sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

שמפקדה אפתח'אר אלדולה נכנע . כאמור , יחד עם חיל המצב המצרי תמורת זכות נסיגה מן העיר ( לאשקלון ואחר כך למצרים . ( כתנאי לקבלת הכניעה 'פתח [ האמיר שבמגדל דויד ] את השער שבו רגילים היו עולי הרגל לשלם את המסים . ' בכך תמה פרשת כיבוש העיר . איתור מקום הפריצה הצלבנית עתה לא יקשה עלינו לאתר בשטח את מאורעות הכיבוש . כפי שראינו , הן האיל והן מגדל המצור שבחומה הצפונית נזקקו לשטח מישורי כדי להגיע אל חומות העיר . רק שני אתרים בחומה הצפונית תואמים את הנתונים של המקורות : השטח שבין כנסיית סטפאן הפרוטומארטיר החרבה ושער שכם , כלומר , גיא _הטירו פיאון ? או הגיא הקטן המקביל לו ממזרח , הוא נחל בית זיתא ( ואדי אלסאהרה , ( מזרחית לשער הורדוס של ימינו , הנכנס העירה וממשיך לכיוון בריכת בית חסדא וכנסיית סנטה אנה ( ולעתים נקרא על שמה . ( מן התיאורים של המצור אין לפקפק כלל שהכוונה לאתר השני , הוא נחל בית זיתא . כמסופר , המגדל הועבר מרחק של מיל כמעט מזרחה ממקומו בסביבות כנסיית _סטפאן ( אם כי למעשה המרחק קטן במקצת , אלא שאין אנו יודעים באיזה שביל הובילו את חלקי המגדל למקומו החדש , ( והרי בשטח זה רק נחל בית זיתא איפשר גישה נוחה לחומות מצד צפון . בוואדי זה , אפוא , יש לאתר את מקום הפריצה הצלבנית , בקטע של 65 מ' בערך בין שער הורדוס במערב ומגדל L ( ראה מפה ( 3 בחומה מזרחה ממנו . כאן , מול השביל היורד היום ממוזיאון רוקפלר לרחוב סלימאן , או ביתר דיוק מול בית הספר התיכון ראשדיה בגן ךטנר , נראה השקע ליד החומה , מקום כניסת הגיא לעיר , ויש לשער שכאן נמצא החפיר באדמה הרכה של הוואדי . בשל מבנה השטח כאן — גיא שאינו כה עמוק כטירופיאון שלמערבו , והעדר סלע בולט מעל פני הקרקע שהיה מונע את פעולת האיל — היה המקום מתאים לפריצה . האתר היה מפורסם בזמן הצלבנים והיה מקודש לתושבי העיר הפראנקים . בין השנים , 1187-1099 מדי שנה , ביום 15 ביולי , חגגו בירושלים את יום השנה למאורע . תהלוכה בראשות אנשי כמורה היתה מגיעה למקום , ולאחר שביקרה בכיפת הסלע ובבית הקברות הצלבני לרגלי החומה , שבו נקברו גיבורי הצלבנים שנפלו בכיבוש העיר בשנת , 1099 הגיעה למקום הפריצה , שם נערכה תפילת הודיה לאחר דרשת הפטריארך . - בעיר היו , כאמור , בין 40 ל 60 אלף נפש י באשר לחיל המצב , הוא מוערך בין 400 ל 500 לוחמים , בחלקם מצרים ובחלקם אתיופים או סודאנים ' ) שחורים' — כותבים הכרוניסטים הצלבניים בהתפעלות . ( אלה שימשו לא רק כחיל מצב של העיר , שבידם הופקדה המצודה , אלא מתברר שמפקדיהם , או הם עצמם , אף הופקדו על המיליציה המוסלמית שגויסה מקרב תושבי העיר על מנת להגן עליה . הם היו מופקדים , כנראה , על הגנת רובעי העיר השונים . רבעים אלה התגבשו בצורה ברורה למדי במחצית השנייה של המאה הי"א : בתוקף הסכמים בין השליט הפאטמי של מצרים — הוא אדוני ירושלים כאותה שעה — ובין קיסר ביזאנטיון , קונסטנטין _הט' מונומאכוס , נקבע שהנוצרים יבצרו חלק מעירם , הוא החלק שליד כנסיית הקבר , ובכך יצרו גוש מלוכד של ישוב נוצרי r על התהלוכה השנתית ב 15 ביולי ראה . פראוור _, הצלבנים . עמ' . 186-185 המקום מסומן בצלב במפה הצלבנית של ירושלים מן המחצית השנייה של המאה _הי"ב בכתב יד קמבךיי . ליד הצלב מופיעה הכתובת : Hie capta cst civitas a _E-rancis ' ) פה נכבשה העיר כידי הפראנקים . ( ' ראה : פראוור . תולדות , א , עמ' ; 138 על המפה ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help