sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מדינת החשמונאים התקיימה אפוא רק כשמונים שנה , ובכל זאת היא מעניינת אותנו ביותר ומעוררת דיונים וויכוחים הגולשים בקלות לאקטואליה פוליטית בגלל הזיקות ההדוקות בינה לבין תקופתנו . כל מי שבא לחקור את תקופת הבית השני מודע לחשיבות הכיתתיות כתופעה המאפיינת את התקופה הזאת . בימי הבית השני קיימים בעולם היהודי בארץ ישראל פרושים , צדוקים , איסיים , כת ים המלח , נוצרים , סיקרים , קנאים , ועוד קבוצות רבות שעליהן ידוע לנו רק מעט מאוד , כמו למשל הקבוצה שחיה עם יוחנן המטביל , המוזכרת בקיצור על ידי ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו - יוספוס ( קדמוניות היהודים [ להלן : קדמ [ ' יח 9-116 : ו ( 1 ומופיעה בברית החדשה . יוספוס מוסר פרטים מעטים גם לגבי קבוצה ( אולי אפילו לא קבוצה , אלא רב בודד ותלמיד אחד ) בהנהגת הנזיר באנוס , שהוא עצמו שהה במחיצתו שלוש שנים במדבר ( חיי יוסף . ( 12-10 יחסו של יוספוס לכיתתיות מוכיח עד כמה הייתה התופעה הזאת מאפיין חשוב של ימי הבית השני : הוא כתב שני נספחים מיוחדים על הקבוצות שהיו קיימות אז . בחיבורו "מלחמת היהודים" ( ב ( 166-119 : הוא עושה הפסקה ברצף הסיפור כדי לתאר את הפרושים , הצדוקים והאיסיים , כי הוא מניח שהסיפור לא יובן לקורא אם לא יינתן מראש הסבר על הקבוצות האלה , על אמונתן ועל מעמדן החברתי דתי . גם בחיבורו "קדמוניות היהודים" ( יח ( 25- 12 : מפסיק יוספוס את רצף מסירת הסיפור כדי לכתוב נספח , הפעם הרבה יותר קצר , שבו הוא נותן שוב הסבר על הפרושים , הצדוקים והאיסיים . בנספח זה הוסיף יוספוס את " הפילוסופיה הרביעית" ( לדעתי הכוונה היא לקבוצת הסיקרים ) לתמונה . הקבוצות האלה קטנות יחסית , ולכן עלינו לשאול למה הן כל כך חשובות עד שיוספוס מרגיש חובה לספר עליהן כדי שרצף האירועים יהיה מובן . העובדה שהן היו קבוצות קטנות עולה מהמספרים המצוינים במקורות שונים . לדוגמה : יוספוס מוסר שהיו בסך הכול 4 , 000 איסיים ( קדמ' יח , ( 20 : ופילון האלכסנדרוני ( הוגה דעות ומנהיג מקומי יהודי שחי באלכסנדריה לקראת סוף המאה הראשונה לפסה"נ ובהתחלת המאה הראשונה לספירה ) מאשר מספר זה Omnis Pwbus )

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help