sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא : יהודים בעיני עצמם ובעיני אחרים תכונות מתכונות שונות נקשרו ליהודים . נאמר עליהם שהם "עם קשה עורף , " שהם " עמא פזיזא , " או אף "רחמנים בני רחמנים . " אמיתת אלה שאובות ממקורות פנימיים , אך הן כאין וכאפס לעומת התוויות שהודבקו ליהודים בידי זולתם . כך , מן הסתם , דינו של כל תג שקבוצה אחת מדביקה לזולתה / הוא פשטני , גורף ונוטה להגזמה , אס לשבח ואם לגנאי . פשטנות זו חלה לעתים קרובות לא רק על התדמיות שאנחנו מייחסים לזולתנו , אלא אף על הדימוי העצמי שאנו מטפחים בקרבנו . משעה שנקבע דפוס קיבוצי כלשהו , הוא חוזר על עצמו כפעם בפעם , דרך שגרה , וצובע הכול בצבעי שחור ולבן , בלא לתת ביטוי לרבגוניות הקיימת במציאות . הנה , לדוגמה , ההסתגרות , המיוחסת ליהודים עוד מימי קדם . הביטוי הקלסי שלה נמצא כבר במקרא , והוא נאמר שם לחיוב ולא לשלילה ו "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" ( במדבר כ"ג , ט . ( הדברים יצאו מפי בלעם , מי שנשכר על ידי מלך מואב לקלל את ישראל ונמצא מברך אותו בעל כורחו . כידוע , לא נהפך לבו של בלעם לטובה על ישראל , אלא משעה שמלאך אלוהים ניצב לו למכשול על דרכו . הכתוב מביא שורה של מעשים מופלאים , שבסופם בלעם הרשע פוצח בשיר תהילה לכבוד ישראל . משם אנחנו למדים , שהתבדלותם של היהודים נגזרה עליהם מלמעלה , ולא הם שבחרו להיבדל משכניהם . יתר על כן , מי שמתנבא עליהם איננו ידיד לישראל , כי אם רב מג נכרי ועוין . אפשר היה לראות בדבריו קללה ולא ברכה , אך ברור שההתבדלות נתפסת במקרא באורח חיובי דווקא . מכל מקום , בלעם מוכר לנו לא מפי מקורות זרים , כי אם דווקא מספר הספרים . הווה אומר : משחר ההיסטוריה ראו את עצמם העברים כבעלי ייחוד , הגוזר עליהם להיבדל מן העמים . כאן מקופלת כבר הסתירה הידועה של אלוהות אוניברסלית , הבוחרת לה עם יחיד ומיוחד למלא את שליחותה עלי אדמות . האמת ניתנה להיאמר , שרעיון הבחירה אינו ייחודי לישראל כלל וכלל . היוונים , למשל , ראו עצמם מורמים מעם והתייחסו בבוז ל"בךברים , " המלהגים בלשון עילגים . אולם העברים התייחדו בכך , שלא נשענו על רגש עליונות סתם , אלא ביקשו להסתמך על בחירה אלוהית . עמי הקדם לעגו ליומרה זו של עם קטן ונידח , הטוען שאלוהיו הוא אדון עולם . הקדמונים תלו בהתבדלותם של היהודים שנאה למין האנושי , וייחסו להם שלל תכונות רעות . באו הנוצרים ונקלעו מחדש בסבך הסתירה הטרגית : הם אמרו להשתחרר מן השבטיות האופיינית ליהודים , אך עם זאת ראו את עצמם גם ביורשיו של העם הנבחר . לכאורה אפשר היה לצפות מ"עם לבדד ישכון , " שיסתופף במקום אחד ויימנע מלבוא במגע עם אחרים , אך תולדות ישראל רצופות נדודים על פני ארצות שונותן יש בהן התחככות בעמים רבים , בדתות אחרות ובתרבויות זרות . האזכור המתמיד של האיסור " ובחוקותיהם לא תלכו" מלמד על הקשרים המסועפים של ישראל הקדום עם עמים אחרים . אילולי הנטייה המתמדת להפר את הצו הזה , לא היו קמים שוב ושוב מוכיחים בשער נגד המתייוונים והמתבוללים לדורותיהם . דבר הלמד מעניינו הוא , שהתראה חוזרת ונשנית נגד מעשה כלשהו מעידה עליו שהוא מקובל ונפוץ . גם לאחר החורבן לא חיפשו היהודים לעצמם איזו פינה נידחת בירכתי ארץ , שבה יוכלו לשבת יחד , בלי להיחשף להשפעות הסביבה . נהפוך הוא כל אימת שניתן להם , פנו היהודים אל דרך המלך של הציביליזציה האנושית . יתר על כן , הקהילות היהודיות התרכזו

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help