sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יד

האחדות המוסלמית שנוצרה בסוף ימיו של צלאח אלדין ( הוא מת בשנת , ( 1193 לפחות בתחומי שלטונו , לא התקיימה אלא זמן קצר . הצוואות השונות של צלאח אלדין ותוכניות החלוקה של האימפריה — אם בין בניו , בני בניו וקרוביו ואם חלוקה אחרת — הפכו את השושלת האיובית למערכת תככים אינסופיים , קואליציות שהושתתו על בריתות שנכרתו והופרו חדשות לבקרים . ירושלים נמצאה חליפות כמעגל ההשפעה המצרית או בשליטת דמשק , ולעתים אף בשליטה של אמידות חדשה שנוסדה בעבר הירדן . אופייה המוסלמי המשיך , כמובן , להתקיים והדת השלטת היתה האסלאם , שהכיר בח'ליפות בגדאד כשליטה . אין צורך להוסיף שהערבית חזרה למקומה מלפני שלושה דורות כשפה שלטת , שפת שלטון , דת וקשר יומיומי . לאחר כארבעים שנות שלטון איובי , ( 1229-1187 ) שוב עברה העיר באופן בלתי צפוי לידי הצלבנים . במשחק התככים שבין שליטי דמשק וקאהיר , שעליהן נוספה , כאמור , גם אמירות עבר הירדן , כולם צאצאי בית איוב , נאלץ שליט מצרים , אלמלך אלכאמל , למצוא בעל ברית נגד שכניו בצפון , שסיכנו את מדינתו ומעמדה , על ידי יצירת קואליציה צפונית חזקה המכוונת נגד מצרים . בצר לו כרת שליט מצרים ברית עם 'הכופר / הקיסר הרומי פרידריך השני הוהנשטאופן — ברית עם הנוצרים נגד אויביו המוסלמיים , שמחירה היה ויתורים טריטוריאליים מפליגים לצלבנים . היהלום שבכתר הצלבני היתה ירושלים , שהועברה אליהם עם פרוזדור שקשר אותה לחוף שבידיהם . העיר חולקה : הר הבית על מסגדיו נשאר בידי המוסלמים , אולם שאר העיר , כולל המצודה , ארמון המלך , כנסיית הקבר ושאר הכנסיות עברו לידי הצלבנים . המוסלמים נהגו בירושלים , מטרת הג'האד , כבטריטוריה שבחולין בספר המוסלמי . העיר , שנידלדלה , כאמור , בדור הקודם , נשארה עיר פרזות שנים רבות , וספק אם שוקמה בתקופה קצרה של חמש עשרה שנות השלטון הצלבני המחודש . ( 1244-1229 ) למעשה היתה העיר בתהליך ניוון כבר יותר מדור שלם . ההיאחזות הצלבנית היתה רופפת והעיר עברה כבר את שנות גדולתה . לעברה הנוצץ נותר זכר בלבד . הכיבוש הח'ואךזמי שם קץ לשלטון הצלבני , וכעבור שש שנים נוספות ( 1250 ) נסתיים גם השלטון האיובי בתוכה , והעיר עברה לשלטון הממלוכים . התקופה האיוכית , כאמור , החזירה את ירושלים לתוך המסגרת של המזרח , ופניה שוב הוסבו , אם למצרים ואם לדמשק ולבגדד . בכך הגענו כבר לתקופה הבאה , היא התקופה הממלוכית , שהיא עניין לכרך אחר . ירושלים תש"ן יהושע פראוור

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help