sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התפישה העצמית של הקבוצות המקיימות טקסים מסוג זה שונה לגמרי . הסבר לצרה מודגם על ידי הפסוקים מספר דברים פרק י"א : והיה אם שמע תשמעו אל מצותי אשר אנכי מצוה אתכם היום ... ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש , ואספת דגנך ותירושך ויצהרך , ונתתי עשב בשדך לבהמתך , ואכלת ושבעת . השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחויתם להם . וחרה אף ה' בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה , ואבדתם מהרה מעל הארץ הטבה אשר ה' נתן לכם . התגובה הקיבוצית המתוארת בירמיהו פרק י"ד "על דברי הבצרות , " משקפת תפישה זו : אבלה יהודה ושעריה אמללו קדרו לארץ , וצוחת ירושלים עלתה ... בעבור האדמה חתה כי לא היה גשם pKn בשו אכרים חפו ראשם ... אם עונינו ענו בנו ה' עשה למען שמך , כי רבו משובתינו לך חטאנו ... כי יצמו אנני שמע אל רנתם וכי יעלו עלה ומנחה אינני רצם , כי בחרב וברעב ובדבר אנכי מכלה אותם . תיאורים מקראיים אלה כוחם יפה להמחשת הדרך בה נתפשו צרות כלליות בעת העתיקה , ולהדגמת צורת התגובה הציבורית . הצרה מביעה את רצונו של האל להעניש או להרתיע על מעשים אשר לא ייעשו . לכן הפתרון טמון בכפרה על מעשים , ובהתחייבות לבל יישנו בעתיד . אותה תפישה עוברת כחוט השני בכל התיאורים וההנמקות אודות תענית הציבור בספרות חז"ל , ומתבטאת במפורש בדרשותיהם של חכמים לתעניות אלו . המעמד בו תהליך זה בא לידי ביטוי הוא כינוס רב משתתפים ברחובה של עיר עם מקום בולט לדמויות הנהגה שונות . סדר תענית זה ברחובה של עיר , הוא בבחינת ההתגלמות המעשית ובעלת התהודה הציבורית הרחבה של תענית הציבור . בהזדמנות זו באו חכמים לידי ביטוי מלא בדרשות הציבוריות שנשאו ברחובה של עיר . בפנינו תופעה הנדונה ומתוארת בספרות התלמוד באמצעות קטיגוריות הלכתיות ומחשבתיות של חכמים , שהיוותה מסגרת חיה ונוהגת בציבור היהודי דאז , עם תפישות שונות אודותיה ; ושנהגה בתרבויות העולם העתיק . בחיבור שלפנינו אנחנו מבקשים לבחון תופעה זו . . 6 חכם ' , על הבצרות , ' עמ' קנר-קסד ; קרויס ' , תפילת טל ומטר , ' עמ' ; 416-388 קרויס ' , תורת הרוחות והגשמים , ' עמ' Control of Rain' , pp . 252-286 . Patai , 'The ; 317-306

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help