sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

האגו השמאלני הליברלי של קבוצת שוליים יהודית . קבוצה אחת של ערבים ויהודים הרחיקה לכת והחליטה לערוך " מפגש מתמשך , " מפגש של חיים ביחד , והקימה בשנת 1972 כפר משותף יהודי ערבי , נוה שלום / ואחאת אל 0 לאם . מקבוצה קטנה של זוגות בודדים גדל הכפר והתפתח במשך השנים , והיום חיות בו 40 משפחות , מחציתן ערביות ומחציתן יהודיות . עם ההתפתחות באה גם ההתפכחות . מקבוצה של מהפכנים חוצי גבולות הלאום התפתחה קהילה מורכבת שיש בה מכל הצבעים ומכל הגוונים . הניסיון לטשטש את המוצא הלאומי פינה את מקומו לשמירה על הזהות הלאומית , ולדיאלוג מתמשך מתוך הזהויות הברורות והיציבות . במשך השנים התפתחה בכפר קהילה נורמלית , כמו כל קבוצת אנשים קטנה שחיה ביחד , עם הטוב והרע של צורת חיים זאת . ישנם מתחים בין ותיקים לחדשים , ישנו מאבק בין קבוצות אינטרסים שונות , אבל ישנו גם המימד הלאומי שנמצא ברקע כל הזמן , ולפעמים , בשעות מתח ומשבר , הרקע הופך להיות התמונה עצמה , וצובע את החיים של התושבים . כך קרה במלחמת המפרץ , או באירועים מסוימים באינתיפאדה , וכך קרה בוויכוח סביב ציון ימי העצמאות וימי הזיכרון . במקרים כאלה היו ויכוחים נוקבים בין הערבים והיהודים , ולפעמים הם אף הגיעו למשברים די רציניים . אבל כל פעם הקהילה התעשתה , התפשרה , והמשיכה הלאה . כפי שאומרים - מה שלא הורג מחשל . כך יצרו משברים אלה דיאלוג מתמשך , דיאלוג שמבנה כצורה מתמדת את זהותו של כל צד ותורם למשא ומתן על מהותם של חיים משותפים ושוויוניים של ערבים ויהודים , במצב הפוליטי הקיים . בכל הנוגע לחלוקת המשאבים והתפקידים ישנו שוויון מרחיק לכת בכפר , לעומת המציאות בחוץ . תפקידי מפתח נחלקים בין יהודים וערבים , או שנעשית בהם רוטציה . בית הספר במקום הוא דו לאומי ודו לשוני . אבל הרושם הוא , בכל זאת , כי היחסים בין ערבים ויהודים בנוה שלום , בבסיסם , די דומים למציאות בחוץ , והערבים הם שעושים בסופו של דבר את הפשרה והוויתור , כדי שהחיים המשותפים ימשיכו להתקיים . רואים זאת למשל דרך השפה , כאשר השפה השלטת בכפר היא השפה העברית , בדיוק כמו במדינה ; גם בבית הספר , שהוא דו לשוני , כאמור , הדומיננטיות של השפה העברית אינה מוטלת בספק . התלמידים הערבים שולטים בשפה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help