sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

ירושלים בימי הביניים , שהוא פרסום ראשון מסוגו ; הוא מקיף מפות אלו המובאות בצבע ובשלמות , בליווי הסברים המאירים את המסורות ששוקעו בהן על ידי מעצביהן . למפעל הכרתוגראפי הנזכר יש גם עניין אחר , והוא דימויה של ירושלים בעיני הנוצרים במערב אירופה . תמונה זו מעבירה אותנו להיבטים אחרים של המחקר המסכם שלפנינו : האמנות הנוצרית בירושלים וירושלים באמנות הנוצרית , ההיבט הראשון משקף את היצירה האמנותית שנוצרה בתוך העיר בתחומים רבים . ההיבט השני מעביר אותנו מירושלים הנגלית לירושלים של מעלה . בכל הדורות חיתה ירושלים חיים כפולים , אלה שבחומר ואלה שברוח . התקופה הצלבנית היא תקופה מובהקת של פעילות , גם בנגלה וגם בנסתר . הגישות הנוצריות , שלא היו מונוליתיות , זוכות בכרך שלפנינו לתיאור מפורט , העוסק בספיריטואליות בתפיסה הנוצרית של ירושלים . צדדים אחרים של אותו מישור הם ראייתה של ירושלים הן באסלאם , או כיתר דיוק בהקשר של הג'האד המוסלמי , המעלה את ירושלים למעלת קדושה המתבטאת בז'אנר ספרותי של 'שבחי ירושלים ; ' והן ביהדות , שבה מתייחד מקום לירושלים בהקשר התפתחויות חדשות כמיסטיקה של המאה הי"ג . אם ההיסטוריה המדינית יוצרת עימות בין דת לדת — שכן , כך נתפס למעשה העימות בין הצלבנים והעולם המוסלמי — הרי מעמדה של ירושלים בשתי הדתות יוצר עימות אידיאולוגי , אשר השלכות לו לדורות רבים לאחר מכן . כיבוש ירושלים בידיצלאח אלדין ( 1187 ) פתח פרק חדש , אך קצר ימים , בתולדותיה , המתאפיין בניתוק מוחלט של תולדות העיר מן התקופה הקודמת . ניתוק זה נעשה במודע על ידי השליטים החדשים , צלאח אלדין וצאצאיו . העיר חזרה למסגרת קיומה הקודם , משולבת במזרח המוסלמי ומנותקת לחלוטין מן המערב האירופי הנוצרי , שבמסגרתו ביקשו לשלבה שליטיה בתקופה הקודמת . גירוש כל האוכלוסייה הנוצרית המערבית — הפראנקית — כלומר , כל היישוב הצלבני , אנשי כמורה והאוכלוסייה החילונית , רוקן את העיר . צלאח אלדין עודד השתקעות של חכמי דת מוסלמיים ושל אוכלוסייה חילונית י תוך כדי כך בוטל גם האיסור על ישיבת יהודים בעיר , והם חזרו והתיישבו בה ובמהלך פחות מדור אחד יצרו ארבע קהילות : יוצאי המגרב , יוצאי תימן , יוצאי צרפת ונאספים מקצווי ארץ ישראל . באופן מכוון ומוצהר הפכה עכשיו ירושלים לעיר מוסלמית , אולם לא עוד עיר אחת מערי האסלאם , אלא העיר בה"א הידיעה , ששמע כיבושה פשט מחופי האוקיינוס האטלנטי במערב ועד לגבולות פרס והודו במזרח . ירושלים המוסלמית המחישה את נצחונו של מחמד על המשיח הנוצרי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help