sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > רש"י > פתיחה

Page:9

פתיחה רש " י הוא הדמות הנערצת ביותר על בני העם היהודי מאז תקופת המקרא , והוא הטביע חותם בל יימחה על התרבות היהודית יותר מכל אדם אחר מאז חתימת התלמוד . ספר זה דן בקורות חייו , ביצירתו , בהשקפת עולמו ובהשפעתו העצומה על התרבות היהודית . מפליאה העובדה כי על אף שנכתבו על רש"י אלפי מחקרים , כמעט שלא נידונו שתי שאלות מרכזיות באפיון דמותו : האם הייתה לו משנה אידאית מגובשת ? האם היה רש " י מהפכן או שמרן ? לשתי השאלות האלה הקדשתי חלק ניכר מספר זה . מובן שאי אפשר לענות על השאלות הללו ועל אחרות ( כגון , הסיבות ההיסטוריות להשפעתו העצומה ) בלי לסקור את קורות חייו , את קווי האופי המייחדים אותו , את זיקתו לסביבה הנוכרית ואת יצירתו הספרותית הענפה . בהתאם לאופיה של הסדרה "גדולי הרוח והיצירה בעם היהודי" שבהוצאת מרכז זלמן שזר , אין ספר זה נושא אופי של מחקר רגיל . האפרט המדעי מצומצם מאוד , נושאים רבים הבאתי בקיצור בלבד ואף נבצר ממני להתייחס למחקרים שונים העוסקים בחקר יצירתו של רש " י . המטרה של הסדרה הזאת היא לספר את סיפור חייהם של האישים האלה תוך שמירה על מסגרת אקדמית נאותה . ואולם , המטרה הברוכה הזאת אינה אפשרית בחיבור המוקדש לרש " י בשל העדר מידע בסיסי על נושאים רבים . די לציין את העובדה , שאין בידינו כל ידיעה מהימנה על ימי ילדותו לבד משם אביו ושם דודו . גם לא ידוע לנו שמה של אמו והאם היו לו אחים ואחיות . הידיעה הבדוקה הראשונה על קורות חייו היא הימצאותו בבית המדרש במגנצא בהיותו כבן . 20 אמנם נכתבו עשרות אגדות עממיות על חייו של רש " י , אולם אין להן כל ערך היסטורי . כל שניתן ללמוד מהן הוא על ההערצה הנדירה כלפיו במרוצת הדורות . לפיכך , לא השתמשתי כלל באגדות הללו בחקר תולדות חייו . עם זאת , כמעט בכל הנושאים שנידונו בספר יש משום חידוש , בייחוד בחקר עולמו האידאי . חובה נעימה היא לי להודות לאלה שסייעו בידי להביא את המלאכה הזאת לכלל גמר . בפרופ' אביעזר רביצקי , עורך הסדרה "גדולי הרוח והיצירה בעם היהודי , " נועצתי לגבי המדיניות ההולמת את כתיבת הספר הזה . מר צבי יקותיאל , מנהל

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help