sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כן הציבור מייחס חשיבות רבה להשתתפות בהם , נשים עשויות לתפקד היטב בשלושת התחומים האלה מבלי לחוש מאוימות או דחויות , משום שחלק גדול מהפעילות בהם מתנהל באופן אישי ואינו מחייב השתייכות לקבוצות או לצוותים , וההישגים אינם תלויים בכוח פיסי אלא דווקא בתכונות שנשים בורכו בהן , כגון תיחכום וסבלנות . עמדה זו אינה זהה לחלוטין עם התפיסה הפמיניסטית המקובלת , שעניינה ( במידה רבה של צדק ) בבעיות הכאן והעכשיו . עם זאת , נראה לי שאף אדם נאור לא יתכחש לכך שעצם הימצאותן של נשים בעמדות מפתח ובתחומי השפעה תועיל להיווצרות של התייחסות צודקת ושוויונית יותר של החברה לכלל הנשים . מתוך תפיסה זו ביקשתי לבדוק אם בחברה היהודית של תקופת המשנה והתלמוד נמצאו נשים בתפקידים שנחשבו כמוקדי כוח , ואם אכן נמצאו , כיצד תיפקדו וכיצד קיבלה החברה הגברית את עובדת הימצאותן במוקדים אלה . בבדיקה היה עליי להביא בחשבון את המגבלות הקיימות מחמת טבעם של הטקסטים התלמודיים המהווים את מקורות המחקר . מדובר בטקסטים המתארים פרגמנטים של מציאות קונקרטית , או דיונים על מציאות קונקרטית , שלא ניתן לדלות מהם באופן ישיר ומיידי תמונה כוללת המתאימה למקום מסוים או לתקופה היסטורית מסוימת . חוקר המנסה לגלות את אלה חייב לבדוק בזהירות את הפרטים השונים הנזכרים בסיפורי המעשה התלמודיים ואת הקשריהם הספרותיים וההלכתיים של הסיפורים , כדי לצרף מהם תמונת מציאות או לעקוב על פיהם אחר גלגולי תפיסות ועמדות . יש לעיין במקורות מתוך גישה של ביקורת טקסט ולשים לב לרובדיהם השונים , שאם לא כן תיפולנה שגיאות בבניית התצריפים ובהסקת המסקנות . אולם , דא עקא , העמקה יתירה במחקרים הפילולוגיים של סוגיות בודדות עלולה להיות לרועץ לניסיון לגלות ולהציג תמונה כוללת של מציאות או של תפיסת עולם . ניסיתי איפוא ללכת בדרך ביניים : לעצמי , חקרתי ובדקתי כל מקור ומקור בעזרת מקבילותיו בתלמודים ובמדרשים ובפרשנות הראשונים , ומתוך תשומת לב לשכבות ההיסטוריות בכל סוגיה . כמו כן , השוויתי את הנוסחים של כתבי היד והדפוסים הקדומים לנוסח הדפוס . אולם בספר עצמו הבאתי את נוסח הדפום בלבד , משום שהוא נגיש לכל הקוראים , ואת שינויי הנוסח ואת הבעיות הפרשניות בחרתי לציין רק במקרים שבהם הייתה להם השפעה ישירה על הבנת הנושא הנדון . שינויי נוסח ובעיות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help