sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

פתח דבר ירושלים בתקופה הצלבנית והאיובית קצרה היא תקופה זו , תקופת השלטון הצלבני והאיובי בירושלים , פחות מ 150 שנה לעומת התקופה הקודמת של שלטון האסלאם , שארכה 450 שנה ומעלה . אולם רישומה בתולדות העיר והשפעתה על תולדות העולם הנוצרי , הנצרות המזרחית והנצרות המערבית , ועל תולדות הארצות השכנות , ארצות האסלאם , היו כה מעמיקים עד שאין להעריך את חשיבות התקופה בקנה מידה של התרחשויות היסטוריות . רבת פנים היא התקופה הצלבנית , ובמובנים רבים יוצאת דופן בתולדות העיר . ירושלים , שחייה זרמו כמסגרת ארצות המזרח — אם השכנות הגובלות בצפון ואם המעצמה שעל הנילוס — נכנסה לעידן חדש , מסגרת חדשה , שנוכל לכנותה _'האפיזוךה המערבית . ' פני ירושלים הוסבו מערבה , לים התיכון ולארצות הנוצרים שמעבר לים . ירושלים , שאוכלוסייתה הושמדה ונטבחה , עברה תהליך דרמאטי , שבמהלכו חל שינוי כמעט מוחלט באוכלוסייתה . האוכלוסייה המזרחית — המוסלמית והיהודים , ובתחילה גם הנוצרים המזרחיים — נעלמה , ואת מקומה מילאה אוכלוסייה חדשה , שזה מקרוב באה — אוכלוסיית המערב , שאליה הצטרפו כעבור זמן קצר גם עדות של הנוצרים המזרחיים . אוכלוסייה זו מפולגת היתה על ידי דת משותפת : היא התפלגה בענפיה העיקריים בין הנוצרים המערביים הלטיניים ובין הנוצרים המזרחיים , שאף הם היו מחולקים בתוך עצמם בין כיתות שונות . גם הנצרות המערבית לא היתה מונוליתית . אמנם לא היה בנצרות זו פילוג דתי , אלא שוני בולט במוצא , במנהגים ובלשון . ירושלים ניסתה להידמות לעיר מערבית תחת שמי התכלת של ארץ ישראל . אף כיפות המסגדים , שהפכו כנסיות — כמו כיפת הסלע , שראשה קושט בצלב מוזהב — הכריזו למרחקים מי הם אדוני העיר . עם זה , העיר השתנתה רק בעט בחיצוניותה הפיסית , ואולי נכון לתארה כעיר במזרח הנושאת את צלב המערב . השינוי העיקרי בדמות העיר היה בבנייה מואצת של כנסיות וקאפלות , שהיו קשורות בזכרונות מסורתיים של חיי ישו , מרים אמו והשליחים . כאן גובשה ( אם כי עדיין לא סופית )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help