sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מובן שאין לראות בכתיבת היסטוריה אך ורק הטפה להשקפות העולם של ההיסטוריון , ויש הבדל בין תועמלן להיסטוריון . ההיסטוריון חייב להיות מודע לשוני בין העבר לבין ההווה שבו הוא עצמו חי . הוא חייב להכיר בכך שכל המרכיבים של החיים - החוויה האנושית , התרבות , האידיאולוגיות , תנאי החיים וכר - היו בעבר שונים במידה זו או אחרת . הוא חייב להיזהר מאנכרוניזם ולא להכניס יותר מדי אלמנטים מההווה שלו לתמונת העבר שאותו הוא מתאר . ההיסטוריון חייב להגיע לאיזון עדין בין ההבנה שהוא מגלה על סמך ההווה ובין ההכרה שהעבר היה שונה ממנו . הוא מנצל את ההווה כדי לשאול שאלות או להציע תשובות אבל חייב לזכור תמיד שנושא עבודתו הוא העבר ולא הוא עצמו ותקופתו . זו משימה קשה ולא כל היסטוריון עומד בה בכל חיבוריו . אלה המגזימים בהדגשת ההווה שלהם נענשים ביחס של זלזול ובביטול סלחני מצידם של ההיסטוריונים הבאים אחריהם , החיים אף הם בהווה שונה . נקודת ראות כזאת נראית לחוקרים בדורות שלאחר מכן מוטה ומוגבלת , הנוקטים בה נתפסים כשבויים באידיאולוגיה מסוימת , ולכן עבודתם איננה מביאה תועלת ממשית . לעומתם , היסטוריונים שמצליחים להגיע לאיזון , לצאת מנקודת המוצא של השקפתם וזמנם אבל להכיר גם את מגוון פניו של העבר ולעמוד על הצדדים השונים והדומים בינו לבין ההווה שלהם - זוכים לכתוב חיבורים העומדים במבחן הזמן ומשמשים את חוקרי ההיסטוריה הבאים אחריהם . אולי ניתן להביא דוגמה קיצונית ביותר להצלחה כזאת דווקא מתחום חקר המקרא : פורפיריוס , יליד צור שחי במאה השלישית לספירה , היה בין המלומדים הגדולים של העולם העתיק ותלמידו המובהק של הפילוסוף פלוטינוס . הוא התנגד לנצרות ונלחם בהשפעותיה . ברוח זו כתב פירוש לספר דניאל הממלא מקום מרכזי בעיצוב האמונה הנוצרית . פורפיריוס הציע פירוש היסטורי חדש למחצית השנייה של ספר דניאל , העוקר מספר זה את יסודות הפרשנות הנוצרית . ( לשיטתו , אם כי החיבור מעמיד פנים של נבואה לעתיד , מועד חיבורו האמיתי הוא לאחר האירועים , , vaticinium ex eventu בימי גזרות אנטיוכוס הרביעי , ולכן אינו מתייחס כלל לתולדותיו של ישו . (

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help