sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שהעולם הנאור ישתחרר מן האיבה כלפי אדם מישראל ויתגבר על הדעות הקדומות כלפי היהדות . אנשים נאורים נטו לראות בשנאת ישראל גילוי של המוניות , היאה לאספסוף נבער מדעת ולא לבני תרבות . אמנם ידוע , שבימי שלטון הדת הפיצו קנאים צרי מוחין רגשי שטנה ליהודים , אך תהליך החילון אמור היה לשים קץ לכך . ברם , מבט מפוכח על התרבות המערבית מלמד , שהאנטישמיות איננה נחלתם של פורעים גסי רוח בלבד , אלא שאישים דגולים בכל הדורות נמנו עם שונאי ישראל . אפילו דמויות היסטוריות כמו טיטוס ואדרינוס , שנרשמו בזיכרון הקיבוצי היהודי כרשעים מובהקים , זכו להוקרה רבה בתולדות העולם . בל נשכח , ששנאת ישראל לא נחשבה בשעתה לדבר מגונה , ועד לאחר השואה לא נחקקו חוקים נגד אנטישמיות וגזענות . קשה לו ליהודי המודרני להתמודד עם תופעת האנטישמיות , מאחר שהוא עצם מעצמה ובשר מבשרה של תרבות אירופה , ששנאת ישראל מפעפעת בה , אף בלא שתיתן לעצמה דין וחשבון על כךעם זאת אין להבין את אירופה בלי הרכיב היהודי שבה , החל בתשתית המקראית וכלה בהשתתפותם של היהודים בתרבות האירופית . אף על פי כן משתקף חלקם של היהודים בדרך כלל באורח מעוות , כבראי עקום . ברור שהנצרות לא הזכירה את היהדות בדרך כלל אלא לגנאי , אבל ההתייחסות השלילית אל היהודים חורגת מן השיח הדתי כשלעצמו . התודעה של אירופה עוצבה בידי קבוצות העילית שלה , והיהודי היה בעיניהן ה"אחר . " היהודים היו מיעוט קטן ובלתי נחשב לכאורה , ואין לך דבר טבעי יותר מאשר להתעלם מהם , או להזכירם מתוך הבעת ביטול . יתר על כן , בעת החדשה נהוג גם להצניע את יהדותו של אדם , כדי שלא להצביע עליו כעל יוצא דופן ולהלבין את פניו , כביכול . הלא יהודים ראו את ההתייחסות ליהדותו של אדם כפגיעה בזולת , שהרי עצם השם "יהודי" כמוהו כעלבון בעיניהם . התעלמות זו מבחוץ תאמה את הרגישות של היהודים עצמם , שנחשפו יותר ויותר להשפעת הסביבה ונעשו תלויים נפשית בהערכה שלה . לתהליך ההשתלבות של קבוצה חריגה בחברה נחוץ כנראה זמן רב . העבר והשלכותיו ממשיכים לשרוד הן בחברה הקולטת והן בקבוצה הנקלטת . יש אומרים , שהיהודים לא הזדרזו די הצורך להתנער מן הזהות הנפרדת שלהם . טענה זו הושמעה לא פעם מפי יריביהם , שציפו להיעלמותם הגמורה . היו יהודים שמיהרו להיטמע , והיו שרצו לשמור על זהות יהודית מצומצמת בגבולות הנוחים לחברה . כנגד זה שרדה גם שמורה חרדית , שהעמיקה במתכוון את ההסתגרות שלה , בגלל החשש מפני השפעות העולם החיצוני " . השאלה היהודית" התפרסה על פני ארצות רבות , ובה נכרכו יחד הרתיעה מפני ההתבלטות היתרה של היהודי במערב עם חשש מפני הצפה המונית על ידי יהודים מהמזרח . הסביבה לחצה על היהודים למהר ולהסיר מעליהם את סימני הייחוד שלהם , אך בעת ובעונה אחת גם גינתה אותם על להיטותם לתפוס מקום בחברה . סתם יהודי נחשב למי שמגלם את "היהודי" הסמלי , החייב לשאת באחריות מוסרית לכלל היהודי . הסולידריות של כלל ישראל הייתה תמיד ערך חשוב בעיני היהודים . היה בה יסוד של התלכדות פנימית מול עולם עוין , ועם זה שימשה גם כתובת לתביעות ולקובלנות מצד הסביבה . במשך דורות הסדירו היהודים את ענייניהם באמצעות ארגון פנימי , שייצג אותם וגם גבה מהם מס לרשות . באותו זמן שררה עדיין התאמה בין הערבות ההדדית של היהודים לבין האחריות המשותפת שלהם כלפי חוץ . לא כן בעולם

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help