sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

הכיבוש כיבושה של ירושלים על ידי הצלבנים פותח פרק חדש בתולדות העיר , פרק שנמשך , עם הפסקה מסוימת 150 , שנה בקירוב . עיקר השינויים שחלו בעיר שייכים לשלושת הדורות שבין כיבוש העיר על ידי צלבנים בשנת 1099 לבין שנת , 1187 שנת כיבושה על ידי צלאח אלדין . במשך תקופה קצרה יחסית , שאפשר לכנותה התקופה האירנית , על שם השושלת שירושלים נכללה בתחום שלטונה בשנים , 1229-1187 נמצאה העיר שוב בידי המוסלמים 1 אולם היא חזרה לשלטון צלבני לעוד 15 שנה , בין השנים . 1244-1229 בשנת 1244 אבדה ירושלים באופן סופי לנוצרים ושוב לא נראה בה מושל נוצרי עד שנת , 1917 אז נכנסו לעיר גדודיו של הגנרל אלנבי . למעלה ממאה שנה , אפוא , נמצאה ירושלים בשלטון הצלבני ומותר לומר , אף במרכז ההיסטוריה העולמית : מצד אחד נישאו אליה עיני אירופה הנוצרית , ומצד שני גבר — אולם במידה פחותה בהרבה — העניין המוסלמי בתולדותיה . מכאן ומכאן נשמעו קריאות למלחמת קודש , מכאן ומכאן נוצרו ביסוסים תיאולוגיים ואידיאולוגיים לשלטון כעיר . ירושלים הגדולה , העיר הקדושה , עיר מלכי המלכים , טבור העולם ' : שמות שנוצרו בהקשרים אחרים , בחלקם ואולי אף ברובם יהודיים , הפכו לסיסמאות השלטון הצלבני והצדקתו הנוצרית , וממול עמדה תביעת הבעלות של העולם המוסלמי לשליטה באלקדס . הקריאה לג'האד נשמעה אמנם מיד לאחר הכיבוש הצלבני , והיא תחזור ותישמע לעתים הן באמצע המאה הי"ב והן ברבע האחרון של המאה , בימיו של צלאח אלדין . אולם בין התקופות שבהן נשמעה הקריאה הזאת ברמה , היא טופחה וגובשה בחוגי החסידים של האסלאם , בעיקר בדמשק ואולי אף במוצול . יחד עם זאת , יש לציין שנפילת ירושלים לידי הצלבנים הורגשה בעיקר כסביבה המוסלמית הקרובה , מצרים מכאן וסוריה וחלקי עיראק מכאן . הכיבוש פגע , אמנם , בגאווה הדתית של עמי האסלאם בכללם , אולם מדרך הטבע הקרוב יותר הרגיש בפגיעה ביתר שאת . אין הדבר כן לגבי עולם הנצרות . לא המרחק הגיאוגראפי הוא שקבע את מתח היחסים והקשרים בין ארצות הנצרות ובין ירושלים . מן הקוריה האפיפיורית ועד ארמונות המלכים , הכנסיות והמנזרים עורר שמע כיבושה של ירושלים תגובות נרגשות . 1 לעניין זה ראה להלן בכרך זה , פרקה של סי שיין , ? ירושלים כספיריטואליות הנוצרית בתקופה הצלב נית , ' עמ' 252 ואילך . על ירושלים בתפיסה המוסלמית בתקופה הנידונה ראה להלן , בפרק 'קדושת ירושלים באסלאם בתקופת מסעי הצלב , ' מאת עי סיון . פרק ראשון היסטוריה פוליטית של ירושלים הצלבנית והאיובית יהושע פראוור

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help