sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דווקא בארצות הנוצרים והמוסלמים , מי שהתחרו אתם על הבכורה הרוחנית . לפיכך לא זכו בהתעלמות אדישה , אלא נידונו לעימות מתמיד עם הסביבה . מן המפורסמות הוא , שגם בהיותם מיעוט חריג , ראו היהודים את עצמם כעם נבחר . מצד אחד היו מעורבים בחייהם של עמי הסביבה ' מצד אחר חיו במשך דורות גם בתוך עולם משלהם . היה פה מתח בין שתי מגמות סותרות לכאורה , שכל אחת מהן מילאה תפקיד משלה . עצם קיומם בתוך עולם עוין ומשפיל היה תלוי בהרגשת היתרון שהם שאבו מייחודם , ואילולי כן היו בוודאי נטמעים והולכים בסביבה . יתירה מזו , רק בתוקף אותו ייחוד , ניתנה להם דריסת רגל בארצות ללא סובלנות דתית . לכאורה היו היהודים גורם זניח בקרב שכניהם , ואף על פי כן לא היה אפשר להתעלם מהם . הייחוד היהודי בוודאי איננו מקרי או חולף , אלא הוא נעוץ בשורש היחסים שבין היהודים לבין " אומות העולם . " בוודאי לא כל האומות שוות זו לזו , ואין הזיקות שבין היהודים לעמי הקדם דומות לאלה שבינם לבין הנוצרים והמוסלמים . זאת ועוד : מעבר למישור הציבורי , היה גם קשר בלתי אמצעי בין היחיד מישראל לבין עמיתו הלא יהודי . חזקה על היהודים , שהיחסים עם הזולת היו מורכבים יותר בעיניהם משניתן לבטא על ידי שימוש בשמות הגנאי שבפיהם : "נוכרי " , " גוי " , " ערל" וכיוצא בזה . הם ידעו להבחין היטב בין "גוי הגוף , ' לבין "רשע , " בין "שונא ישראל" לבין "חסיד אומות העולם , " בין "מלכות הרשעה" לבין "מלך חסד . " משמע , לא כל הלא יהודים היו דומים בעיניהם . אולם כאשר אדם מציין מי שאינו "מאנשי שלומנו , " הוא נאחז בסימךההכר הבולט ביותר , בהשתייכותו של הזולת לקבוצה אחרת . ההסתייגות מן האחר מחזקת את ההזדהות של הפרט עם קבוצתו . נוח לנו להגדיר את זהותנו לאו דווקא על ידי מתן ביטוי לעצמיות שלנו , אלא מתוך עימות עם דמותו של הזולת " , האחר . " היהודי המאמין נהג לחלק את העולם בין ישראל , שרגליהם עמדו בהר סיני , לבין שאר הבריות , אלה שזכות זאת לא נפלה בחלקם . קשה להיות יהודי : שלומי אמוני ישראל נושאים בעול מצוות ונאנקים תחת ידן של האומות , אבל לעתיד לבוא מזומנים להם חיי עולם " . הגוי , " לעומת זאת , אין לו חלק ונחלה בכל אלה ; הוא הולך , כביכול , אחרי הבלי העולם הזה . בדמיונו של היהודי הצטייר הזולת כברייה חסרת דאגה , השקועה בסיפוק יצריה , כאותו בעל חיים שאינו מבחין בין טוב לרע . התיאור הזה מופיע באגדה ובחידוד , בלשון ובספרות . היהודי חשש מפני כוחו של הגוי , וניסה להתגבר עליו בעזרת חוכמתו שלו . לעתים קינא בו , ויחד עם זה גם ריחם עליו . עד היום קיימת חציצה של דימויים בין יהודי לבין לא יהודי . בלי משים רואה היהודי כנגדו לא רק את האדם שלפניו , אלא גם את הנוכרי המאיים . איש שיחו יכול להיות ידידותי ונאור , אוהב ישראל , או חסר פניות ושווה נפש , אך אם ספג מילדותו חינוך נוצרי , מן הסתם לא ישתכח ממנו תלמודו לעולם . הכשל .. .. של השפה - קיים גם מחסום של הלשון : האומר "רוב" ו"מיעוט , " או "היהודים ושכניהם , " מעניק תוקף כוללני למינוח עכשווי , שאין להחיל אותו כפשוטו על העבר . החברה הדמוקרטית של ימינו מושתתת להלכה על זכויות שוות לכל , הן לקבוצת הרוב והן לקבוצת המיעוט , אולם מדובר בעצם בתופעה חדשה למדי . ודוק י , השוויון הפורמלי יש

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help