק 'היישוב היהודי , ' ובייחוד הערות . 27-24

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help