sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > תולדות צפת > מבוא

Page:10

במאות הי"ד והט"ו ועד סוף המאה הט"ז , למשל , היא הגדולה בערי ארץ ישראל , במאות הי"ז והי"ח היא הופכת לעיירה קטנה ואף יורדת למעמר של כפר נידח . במאה הי"ט היא שבה לממדים של עיר . חומר רב שרד מתקופות הזוהר של צפת , לעומת זאת מועט הוא החומר מתקופות הירידה והשפל . התיאורים המובאים בספר סוקרים את התקופות בהתאם למציאות ששררה בכל תקופה ותקופה . כך , למשל , הורחב הדיבור על ההיבטים השונים של חיי העיר במאות הט"ז והי"ט , ואילו לגבי המאות הי"ז והי"ח , גם המקורות וגם המציאות של אותם זמנים , אינם מאפשרים להתעכב בפירוט על הנעשה בצפת . לכל היותר אפשר לתאר רציפות כלשהי של אירועים , ועל כן נסתפק בתקופות אלה בתיאור כרונולוגי בלבד . עם זאת עדיין נותרים חללים שלגביהם אין בידינו מקורות כלל . דבר זה קורה לעתים דוקא ברגעים הגורליים ביותר בחיי העיר . לדוגמה : עד כה אין בנמצא תיאור מוסמך של כיבושי צפת בידי צבאותיהם של פאחר ארין ושל בן אחיו מולחם במאה הי"ז : גם אין בנמצא תיאור כיבושה של העיר בידי פחה דמשק סולימאן אל עזם בשנת 743 ו ; אפילו על גורל תושביה בימי הכיבוש הצרפתי בשנת 1799 אין המקורות שבידינו מספרים . גם בתחומים רבים אחרים — כלכליים , חברתיים , ארגוניים , תרבותיים — רב הנסתר על הנגלה , לפחות עד למאה הי"ט , ולא כל שכן לגבי התקופה הצלבנית והתקופה הממלוכית , שעל הקורות בהן ידוע לנו מעט מאוד . לגבי תקופות אחרות ניתן לדלות מידע ממקורות שונים . לגבי המאה הט"ז , למשל , אצור מידע רב בספרות השו"ת \ ולגבי סוף המאה הי"ט , עומדים לרשותנו מקורות רבים ומגוונים , אך טרם נעשו בהם עבורות מחקר מסכמות , כפי שכבר נעשה , למשל , לגבי תקופות מסוימות בתולדות ירושלים . במסגרת ספר זה לא היה אפשר להשלים את בל החסר ורב המקום לתוספות ולתיקונים . לכתיבת הספר שימשו שלושת סוגי המקורות המקובלים לגבי תולדות ארץ ישראל בתקופה שבין מסעי הצלב ועד למאה הכ , ' והם : מקורות יהודיים , מקורות מוסלמיים ומקורות נוצריים . המקורות היהודיים נחקרו באופן יסודי יותר מן המקורות המוסלמיים והנוצריים , והודות לכך ניתן היה להשתמש בעבודות רבות וחשובות של חוקרים רבים ( שמותיהם מובאים ברשימת הביבליוגרפיה . ( ביהוד יש להדגיש את חשיבות עבודותיהם של אברהם יערי , מאיר בניהו ודויד תמר , שבזכותם נתאפשרה כתיבת ספר זה . המקורות המוסלמיים עדיין לא נחקרו בהיקף רחב , אך גם כאן נזרק אור על עניננו , בעיקר הודות לעבודותיהם של ברנרד לואיס ואמנון כוהן . בענין המקורות הנוצריים נעשתה עבורה חשובה בירי מיכאל איש שלום , אולם היא הקיפה מספר מוגבל של מקורות . תקותי היא , כי בתחום המקורות הנוצריים מרחיב ומוסיף ספר זה על הידוע עד כה . לצורך זה נעשה שימוש רב במובאות מתוך ספרי מסע נוצריים , בעיקר במקרים שבהם אין בנמצא אותו החומר בתרגום עברי . נמנעתי ככל האפשר משימוש בשפת מחקר מקצועית , וזאת מתוך תקוה שספר זה ימצא דרכו אל קהל הקוראים הרחב . כך , למשל , מוזכרים חכמי צפת בשמותיהם המלאים ולא בראשי תיבות ובכינוייהם בלבד , כמו ר- משה מטראני שכינויו הוא המבי"ט , ר' יוסף קארו המוזכר כמרן . יוצא דופן הוא השימוש בכינוי האר"י , הלא הוא רי יצחק לוריא , הידוע יותר בכינויו מאשר בשמו המלא . מנין השנים נערך לפי ספירת הנוצרים ולא לפי המנץ העברי , וזאת כדי להקל את ההתמצאות הכרונולוגית . במובאות מתוך מקורות עבריים הוחלפו לעתים מלים ארכאיות במלים מודרניות , ובכמה מקרים הוחלפו ראשי תיבות במלים מפורשות , כדי להבהיר את הכתוב . • שאלות ותשובות" — שאלות שהופנו לרבנים ידועי שם , בעניני הלכה , והתשובות שהשיבו אותם רב ; ים .

עם עובד

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help