sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

על הפרק היא איך מתמודדים עם הקונפליקט שנוצר , או איך חיים יחד בצורה הומאנית וצודקת ככל האפשר . בשנים הראשונות התייחס הממסד הישראלי לפלסטינים כאל " נוכחים נפקדים , " כביטויו של הסופר דויד גרוסמן , או אף אולי כאל סרח עורף שהיה מוטב בלעדיו . אדמותיהם של הערבים הופקעו , זכויותיהם דוכאו , ונעשה ניסיון לטשטש את זהותם הפלסטינית ולהפוך אותם למיעוטים דתיים חסרי זהות . למעשה , למדינה לא היתה מדיניות עקבית כלפיהם . מצד אחד היא לא רצתה אותם בפלסטינים , מצד שני סירבה לקבל אותם כישראלים לכל דבר ועניין , בהיותה מדינה יהודית . בין הרצונות הסותרים האלה של הממסד טולטלו הפלסטינים , בין זהותם הלאומית לבין זהותם האזרחית , והם ממשיכים להיטלטל עד היום . בכל מקרה , הקונפליקט היהודי ערבי בישראל לא היה מעולם במוקד , וכך הפלסטינים בישראל חיים מאז ומתמיד בשוליים כפולים - בשוליים הישראליים ובשוליים הפלסטיניים . הם היו ונשארו בשולי החברה הישראלית , אבל עם השנים מצבם הוטב בכל הקשור לזכויות האורח ולמצב הכלכלי . הם התערו יותר בחברה הישראלית ( יהיו שיטענו שהם עברו ישראליזציה מוגזמת , ( בהשוואה לניתוק הגמור שחיו בו עם הקמת המדינה , עת הוחל עליהם המשטר הצבאי והם נכלאו בכפריהם . בתקופה ההיא היה המגע עם היהודים מועט מאד , ואם התרחש היה זה מגע בין פועל שכיר לאדוניו . צריך לציין , שהערבים מאז ומתמיד רצו את הקשר עם היהודים יותר מהיהודים , וחיפשו דרכים לפרוץ את המחסום אל הרחוב היהודי , כמו שקורה כדרך כלל בין מיעוט לרוב . בשנים הראשונות של המדינה היו מפגשים בין אינטלקטואלים ערבים לאינטלקטואלים מהשמאל היהודי , אבל אלה היו מפגשים ספוראדיים ולא שיטתיים . המפגש המשמעותי הראשון התרחש במפלגה הקומוניסטית - מפלגה יהודית ערבית שניסתה לגשר על העניין הלאומי ולהתאחד סביב צדק חברתי ואחוות העמים . בתחילת שנות ה 70 נפרצו הגבולות קמעא , ומספר ארגונים שקראו לעצמם ארגוני דו קיום החלו לקיים מפגשים יזומים בין יהודים וערבים , בעיקר בין תלמידים , סטודנטים ומורים . מפגשים אלה , שיובאו מארצות הברית , היו נאיביים ורומנטיים , וערכם היה בעצם קיומם . הם סיפקו את הצורך של הערבים במגע עם היהודים , וטיפחו את

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help