sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כל יהודי להגדיר מחדש את שלושת הרכיבים של זהותו הקודמת להכריז על הנאמנות הלאומית שלו , למצוא את מקומו בתוך המערכת החברתית כלכלית ולקבוע את ההשתייכות הדתית שלו . שני רעיונות , הכרוכים זה בזה , השפיעו על אירופה בעת כניסתם של היהודים לחברה : השוויון בפני החוק והאחדות הלאומית . בעקבות המהפכה הצרפתית ביקשה החברה המעמדית לשוות לעצמה צביון חדש , בעל אופי אחדותי . ההבדלים בין השדרות השונות בחברה , שנחשבו במשך דורות רבים ליסוד מוסד שלה , פינו מקום לרעיון שכל בני האדם שווים זה לזה . המהפכה באה לבטל את זכויות היתר של השכבות העליונות , ובאותה עת לשים קץ לנחשלותן של התרבויות המקומיות . בשם האחווה הכלל אנושית , היה הפרט אמור להידמות לזולתו ולטשטש את עצמיותו . בחברה שוויונית לא היה , לכאורה , מקום לחריגים , או לקבוצות יוצאות דופן . אף הלאומיות , שצמצמה את האוניברסליות בגבולות של עם ומולדת בלבד , חיזקה על פי דרכה את מגמות ההאחדה . האומה העלתה על נס את הגניוס הלאומי , המשותף לכל בניה , וביקשה לבטל את ההבדלים בתוך האומה . המהפכנות והלאומיות ניסו שתיהן , כל אחת על פי דרכה , להטביע חותם של אחידות על החברה . יהודי האמנציפציה האמנציפציה שיחררה את היהודים להלכה מן הסייגים , שהגבילו אותם בימי המשטר הישן . אז היה מקומם קבוע ועומד , ולא ניתן להם לחרוג בהרבה מן הגבולות שהוצבו בפניהם . בחברה המעמדית לא נתבעו היהודים להיות כמו כולם , שהרי ממילא לא היה מקובל בה רעיון השוויון של כל בני האדם . אין פלא שעם האמנציפציה נהו היהודים אחר המודרניות , והיו בקרב ההוגים והמנהיגים של תנועות חדשניות רבות . היהודי המודרני , גם אם המשיך לשמור על מצוות הדת , החל זונח את רעיון הבחירה . היו בין היהודים מי שפיתחו "שנאה עצמית יהודית" ורצו לתת גט כריתות ליהדות . אחרים ניסו לשנות אותה מבפנים ' להתאים אותה לעולם הגדול , לצרוף אותה מסיגיה , לחדש אותה ברוח המודרניות . לעניין זה לא היה הבדל עקרוני בין הרפורמה בדת , ההשכלה , או הניאו אורתודוכסיה . כל התנועות לשינוי פני היהדות היו חדורות בעצם , במידה זו או אחרת , בתחושת נחיתות כלפי העולם הלא יהודי . אולם המתקנים האמינו , שקיים גרעין יהודי " ) הנקודה היהודית ( " בעל ערך , שיש לטפחו למען התחדשותה של היהדות הנחשלת . התרבות האירופית בת הזמן הייתה קנה המידה לדפוסי השינוי הרצויים , והיא סיפקה דוגמאות רבות לחיקוי ולעיבוד מחדש של המסורות הישנות . תוך כדי כך לא תמיד הושם לב , שנשאר בעינו הניגוד העמוק שבין היהדות לבין התרבות ה"כללית . " לאחר דורות של חיים כמיעוט נרדף ומושפל , שאפו היהודים לצאת למרחב . בחוץ נשקף לעיניהם עולם גדול , המתנער כביכול מ"חשכת ימי הביניים , " ומשיל מעליו את הבערות והאמונות הטפלות . התקופה עמדה בסימן הקדמה ; היהודים המודרניים קיוו , שעד מהרה ייעלמו שרידי העוינות כלפיהם , ושלא יופלו עוד לרעה . אף כאשר ןצאו למאבק באנטישמיות , האמינו שאין זו אלא שריד ארכאי , שנידון לעבור מן העולם . תפיסה זאת הייתה רווחת לא רק בקרב חסידי ההשתלבות בחברה , אלא אף אצל היהודים הלאומיים , ששללו את ההתבוללות ובזו למתבוללים . כולם קיוו ,

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help