sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > תולדות צפת > מבוא

Page:9

מבוא בתולדות ארץ ישראל שלאחר התקופה הצלבנית מתבלטות בחשיבותן שתי קהילות יהודיות , זו של ירושלים וזו של צפת . על חשיבותה של קהילת ירושלים כבר עמדו רבים , לא כן הדבר ביחס לקהילת צפת . ברוב ספרי ההיסטוריה שנכתבו על הישוב היהודי בארץ ישראל ( וביחור הספרים העוסקים במאה הי"ט ) נדחקת צפת לקרן זוית . מהלך המאורעות מתואר מנקודת ראותה של קהילת ירושלים , וקהילת צפת נזכרת אך כבררך אגב . יחס זה אינו הולם את המציאות ההיסטורית , כיון שהישוב היהודי בצפת היה לעתים גדול וחשוב אף מזה שבירושלים , בעיקר במאה הט"ז . באותה עת נהנה הישוב ממעמד מיוחד בתחום חיי הרוח היהודיים , מעמד שאף חרג מגבולות ארץ ישראל ובעקבותיו הפכה צפת , לפרק זמן מסוים , המרכז הרוחני היהודי החשוב בעולם בולו . יצירות כגון "שולחן ערוך" ותורות הקבלה של רי משה קורדוברו ושל ר' יצחק לוריא ( האר"י ) השפיעו על מהל ך חייהם של היהודים בכל תפוצות הגולה . תורת הקבלה של האר"י שימשה רקע רעיוני לתנועות שהתסיסו את היהדות כולה למימי שבתי צבי ועד לתקופת החסידות , ואולי אף עד לתחילת תנועת הציונות . חשיבותה של צפת במסגרת ההיסטוריה הארץ ישראלית נופלת אך במעט מחשיבותה כמרכז כלל יהודי במאה הט"ז , וזאת מפני שאין בנמצא עוד עיר בארץ , שבה יושבים היהודים בהמשכיות זמן כה רב כמו בצפת , ואין עוד בתי כנסת בארץ ששימשו את המתפללים ברציפות כבתי הכנסת של צפת . הישוב היהודי בצפת עלה בגדלו , בסוף המאה הט"ו ובמשך רוב המאה הט"ז , על הישוב היהודי בירושלים , ובראשית המאה הי"ז ובמאה הי"ט היה השני בגדלו אחרי זה של ירושלים . רק בצפת הגיע הישוב היהודי למעמד של רוב , כאשר בכל יתר ערי ארץ ישראל היו היהודים , ער אמצע המאה הי"ט , מיעוט , לעתים מיעוט בולט , במו בירושלים ובטבריה , ולעתים מיעוט מצומצם , כמו בחברון , בשכם , בעזה ובעכו . רק בצפת זכו היהודים להגיע לשויון מספרי עם תושביה הלא יהודים במאה הט"ז , ובמחצית הראשונה של המאה הי"ז ( ואחר כך גם במאה הי"ט ) אף היו לרוב . בספר זה אין התיאור מוגבל לתולדות הקהילה היהודית בצפת בלבד , שכן אין לנתקה מתולדות העיר והאזור כולו . יהודי צפת היו חל ק בלתי נפרר מסביבתם ורק על רקע זה ניתן להבין בשלמות את קורותיהם . על כן נעמוד גם על תולדותיהם של תושביה המוסלמים והנוצרים , נתאר את העיר על רבעיה השונים , אף נצא ונרחיק אל מעבר לתחומה . אם יתעורר הרושם , שקופח חלקם של המוסלמים בתיאור , הסיבה לכך נעוצה במיעוט המקורות העומדים לרשותנו . המקורות היהודיים רבים למדי , בנגר זה מעטים ודלים הם המקורות המוסלמיים המוכרים ער כה , והם עוסקים בתקופות מצומצמות בלבד . אף העדויות שהשאירו לנו הנוסעים הנוצריים שתיירו את הארץ , מספרות בעיקר על יהודי צפת ומזכירות את תושביה הלא יהודים אך כספיח . אין הספר מחימר לתאר רק את חיי הרוח של יהודי צפת , אלא משתדל לטפל גם בחיי היום יום שלהם , בעיסוקיהם הכלכליים , בארגון חיי הקהילה , במתחים החברתיים והרעיוניים ובמאבקים הפנימיים , וכמו כן , באסונות הכבדים שפקדו את העיר . תולדותיה של צפת מאופיינות בשרשרת של אסונות הפוקדים אותה במשך השנים . אסונות כגון מגפות , רעשים , מלחמות , כיבושים , ביזות , מתרחשים במחזוריות כמעט קבועה . לאחר בל תקופה של שקט והתאוששות , נבלמת התפתחותה של צפת עקב אסון איזה שהוא , המחזיר את הגלגל אחורה . מכאן חוסר היציבות במעמדה של העיר ובמספר תושביה . יתר עריה העיקריות של ארץ ישראל - ירושלים , עזה , שכם , חברון — שמרו לרוב על היקף אוכלוסיתן ועל מעמדן , ואילו צפת עברה תנודות רבות . • במחצית השניה של דמאה הי"ט היו גם יהודי ירושלים רוב מוחלט בעירם .

עם עובד

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help